וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דווקא בימי אחת הממשלות הכי דתיות שידעה ישראל המסחר בשבת בשיא פריחתו

ארז בוטשטיין בשיתוף קואליציית שבת שוויון

28.11.2016 / 8:18

כיצד נאבקים הח"כים החרדיים והדתיים בשינוי צביון השבת בישראל ובמסחר בשבת? ח"כ גואטה מש"ס: "האחריות לצביון השבת גם על החילונים", הבית היהודי: "המפלגה מקיימת דיונים בנושא, ולא מכירים שינוי כלשהו שעומד על הפרק"

פתיחת מושב הקיץ של הכנסת, 23 במאי 2016. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה!
"בעשרות השנים האחרונות הנושא נשחק עד לכדי פגיעה בשבת". בנט ודרעי בכנסת/מערכת וואלה!, נועם מושקוביץ
ח"כ גואטה מש"ס: "אנחנו מנסים לעבוד עם חברי הכנסת החילוניים בהבנה. לקבל שינויים בסטטוס קוו כמו בנושא המתחמים המסחריים זה חציית קו אדום"

יום השבת כבר מזמן חדל מלהיות יום מנוחה לאומי. באופן אירוני, דווקא בתקופה בה ההרכב הקואליציוני בממשלה הוא מהדתיים ביותר שידעה ממשלת ישראל מאז קום המדינה, מתקיים המסחר בשבת באופן הנרחב ביותר. עם זאת נראה שצביון השבת, למרות חשיבותו הערכית מבחינה סוציאלית ומבחינה דתית, אינו מטריד מספיק דווקא את חברי הכנסת החרדים והדתיים, וכי איש אינו יוצא מגדרו על מנת לשנות את המצב הקיים. רגע לפני עמידת נבחרי הציבור בפני הזדמנות היסטורית לעגן את השבת כיום מנוחה לאומי ולאחות את הסדקים בחברה הישראלית, הנה תמונת המצב הנוכחית.

המציאות הישראלית מוכיחה כי הסטטוס קוו ההיסטורי אינו קיים יותר. מחקר שנערך בראשית שנת 2016 מצא כי 20% ממרכזי הקניות והקניונים בישראל פתוחים בשבת; חוק שעות עבודה ומנוחה לא נאכף, רוב הרשויות המקומיות אינן אוכפות את חוקי העזר העירוניים שלהן האוסרים פתיחת עסקים בשבת; ועבור יותר מחצי מיליון ישראלים יום השבת מהווה עוד יום עבודה.

"הסטטוס קוו אינו מקודש אך יש בו היגיון. ישראל היא קיבוץ גלויות וכולנו רוצים לחיות יחד, הסטטוס קוו אפשר את זה. אני רוצה לחזק מאוד את מעמד השבת במדינה, יש אחרים שהיו רוצים שהיא תיראה אחרת, ובעשרות השנים האחרונות הנושא נשחק עד לכדי פגיעה בשבת", כך אומר ח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי.

"ממש לא נרדמנו בשמירה, אבל יכול להיות שאם חברי כנסת חרדים יציקו בנושא זה יגרום לאנטי, כי אם חילוני צועק זה בסדר ואם חרדי צועק אז מאשימים אותו בכפייה", מסביר ח"כ גואטה מש"ס מדוע המפלגות החרדיות התקוממו נגד עבודות הרכבת בשבת, רק לאחר שהתקשורת החרדית הציבה אותן במרכז סדר היום. "אנחנו מקדמים חקיקה בנושא וכל סיעות הבית התגייסו לחוק שאני מעביר, אנחנו מנסים לעבוד עם חברי הכנסת החילוניים בהבנה. לקבל שינויים בסטטוס קוו כמו בנושא המתחמים המסחריים זה חציית קו אדום. כל הנושא של התנית עבודה בשבת זה משהו חדש שלא היכרנו, ואנחנו פועלים כדי לעצור את זה. רק מדינות חשוכות מתקופות חשוכות הכריחו יהודים לעבוד בשבת".

העדר מעמד חוקי ברור ליום השבת נותן לגיטימציה למרחב גדול של השקפות על צביון השבת. האם יש סיכוי לשינוי הסטטוס קוו בנוגע לשבת בישראל? התשובה לכך טמונה ביכולת של חברי הכנסת החילונים והדתיים כאחד להתפשר ולהגדיר מחדש את השבת.

קניון שבעת הכוכבים, הרצליה, אוגוסט 2014. ShutterStock
המציאות הישראלית מוכיחה כי הסטטוס קוו ההיסטורי אינו קיים יותר. קניון שבעת הכוכבים בהרצליה/ShutterStock

בעבר היו ניסיונות להסכים על מהותה של השבת בציבוריות הישראלית. בשנת 2000 החלו הרב יעקב מדן והפרופסור רות גביזון לכתוב את אמנת גביזון-מדן, שמטרתה להגיע להבנות בנושאי דת ומדינה שיהיו מוסכמות על החילונים והחרדים. לאחר כמה שנים של כתיבה הציגה האמנה הצעות מפורטות בתחומים רבים, בהם השבת. באמנה כתבו השניים כי מוסכם שהשבת היא יום מנוחה, ושיש לחוקק זאת בחוק יסוד, וכן הובעה דאגה על כך שהשבת הפכה ל"יום קניות", אשר פוגע הן בעובדים הדתיים, שיקשה עליהם לעבוד במקום הפתוח בשבת, והן בעובדים החילוניים, שבעצם מאבדים את יום המנוחה ועוברים לשבוע עבודה בן שבעה ימים. באמנה גובשה נוסחה לפיה יש להבדיל בין מוסדות בילוי לבין מוסדות מסחריים, ושאלו האחרונים יהיו סגורים בשבת גם בקיבוצים ועל אם הדרך. מנגד, מקומות הבילוי יהיו פתוחים על מנת לאפשר לציבור מקומות בילוי ביום השבת. עם השנים השינוי השקט בסטטוס קוו שהוביל לפתיחת מתחמי מסחר בשבת והפיכת יום המנוחה ל"יום קניות" שבו נאלצים עובדים לעבוד, הפך מדאגה למציאות.

"הבית היהודי עדיין מגבשת עמדה בנושא, אנחנו דנים בו – האם אפשר לחלל שבת ומהן הפשרות", משיב ח"כ בצלאל סמוטריץ' לשאלה מדוע קולה של מפלגתו הבית היהודי בקושי נשמע בסוגיית עבודות הרכבת בשבת או פתיחת מתחמי מסחר בשבת. "אני יכול לומר את עמדתי - אני לא מוכן להתפשר ורוצה לחזור למה שהיה מקובל לפני 20 שנה, לפני שהסטטוס קוו נשחק". מהבית היהודי נמסר בתגובה: "המפלגה מקיימת דיונים בנושא, ולא מכירים שינוי כלשהו שעומד על הפרק".

אחת הסערות הגדולות סביב צביון השבת התחוללה בקיץ האחרון. בשלהי אוגוסט 2016 היו חברי הכנסת מהסיעות החרדיות בכנסת רגועים למדי. בתקשורת דווח על כך שיו"ר מפלגת דגל התורה ח"כ משה גפני שוחח עם נציג ממשרד ראש הממשלה, והייתה הסכמה מצד המפלגות החרדיות כי יתבצעו עבודות מסוימות ברכבת ישראל בשבת הקרובה. אבל בעוד חברי הכנסת ניסו להשיג סיכום שקט שיכשיר את העבודות ההכרחיות, בחצרות הרבנים ובתקשורת החרדית התקוממו על כך. חברי הכנסת החרדיים נגררו אחר הציבור שלהם, וסוגיית העבודה בשבת הפכה מהר מאוד למשבר פוליטי. ראשי הסיעות החרדיות בכנסת דרשו את פיטורי שר התחבורה ישראל כ"ץ. המשבר נפתר בהסכמה שבשבת יתקיימו עבודות שדחייתן כרוכה בסיכון חיים.

עבודות שדרוג תחנת רכבת השלום בתל אביב, 26 באוגוסט 2016. יותם רונן
עבודות בתחנת רכבת השלום, אוגוסט 2016/יותם רונן
ח"כ סמוטריץ' מהבית היהודי: "את הטייקונים החזירים שפותחים מתחמים בשבת לא מעניין כלום. הם רומסים את העובדים ואת השבת ולא מעניין אותם דבר מלבד הפדיון היומי. לא אכפת לטייקון מהעובדים שלו, ושאיש לא יספר לי שהעובדים בוחרים לעבוד כי הם מקבלים 200 אחוז, כי זה לא

הקרב הפוליטי על עבודות הרכבת הוא חלק ממאבק רחב יותר שמנהלים חברי הכנסת לגבי נושא העבודה בשבת. לעומת נושא העבודות הציבוריות בשבת, שלו מתנגדות בעיקר הסיעות החרדיות בכנסת, נושא פתיחת מתחמי המסחר בשבת ופגיעה בחוק שעות העבודה והמנוחה של העובדים, יוצר קונצנזוס יחסי בקרב נבחרי העם.

חברי כנסת מימין ומשמאל, חרדים, דתיים וחילוניים, מסכימים כי המציאות כיום פוגעת בצביון השבת כיום קדוש ליהודים וכיום מנוחה לעובדים. נוכח "זליגה" זו, חברו בתחילת שנת 2016 ארבעה חברי כנסת, שניים מהקואליציה (מיקי זוהר מהליכוד ורחל עזריה מכולנו) ושניים מהאופוזיציה (אלעזר שטרן מיש עתיד ומנואל טרכטנברג מהמחנה הציוני), שניים מהם דתיים ושניים מהם מסורתיים, והחליטו לשלב ידיים כדי למנוע פגיעה בזכויות העובדים ולהחזיר לשבת את מעמדה הציבורי והחוקי כיום מנוחה.

לפי "חוק השבת" שהארבעה הציעו ונדון בכנסת יהיו פתוחים בשבת מוסדות תרבות, בילוי ופנאי, ואילו המסחר במרכולים יצומצם תוך שמירה על נגישות עבור התושבים ועל תחרות הוגנת. בנוסף תתאפשר פעילות בתי אוכל ופעילויות של תחנות דלק וחנויות נוחות, וכן משתלות וחנויות לממכר חפצי חן וכיוצא בהם. לעומת זאת, המסחר הקיים כיום בשבת בקניונים שמחוץ למרכזי הערים יצומצם באופן משמעותי, ויופעל רק החל משעות אחר הצהריים בשבת. כמו כן תתקיים תחבורה ציבורית מצומצמת.

"המצב היום בלתי נסבל בהיבט הערכי, התרבותי והחברתי", אומר ח"כ סמוטריץ'. "את הטייקונים החזירים שפותחים מתחמים בשבת לא מעניין כלום. הם רומסים את העובדים ואת השבת ולא מעניין אותם דבר מלבד הפדיון היומי. לא אכפת לטייקון מהעובדים שלו, ושאיש לא יספר לי שהעובדים בוחרים לעבוד כי הם מקבלים 200 אחוז, כי זה לא מבחירה, מתנים להם משרה או תפקיד כך שיעבדו בשבת, וזה רומס את העובד החלש שנאלץ לעבוד בשבת, הרי בעל הרשת לא נאלץ לעבוד בשבת, הוא מבלה עם המשפחה שלו. אי אפשר להיות סוס עבודה שכל הזמן עובד. אלה שפותחים מתחמי מסחר בשבת הם חזירים ומונופוליסטים. הם עבריינים. כשמדברים על ציות לחוק ביהודה ושומרון כולם מקפידים, אבל בתל אביב כשרומסים את החוק, הערכים והשבת, איש לא פוצה פה".

ח"כ בצלאל סמוטריץ', ישיבת סיעת הבית היהודי, הכנסת, 20 ביולי 2015. נועם מושקוביץ
"המצב היום בלתי נסבל בהיבט הערכי, התרבותי והחברתי". ח"כ סמוטריץ' בישיבת סיעת הבית היהודי, יולי 2015/נועם מושקוביץ

בדצמבר 2015 הוקמה ועדה בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר, ובהשתתפות המנכ"לים של משרדי הכלכלה, המשפטים והדתות, שדנה בנושא פתיחת בתי עסק בשבת בתל אביב ועדיין לא מסרה את מסקונותיה. המלצות הועדה ישפיעו על צביון השבת בכל הארץ ולא רק בתל אביב. לפי פרסומים בתקשורת, הוועדה צפויה להציג שלוש חלופות: להפחית בכ-20% את מספר העסקים הפתוחים בשבת, לאשר את חוק העזר העירוני בתל אביב לפתיחתם של כ-160 בתי עסק בלבד בשבת, או לאפשר את פתיחתם בשבת של חנויות נוחות ומתחמי קניות בלבד, ללא פתיחת חנויות ופיצוציות. בינתיים, במפלגות החרדיות ש"ס ויהדות התורה דוחים את שלוש ההצעות שצפויה להגיש הוועדה. במקביל לכך, מקדם דרעי הצעה נוספת שלפיה יינתן אישור לפתוח בשבת חנויות נוחות בתחנות דלק ושלושה מתחמי קניות בלבד.

בנוסף לכך, ח"כ גואטה הוביל את חוק שבת ומנוחה ('חוק שרונה'), שכבר עבר בקריאה ראשונה. זאת לאחר שהנהלת מתחם שרונה מרקט קנסה באלפי שקלים בעלי עסקים שסירבו לפתוח את בתי העסק בשבת. אם תעבור ההצעה קריאה שלישית לא יוכלו בעלי המתחמים המסחריים לכפות על בעל עסק את פתיחתו ביום המנוחה השבועי.


"אנחנו מקדמים חקיקה בנושא וכל סיעות הבית התגייסו לחוק שאני מעביר", אומר ח"כ גואטה, עם רצון טוב והבנה אמיתית של כל צד אפשר להגיע לדברים חיוביים, בטח לגבי השבת. לא יכול להיות שאדם שלא פותח את העסק בשבת נפגע מכך כלכלית עד לכדי מצבו בו הוא נאלץ לסגור לגמרי את העסק. אני לא רוצה לחייב חילוניים לשמור שבת, אבל כשגדלתי בקריית שמונה היה לנו כבוד לשבת. אנחנו יהודים, ואם לא נשמור על צביון הדת אז למה אנחנו יהודים? אמר אחד העם 'יותר משעם ישראל שמר על השבת, שמרה השבת על עם ישראל'. יש לי אחים חילונים, אחים דתיים ואחות בקיבוץ גינוסר, מעולם לא כפינו את עצמנו זה על זה, אבל כולנו מכבדים את השבת, זה דבר שצריך לבוא מאהבה, במיוחד דברים שבפרהסיה. בביתך תעשה מה שאתה רוצה, אבל בציבור צריך צביון שונה מהגויים. האחריות על צביון השבת היא גם על החילונים ולא רק על הדתיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully