וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אריק פינטו: "ישנה הסתה חסרת רסן כלפי הבנקים"

11.12.2016 / 9:48

מנכ"ל בנק הפועלים אמר בוועידת ישראל לעסקים כי"ועדת שטרום תוביל לעליית ריבית שמשלמים הלקוחות הקטנים". "ניסיונות חקיקה פופוליסטיות ורגולציה עודפת מרחיקים משקיעים"

אריק פינטו.
אריק פינטו

"התכנסנו כדי לדון בשורה של נושאים לאור היווצרותו של 'סדר כלכלי טכנולוגי חדש' בעולם. ההצבעה על הברקזיט באנגליה ועל החוקה באיטליה, חילופי הנשיאים בארצות הברית, הבחירות הצפויות בצרפת ובגרמניה בשנה הקרובה, הסכמי סחר חדשים, כל אלה ישפיעו גם על המשק הישראלי", כך אמר הבוקר מנכ"ל בנק הפועלים אריק פינטו בדבריו בוועידת העסקים של גלובס. "זה הזמן לחשוב ולתכנן כיצד כולנו יחד פועלים למיצוב מחדש של המשק הישראלי. יש בו מאפיינים חיוביים רבים: צמיחה של קצת יותר מ- 3% בשנה, תעסוקה כמעט מלאה בשוק העבודה, עודף יצוא במאזן התשלומים, ומערכת בנקאית ופיננסית יציבה", אמר פינטו.

"אם נדע לבסס ולחזק מאפיינים אלה, נוכל להתמודד בצורה מוצלחת גם עם הסיכונים, שעלולים להתלוות לתמורות המהותיות בעולם. בראש ובראשונה, עלינו להתחיל בחשבון נפש. כי למרות החשיבות שהרגולטורים והמחוקקים מייחסים למערכת הפיננסית כתשתית קריטית לצמיחת המשק, השנתיים האחרונות היו מטלטלות עבור ענף הבנקאות. חווינו בתקופה הזו שורה ארוכה של רפורמות שנועדו להיטיב עם ענף הבנקאות והצרכנים, אך בסופו של דבר נראה שהן עלולות לשפוך את התינוק עם המים", אמר פינטו.

אלה רק מקצת הדברים שנחתו על המערכת הבנקאית או שנמצאים לקראת סיכום: הפרדת חברות כרטיסי אשראי מהבנקים; ירידה של חמישים אחוז בהיקף מסגרות האשראי ששני הבנקים הגדולים מעמידים ללקוחותיהם באמצעות כרטיסי אשראי; מכירת אחזקות הבנקים בבורסה בכפייה, תוך גביית מס של מאה אחוז על הרווח; מכירת שב"א בכפייה, תוך איסור על חלוקת דיבידנדים; איסור על סגירת סניפים או העתקתם ללא אישור בנק ישראל, כמו גם איסור על סגירת קופות או בנקטים ללא אישור ; הצעות לקביעת תקרת ריבית; הצעות לכפות על הבנקים לתת את מערכות המחשוב שלהם לשימוש גופים מתחרים; חקיקה שמקלה על אנשים להשתמט מהתחייבותם להחזר חובות - ועוד דוגמאות רבות של ניסיונות חקיקה פופוליסטיות, ורגולציה עודפת, אשר מרחיקות משקיעים ויוצרות סנטימנט שלילי והרסני במשק הישראלי.

חשוב לי להבהיר: כבנק המוביל בישראל אנו מברכים על תחרות. אבל נדמה לי שחלק מהרגולטורים והמחוקקים נוטים לרוץ לעוד מהלכים חדשים מחוללי כותרות בעיתונים, במקום לעצור לרגע ולבחון את ההשפעה המצרפית של מהלכים קודמים. הם שוכחים את התפקיד הקריטי שיש לבנקים בצמיחת המשק וביצירת יציבות פיננסית. לצערי, נתקלנו בהסתה חסרת רסן כלפי המערכת הבנקאית, להערכתי כחלק מהניסיונות להסיט את השיח הציבורי מהבעיות האמיתיות של המשק".

"ועדת שטרום תוביל לעליית ריבית שמשלמים הלקוחות הקטנים "

פינטו טען כי התחרות משנה את המערכת הבנקאית בצורה דרמטית. "זה קורה בעיקר בגלל שיש תחרות עזה. כולם מתחרים בכולם, והצרכן מרוויח: הבנקים, חברות הביטוח, בתי השקעות, חברות פינטק וחברות טכנולוגיה גדולות". לדברי פינטו "הרגולציה צריכה להיות אחראית ולשים לב: הכוונות הטובות עלולות להוביל לנזק ופגיעה בלקוחות: קיטון בהיצע האשראי לעסקים גדולים, בריחת מוחות מוכשרים, עלייה בעלויות ופגיעה ביכולת הבנקים להתייעל".

פינטו יצא נגד מסקנות ועדת שטרום. "אני רוצה להגיד מעל במה זו – ועדת שטרום תוביל לעליית ריבית שמשלמים הלקוחות הקטנים על האשראי שהם מקבלים, להיצף אשראי, ולעליית המינוף והסיכון של משקי הבית. זה יקרה משום שהמלצותיה מנסות לכפות על לקוחות הבנקים לעבור לגופים יקרים יותר, שירותיים פחות ומפוקחים פחות. מה עלי לומר לגברת כהן מחדרה, כאשר אני מצמצם את מסגרת האשראי שלה בחמישים אחוז? שכך החוק קבע?"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully