וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפועלים: מאבק משפטי בארה"ב, תביעות צרכניות ופיפ"א אחת

2.12.2016 / 1:21

היו"ר הנכנס של בנק הפועלים יצטרך להתמודד עם תביעות משפטיות במיליונים שנותרו מתקופת קודמיו. החלפת הפרזנטור החייכן והקומי לא יכלה היתה להתבצע בזמן מתאים יותר

ציון קינן, מנכ"ל בנק הפועלים, בכנס ישראל לאחריות תאגידית, אוקטובר 2010. אורי לנץ
ציון קינן/אורי לנץ

שורת פרסומים חריגה על התנהגותם האישית של בכירים בבנק הפועלים, לא הפריעה לבנק להציג לאחרונה איתנות פיננסית ושיפור מתמשך בתוצאות העסקיות. אין ספק כי התוצאות הכספיות של הבנק היו מגיעות בחודש האחרון לשיאים חדשים אלמלא החקירה המתנהלת נגד הפועלים בפרשת החשבונות שנפתחו לאזרחים אמריקאים. פרשה זו, והלוואות עתק שנתן הבנק בנדיבות לבעלי הון, שעל פי החשד, ניצלו את קשריהם האישיים עם בכירי הבנק, הם היום הנושאים העיקריים לתביעות בסכומים של מאות מיליונים, שמעסיקות את המחלקה המשפטית של בנק הפועלים.

נגד בנק הפועלים מתנהלת חקירה בארצות הברית בפרשת חשבונות שפתח הבנק לאזרחים אמריקאים. החשבונות נפתחו באמצעות השלוחה של הפועלים בשווייץ ופעלו על פי החשד כ"חשבונות חסויים". בעלי החשבונות, רבים מהם יהודים עשירים בארצות הברית, לא דיווחו לשלטונות ארצם על פתיחתם ועל הסכומים שהועברו אליהם, וזאת למרות החוק האמריקאי שמחייב לא רק את בעל החשבון לדווח על החשבונות האלה – אלא גם את הבנק שבו הם נפתחו.

על פי דיווח של הבנק, נבדקת אפשרות שכספים ששימשו לשוחד בכירים בהתאחדות הכדורגל העולמית פיפ"א הועברו באמצעות חשבונות חסויים שנוהלו בבנק הפועלים. הבכירים עומדים לדין בפרשה, וחלק מחשבונות הבנק שבבעלות חלק מהם נוהלו בבנק הפועלים בפלורידה. הבנק דיווח כי הוא משתף פעולה עם משרד המשפטים האמריקאי שחוקר את הפרשה, מוסר להם מסמכים רלבנטיים ועורך בדיקות פנימיות.

הפועלים אינו לבד. פרשה דומה של ניהול חשבונות חסויים של אזרחים אמריקאיים כבר גרמה לבנק לאומי לשלם קנס של 270 מיליון דולר לשלטונות ארצות הברית, נוסף על עלויות טיפול משפטיות בהיקף של 50 מיליון דולר. פרשה דומה מוטטה לחלוטין בנק שוויצרי, לאחר שנאסר עליו להמשיך ולשרת לקוחות אמריקאים.

בעקבות הדיווחים על החקירה הוגשה נגד מנהלי בנק הפועלים ורואי החשבון שלו בקשה לתביעה נגזרת, שבה מעריכים התובעים כי הפרשה גרמה לבנק נזק של 228 מיליון דולר. בית המשפט החליט שהתביעה תידון לאחר שיתבררו תוצאות החקירה בארצות הברית. בינתיים נראה כי בבנק הפועלים לא אופטימיים בקשר לתוצאות החקירה, שכן בדו"חות האחרונים שפרסם הבנק לרבעון השלישי של 2016 הופרשו 255 מיליון שקל על חשבון הנזקים שעשויה החקירה לגרום.

בהסכמה עם הבנק החליטו הרשויות להעביר את בדיקת הפרשה לחברת יעוץ פיננסית, כך שנראה כי הפרשה תסתיים רק בעוד זמן רב. חקירה דומה מתנהלת גם נגד בנק מזרחי-טפחות שגם שם פועלות רשויות המס בארצות הברית באמצעות משרד רואי חשבון הבוחן את פעילות הבנק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
יאיר סרוסי. נמרוד סונדרס
יאיר סרוסי/נמרוד סונדרס

תביעה נגד בכירי הבנק

אם לא די בכך הרי שגם פרשת האשראי הגדול שהעניק בנק הפועלים לחברת האחזקות אי.די.בי מהווה עילה לתביעות שעדיין מתנהלות נגד הבנק וסביב פעילותו בתחום. כזכור, בעל השליטה לשעבר באי.די.בי, נוחי דנקנר, הוא בן דודו של דני דנקנר שהיה יו"ר הבנק בחלק גדול מהתקופה שבה שלט נוחי דנקנר באי.די.בי. קריסתה של אי.די.בי ואובדן חלק מהחוב היו עילה לתביעות.

בין השאר מבקשת התנועה לאיכות השלטון מבית המשפט לאשר לה לעיין במסמכים שחושפים את הטיפול של המפקח על הבנקים בפרשה. תובע אחר הגיש בקשה לתביעה נגד בכירי הבנק, וזאת עקב מתן אשראי של 150 מיליון שקל לחברת טומהוק, חברה פרטית באמצעותה שלט נוחי דנקנר באי.די.בי. התובע טוען שטומהוק מסוגלת להחזיר רק כמחצית החוב - ולכן על בכירי הבנק בתקופה הרלבנטית לפצות את הבנק על נזק של 75 מיליון שקל.

באופן דומה הוגשו נגד הבנק תביעות הקשורות באשראי שניתן לעיתון מעריב שקרס ב-2013, וכן עקב מתן אשראי בסך כ-2 מיליארד שקל שהזרים הבנק לאיש העסקים אליעזר פישמן, שנקלע לקשיים ונכסיו עומדים למכירה תחת השגחת בית המשפט.

לדחוף לשינוי מהיר וכואב

מלבד ההתמודדות עם תביעות משפטיות, צפויה להנהלה החדשה של הבנק תקופה לא פשוטה מכיוונים נוספים: הבנקים מעולם לא נהנו מאהדה ציבורית רחבה, אך במשך שנים רבות הם יכלו להישען את הממשלה ורשויות הפיקוח שראו את עיקר תפקידם בשמירה על יציבות המערכת הבנקאית והאמון בה.

היו"ר החדש של הבנק, עודד ערן, צפוי להוביל את הפועלים בעידן שונה לגמרי. היו"ר הפורש, יאיר סרוסי, נדרש עם כניסתו לתפקיד בעיקר להרגיע ולייצב את הבנק שהסתחרר בצל הניהול המושחת של דני דנקנר. ערן יידרש להחזיק את הנהלת הבנק על בהונותיה, ולדחוף לשינוי מהיר וכואב.

כחלק מכך ייאלץ הפועלים להיפרד מהפעילות הרווחית בתחום כרטיסי האשראי, במסגרת החוקים החדשים להגברת התחרות במערכת. אצל המפקחת על הבנקים דורית בר, שדחפה לפרישת סרוסי ומינויו של ערן, הוא לא ימצא רק כתף תומכת.

עודד ערן. תמר מצפי,
עודד ערן/תמר מצפי

במקום חשבון בנק – השכר ייכנס לאפליקציה

תחת לחץ ציבורי ופוליטי נאלץ בנק ישראל לשתף פעולה עם הדרישה להגברת התחרות במערכת הבנקאית והוזלת השירותים. בענף הבנקאות מדברים על טכנולוגיה שתשנה את כללי המשחק: תארו לעצמכם שבמקום חשבון בנק, תיכנס המשכורת לאפליקציה של הטלפון הסלולרי, שתנהל עבורכם את החשבון במקום הסניף. יש לכם יתרת זכות? האפליקציה תנהל מכרז בזק בין כל הבנקים, לאו דווקא רק הבנקים הישראלים, ואף תפקיד את הסכום בבנק שיציע את הריבית הגבוהה ביותר ובטווח הזמן שיבחר הלקוח.

צריכים הלוואה לזמן קצוב או משיכת יתר? האפליקציה תבחר בבנק שיציע את הריבית הנמוכה ביותר, נכון לרגע הבקשה. זה לא יהיה עולם ללא בנקים, אבל בנק באפליקציה לא צריך סניפים, מערכות שיווק, ובעיקר לא טלרים מהסוג המוכר. במקום עשרות אלפי עובדים, תוכל המערכת הבנקאית כולה להסתפק בכמה מאות עובדים, רובם אנשים טכניים שיפעילו ויתכנתו על המערכות. הם יתחרו על עסקות ולא על לקוחות, שכם אחד עם חברות פיננסיות רבות שיציעו שירותים מתחרים.

המהפכה הזו לא קרתה עדיין, אבל היא מתחילה להתרחש והבנקים כבר החלו להיערך אליה. מאחר שההיערכות כוללת גם פיטורים של אלפי עובדים, התוכניות צפויות להיתקל בהתנגדות עזה מצד הוועדים החזקים של הבנקים, וגם מצד חלק גדול מהלקוחות שלא אוהבים לראות את הסניף שלהם סגור. תוכנית סגירת הסניפים שהפעיל הבנק נענתה בתחילת החודש בבקשה לתביעה ייצוגית בסכום של חצי מיליארד שקל, מצד לקוחות הטוענים שסגירת הסניפים וביטול עמדות הטלר היא לא פחות מ"עשיית עושר שלא כדין, רשלנות, הפרת חובות תום לב, הטעיית לקוחות, מצג, שווא פגיעה בנוחות" ועוד.

החלפת הפרזנטור החייכן והקומי ארז טל לא יכלה להתבצע בזמן מתאים יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully