וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקורות נגד רשות המים: הזרמת מים מותפלים לכנרת לא חכמה

5.12.2016 / 13:44

רעיון מהפכני בישר בשבוע שעבר על כוונת רשות המים להזרים לכנרת מים מותפלים במוביל הארצי, ובכך לשנות את המאזן השלילי באגם. במקורות מתנגדים למהלך וסבורים שמדובר בבזבוז אנרגיה אדיר

מפלס הכינרת בחודש אוקטובר 2016. ראובן קסטרו
מפלס הכינרת/ראובן קסטרו

בכנס שהתקיים בשבוע שעבר העלו אנשי רשות המים רעיון מהפכני לשיפור מצבה של הכנרת המדלדלת: מילוי האגם במים שיוזרמו אליה ממתקני ההתפלה. המים המותפלים יעשו את דרכם לכנרת באמצעות המוביל הארצי – מערכת המים הגדולה בישראל שנבנתה בשנות ה-50 של המאה הקודמת במטרה להזרים מים מצפון הארץ למרכזה. הדוברים בכנס טענו שרשות המים עוסקת כבר בתכנון מילוי הכנרת.

הרעיון המהפכני הזה נשמע מוזר. תפקידה של הכנרת במערכת המים של ישראל הוא לספק מים לחקלאות ולתושבי המדינה ולא להיות לצרכן נוסף של מים. אם לא די בכך הרי שקשה להבין מדוע צריכים המים המותפלים לבקר בכנרת במקום להגיע ישירות לברזי הצרכנים.

בן עמי שורק, מנהל יחידת התכנון במקורות מרגיע: אין שום כוונה למלא את הכנרת במים מותפלים - וגם רשות המים לא מתכוונת לכך, למרות שהם אמרו זאת. מקורות, החברה הממשלתית שהיא בעלת המוביל הארצי, לא חושבת שהמעשה הכי חכם הוא למלא את הכנרת במים מותפלים. מדובר בבזבוז אנרגיה אדיר: המים שייכנסו לכנרת יתאדו לאוויר במקום להגיע לצרכנים.

הכינרת נעלמת לנו. מה יהיה?

יש לנו פרויקט שנקרא מניעת פחיתת המים באזור הכנרת ורמת הגולן. אחת הבעיות היא שכמות המים שאנחנו צורכים מהכנרת יותר גדולה מהכמות שנכנסת אליה ממי הגשמים והירדן. הפעולות המידיות שאנחנו עושים הן קידוחי מים נוספים, במטרה להגדיל בחמישה מיליון קוב את כמות המים באזור ולהקטין את השאיבה מהכנרת.

הבטיחו לנו שמתקני ההתפלה יאפשרו להפסיק את השאיבה מהכנרת. מה קורה בפועל?

השאיבה מהכנרת נמשכת, אבל היקפה הנוכחי היום היא בערך רבע מהשאיבה בעבר, וחלק גדול ממנה לא תלוי בנו. על פי הסכמי השלום אנחנו צריכים לספק לממלכת ירדן 50 מיליון קוב מים בשנה, ולהגביר את האספקה בהדרגה עד ל-100 קוב. אין סיכוי שהם יחליפו את המים הזולים מהכנרת במים יקרים מהתפלה ישראלית. חקלאי עמק הירדן עדיין זקוקים למי הכנרת כי מתקן טיהור המים שאמור היה לספק להם מי קולחין טרם הוקם.

אז אין כבר צורך במוביל הארצי?

מקורות כבר לא מזרימה מים מהכנרת למוביל הארצי. היום המוביל כבר עובד בכיוון ההפוך, מדרום לצפון. אנחנו מעבירים באמצעותו עודפי מים שמפיקים מתקני ההתפלה לצרכנים בצפון, אבל הם לא נשפכים לכנרת.

והכנרת תמשיך להתייבש?

המאזן השלילי של הכנרת יכול להתהפך בשנה אחת טובה של גשם. בינתיים אסור להפסיק לשאוב מים מהכנרת כי אם נפסיק לשאוב לחלוטין לא יהיה באגם סחרור מים ששומר את המאגר כאגם מים חיים. אחת הדרכים להגביר את כניסת המים היא לתת לחקלאים שליד הכנרת מקורות מים חלופיים מקידוחים, כדי שלא ייקחו את מי הנחלים הזורמים לכנרת באופן טבעי.

מרשות המים נמסר: רשות המים בוחנת מספר גדול של אפשרויות להתמודדות עם המצוקה במשק המים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully