וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משחקים בבטיחות ולא רק באש

30.11.2016 / 10:32

לאור ריבוי המחדלים והאסונות הפוקדים אותנו, לא ברור כיצד במדינת ישראל נושא הבטיחות נמצא בשוליים ואינו זוכה להתייחסות הראויה. דעה

זירת אסון קריסת החניון ברמת החייל. מגד גוזני
החניון שקרס ברמת החייל/מגד גוזני

גל השריפות שהתרחש ברחבי הארץ אישר את מה שכולנו ידענו מראש – בטיחות האזרחים בסכנה. ישראל אינה שמה בראש סדרי העדיפות את הטיפול בבטיחות האישית – ואזרחי המדינה משלמים את המחיר.

רק לפני כמה חודשים פרסם ארגון ה-oecd כי מספר מפקחי הבטיחות בישראל הוא שליש מהמינימום הנהוג במדינות המפותחות. התוצאות של המחסור הזה באות לידי ביטוי בכל מקום ובכל תחום. למשל קריסת החניון ברחוב הברזל, ריבוי תאונות ילדים באופניים חשמליות, והיעדר "רצועת ביטחון" נטולת צמחייה בקירבת יישובים, שהביאה לשריפת בתים בגל השריפות האחרון.

נוהל פנימי שקבעה משטרת ישראל מאפשר לאנשי מקצוע רבים בטווח מקצועות הבטיחות לתת אישורי בטיחות לאירועים המוניים, בהם: ממונה בטיחות, הנדסאים, מהנדסי מבנים ומהנדס בטיחות. הבעיה היא שאיש מבעלי המקצוע הללו אינו בעל תואר אקדמי בהנדסת בטיחות, כלומר מאסטר Msc, בעל תואר שני בהנדסת בטיחות ובעל ידע נרחב במקצועות ההנדסה ובתחומים נוספים שמעניקים לו כלים לתכנון ולראייה בטיחותית הנדסית רחבה יותר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

גם מבקר המדינה התייחס לסוגייה

מיותר לציין שההכשרה, הידע והניסיון הללו אינם מצויים אצל איש מבעלי המקצועות שהמשטרה הגדירה כמי שמוסמכים לתת אישורי בטיחות לאירועים. כך הופקרו אזרחי מדינת ישראל בידיים לא מוסמכות וללא הכשרה מתאימה.

משטרת ישראל מאפשרת ליועצים מסוגים שונים להנפיק אישורי בטיחות באירועים שבהם משתתפים אלפי אנשים. ברוב הפעמים אישורים אלה ניתנים על ידי הנדסאים וממוני בטיחות בעבודה. עצם קבלת החלטה זו מותירה את מפיקי האירועים והקהל בידיים לא מיומנות דיין.

גם מבקר המדינה התייחס למצב העגום והדגיש כי העומס המוטל על מינהל הבטיחות גבוה והמשאבים העומדים לרשותו לא עומדים ביחס ישיר לעומס המוטל עליו, ולהיקף המקומות הנתונים לפיקוחו.

על המדינה לדאוג למצב שבו אישורי בטיחות יינתנו על ידי מהנדסי בטיחות ולא על ידי יועצים למיניהם שאינם בעלי השכלה בהנדסת בטיחות. כחלק מכך עליה להקים משרד ממשלתי שעיסוקו בטיחות, ושבראשו עומד שר לבטיחות שאחראי על כל נושא הבטיחות בכלל המגזרים. למשל אירועים המוניים, ענף הבנייה, תעשייה, בטיחות ילדים, בטיחות חשמל ועוד.

לאור ריבוי המחדלים והאסונות הפוקדים אותנו, לא ברור כיצד במדינת ישראל נושא הבטיחות נמצא בשוליים ואינו זוכה להתייחסות הראויה. איש מבין מקבלי ההחלטות בתחום אינו מוכן להרים את הכפפה, לקבוע כי אישורי בטיחות בכל התחומים במדינת ישראל חייבים להינתן רק על ידי מהנדסי בטיחות מוסמכים ובכך לחולל את השינוי – לא מפכ"ל המשטרה, לא השר לביטחון פנים, ולא ראש הממשלה.

כחבר הנהלת מהנדסי הבטיחות בלשכת המהנדסים וכמי שחבר בשדולה למען הבטיחות בישראל שהוקמה על ידי ח"כ דוד ביטן וח"כ איציק שמולי אני מקווה שנושא הבטיחות החשוב לכלל האזרחים יהיה בראש סדר העדיפויות וביחד נצליח לחולל את השינוי והכי חשוב לשמור על חיי אדם.

הכותב הוא מהנדס בטיחות ומבנים Msc, מנכ"ל מ. כפיר שירותי הנדסה ובטיחות

  • עוד באותו נושא:
  • בטיחות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully