וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עונש קל יחסית לדנקנר: "סיקור התרומות הפך לחרב פיפיות"

5.12.2016 / 13:02

למרות פסק דין נחרץ ודרישת הפרקליטות להחמרה בעונשים בחר השופט חאלד כבוב לגזור על נוחי דנקנר ואיתי שטרום עונשים קלים יחסית. "אין להמעיט בנכונותו של הנאשם להפריש חלק לא מבוטל מכספו לפעילות למען אחרים"

צילום: ניב אהרונסון, עריכת וידאו: ניר חן

"לא הוכח וגם לא נטען שדנקנר איבד את כל הונו וירד מכל נכסיו בגין מעורבותו בפרשה", כך אמר השופט חאלד כבוב בעת מתן גזר דינם של נוחי דנקנר ואיש ההשקעות איתי שטרום. הדברים נכתבו בתגובה לטענת סנגורו של דנקנר, גיורא אדרת, שסיפר לשופט שהוא איבד את יכולתו הכלכלית ונאלץ למכור את ביתו.

דנקנר ושטרום הורשעו בעבירות של השפעה בתרמית בניירות ערך, ודנקנר הורשע גם בעבירה של הלבנת הון. השניים פעלו לייצב באופן מלאכותי את מניות אי.די.בי במסגרת המסחר בבורסה, במטרה להביא להצלחת הנפקת מניות שנועדה לגייס 320 מיליון שקל הכסף היה חיוני לחברה ולשימור שליטתו של דנקנר באי. די. בי, אם כי ההנפקה לא מנעה את קריסתה של החברה ואת אבדן השליטה.

על דנקנר נגזרו שנתיים מאסר, קנס של 800 אלף שקל ושנה מאסר על תנאי. על שטרום נגזרה שנת מאסר אחת, שנה על תנאי וקנס של 500 אלף שקל. היו אלה עונשים קלים באופן משמעותי מהעונשים שדרשה התובעת מטעם המדינה, עו"ד חנה קורין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
גזר הדין של נוחי דנקנר בפרשת הרצת המניות של ADB  בבית המשפט המחוזי בתל אביב, 5 בדצמבר 2016. מור שאולי
דנקנר בבית המשפט/מור שאולי

למרות פסק הדין הנחרץ שבו הורשעו דנקנר ושטרום כמעט בכל העבירות שהואשמו בהן (שטרום נוקה מסעיף שולי של הלבנת הון), אישר השופט כבוב כי נקט בגז הדין גישה מקלה וכלשונו "ברף הנמוך של הענישה", בניגוד לדרישת הפרקליטות שביקשה להחמיר במסגרת הקו הכללי של החמרה בענישה על עבירות ניירות ערך. "אישיותם של הנאשמים, פועלם ההתנדבותי יוצא הדופן, הפסדים והנזקים שנגרמו להם עקב הסתבכותם בפרשה, כל אלה מצדיקים זאת" קבע כבוב.

כבוב הסביר שהוא מקבל את טענת פרקליטיו של דנקנר כי בעקבות הפרשה הוא נפל מאיגרא רמה לבירא עמיקתא, וכי משפטו עשוי לפגוע ביכולתו להחזיר את חובותיו.

עם זאת הקל השופט בטענת פרקליטיו שיש להתחשב בפגיעה שנגרמה לדנקנר כתוצאה מהסיקור התקשורתי הנרחב לו זכה המשפט ולטענת דנקנר לא היה הוגן ואף הרשיע אותו וחרץ את דינו בטרם עת. כבוב הזכיר גם את הסיקור התקשורתי שיזם דנקנר עצמו בתקופת הצלחותיו והחלטתו לחשוף במודע את פעילותו בתחום הפילנטרופיה הפכו לחרב פיפיות.

פעילות הפילנטרופיה של דנקנר תוארה בגזר הדין בהרחבה ונראה כי היתה לה תרומה משמעותית להחלטתו של כבוב לגזור עונש מאסר של שנתיים בלבד, הפחתה של שליש מהעונש המינימלי שדרשה הפרקליטות. השופט הדגיש שדנקנר תרם לא רק מכספי החברות הציבוריות שבשליטתו אלא תרם גם 40 מיליון שקלים מכיסו הפרטי ואף גייס את עצמו ובני משפחתו לפעילות אישית בתחום החברתי. "אין להמעיט בנכונותו של הנאשם להפריש חלק לא מבוטל מכספו לפעילות למען אחרים", קבע השופט.

נימוק נוסף להקלה בעונש היתה החלטתו של דנקנר לפעול להחזרת חובותיו, והחלטתו להימנע מכניסה להליך פשיטת רגל - "עובדה שמלמדת כי הוא לוקח אחריות על תוצאות מעשיו ואינו מוכן שאחרים יינזקו בגלל כישלונו העסקי".

על שטרום כתב כבוב כי למרות שהונו היה קטן מזה של דנקנר, "פועלו ההתנדבותי לא נפל כהוא זה מפועלו של דנקנר".

הערכות: הפרקליטות לא תערער

גורמים משפטיים בכירים מעריכים כי הפרקליטות לא תערער על העונשים. גזר דינו של השופט חאלד כבוב ממסמן רגיעה מסוימת במגמת ההחמרה המהירה שחלה בשנים האחרונות בתחום עבירות בשוק ניירות הערך. את שיאה של המגמה אפשר היה לראות בגזר דינו של השופט דוד רוזן בעניינו של איש העסקים ג'קי בן זקן. בן זקן, איש עסקים המעורב גם בקבוצת הכדורגל מכבי אשדוד, הורשע עלם שותפו איתן אלדר בהשפעה בדרכי תרמית על מניית חברת מנופים שבשליטתו, במגמה לגרום לכניסתה לרשימת המניות תל אביב 100. השופט רוזן הטיל אליו עונש מאסר של שלוש שנים. כמו במשפטו של דנקנר הציגו גם פרקליטיו של בן זקן רשימה מפוארת של תרומות שתרם בן זקן לקהילה, אך השופט רוזן העדיף לקבוע רף חדש לעבירות בתחום ניירות ערך.

לאחר ערעור לבית המשפט העליון הומתק ענשו של בן זקן ל-26 חודשים. נראה שהחלטת בית המשפט העליון, שהתקבלה בספטמבר השנה, עמדה לנגד עיניו של כבוב, שדחה את בקשת הפרקליטות להטיל על דנקנר עונש שלא יפחת משלוש שנים. התובעת מטעם המדינה, עו"ד חנה קרין, טענה בבית המשפט כי יש להמשיך במגמת ההחמרה שהסתמנה בשנים האחרונות, והתבטאה בעונש של שנת מאסר לגולן מדר שהורשע ב-2014 בפרשת מליסרון ובעונש הכבד יותר שקיבל בן זקן. לאחר מתן גזר הדין הודיעה קורין שהפרקליטות תשקול אם לערער על ההכרעה.

מקורביו של דנקנר אומרים שבכוונתו להגיש ערעור על פסק הדין ועל גזר הדין. "זה היה משפט ראווה שתוצאותיו היו ידועות מראש. אנחנו מאמינים שבית המשפט העליון יהפוך את ההחלטה", טענו המקורבים.

גם אם יוגש ערעור על ידי אחד הצדדים לבית המשפט העליון, הוא יתקשה לערער את גזר דינו של השופט כבוב, הנסמך במידה רבה על רף הענישה ועקרונות שיקול הדעת שהנחיל בית המשפט העליון בפרשות דומות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully