וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פנסיה לעצמאים: כמה צריך להפקיד ומי מרוויח מזה?

14.12.2016 / 11:19

נשיא לשכת יועצי המס ירון גינדי מסביר באולפן וואלה! NEWS על חוק הפנסיה החדש לעצמאים.כמה צריך להפקיד? איך יעמוד בכך כלכלית העצמאי והאם אנחנו בדרך לשוויון בין העצמאים לשכירים?

תוכן שיווקי - -פמילי גייד בשיתוף אקוויטי

בשבוע שעבר אושר בכנסת חוק פנסיה חינם לעצמאים, שמהווים כ-12% מכוח העבודה בישראלי. עד כה לא נכללו העצמאים באף הסדר פנסיוני חוקי, למרות שפועל מחציתם חוסכים כיום לפנסיה. מה המשמעות של החוק הזה? ומה צפוי לעצמאים בשנים הקרובות? כדי להבין את הסוגיה הזמנו לאולפן וואלה! עסקים את ירון גינדי נשיא לשכת יועצי המס שהוביל את המו"מ מול האוצר בשל הלשכות המקצועיות.

איך החוק מיטיב עם הצמאים?

החל מה 1.1.2017 העצמאים מחויבים להפקיד לפנסיה עד השכר הממוצע במשק, כלומר את ההפקדה הפניוסנית שמתאימה למי שמרוויח עד 9,400 שקלים. מקסימום ההפקדה לפנסיה לאותו שכר הוא 804 שקלים בלבד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

כשכירים המעסיקים מפקיד את רוב הפנסיה שלי, האם העצמאים מפקידים לעצמם?

כן, אבל מה שמאפשר לעצמאים לעמוד בחיסכון הזה ביתר קלות, הוא שהורידו את דמי הביטוח הלאומי לעצמאים שמרוויחים עד פעמיים השכר הממוצע במשק, כלומר – עד 20,000 שקלים בערך, כדי לפנות כסף להפקיד לפנסיה. אם ניקח לדוגמא עצמאי שמרוויח שכר ממוצע ומפקיד לפנסיה את המקסימום, בפועל מהכיס שלו יצאו 353 שקלים בלבד. בגלל שהורידו את דמי הביטוח הלאומי והוא גם מקבל הטבות מס על אותן הפקדות לפנסיה.

מי שמרוויח מעל 10,000 שקלים לא חייב להפקיד לפנסיה יותר מ-804 שקלים, למרות שהוא רשאי ואני ממליץ להפקיד בהתאם לגובה השכר. במידה והשכר שלו הוא עד 20,000 הוא עדיין נהנה מהפחתה בדמי הביטוח הלאומי.

מה קורה למי שמרוויח מעל 20,000 שקל בחודש?

לעצמאים שמרוויחים מעל לפעמיים השכר הממוצע במשק, דמי הביטוח הלאומי התייקרו באחוז וחצי.

עצמאי שסגר את העסק שלו יוכל למשוך שליש מהכסף שהוא הפקיד לפנסיה תוך שהוא נהנה מפטור ממס הכנסה. כמו פיצויי פיטורים לשכירים. ההישג הגדול ביותר שלנו, הוא שיש כאן חקיקה רטרואקטיבית, גם את הכסף שהפקדנו עד היום לפנסיה, כשנגיע לגיל פרישה או נסגור את העסק שלנו, שליש מהכסף שהפקדנו נוכל למשוך כשהוא פטור ממס.

אז מה על העצמאים לעשות מעכשיו והלאה?

אם אין לכם קרן פנסיה כדאי לפתוח קרן פנסיה ולהתחיל להפקיד. במידה ולא תעשו כך, בשנת 2019 תקבלו התראה שאומרת – ב-2017 הרווחתם נגיד את השכר הממוצע במשק, מתוך זה הייתם צריכים להפקיד משהו כמו 9,000 שקלים בשנה, אם הפקדתם פחות, אנא תעשו השלמה בתוך 90 יום, או שתקבלו קנס של 500 שקלים. אבל מי שמרוויח עד חצי השכר הממוצע במשק – 4,700 שקלים, לגביו לא יהיה קנס. גם אם לא יפקיד את הפנסיה.

אחרי ההישג של הרפורמה, מה צופה העתיד לעצמאים?

אנחנו העצמאים, עדיין צריכים להמשיך במאבק ולהשיג את הזכויות שמגיעות לנו, אנחנו עדיין מקופחים בצורה לא סבירה אל מול המגזר השכיר. הגיע הזמן שאוצר יביא לעצמאים חבילת סייוע במגוון רחב של תחומים. צריך לדגאו לדמי אבטלה, לדמי פגיעה מעבודה מהיום הראשון ולא מהיום ה-13. גם תקרות ההפקדה של העצמאים נמוכות מאוד ביחס לתקרות ההפקדה של השכירים. צריך לשנות את תקנות הרכב, לאפשר לעצמאים החזרים גדולים יותר על השימוש שלהם ברכב.

יכול להיות שכל החוסר שוויון הזה נובע מזה שמי שיושב וקובע את כל החוקים הם בעצם אנשים שכירים?

זאת בדיוק הבעיה, גם מי שכותב את החוקים ומחוקק אותם בסופו של דבר. ובעיה נוספת - אנחנו העצמאים לא יכולים להשבית את שדה התעופה ולהוריד את השלטר של חברת החשמל, אבל אנחנו צריכים להילחם על הזכויות שלנו. כי בסוף מדינת ישראל חייבת שהעצמאים והעסקים כאן יצליחו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully