וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העלאת הריבית בארה"ב: הדולר עלה, היורו בשפל של 15 שנה

15.12.2016 / 9:53

רוני יונסיאן, מנהל דסק מחקר ני"ע זרים בלאומי שוקי הון פרסם סקירה מיוחדת של השוק לאחר החלטת הפד להעלות את הריבית במשק האמריקני. איזה סקטורים ירוויחו מהמהלך? צפו בראיון באולפן וואלה! NEWS.: איך תשפיע היחלשות היורו על המשק הישראלי?

עריכה: ניר חן

הפדרל ריזרב העלה אמש (רביעי) את הריבית במשק האמריקני לטווח של 0.5-0.75%, העלאת הריבית השנייה בלבד בעשור האחרון. יו"ר הפד, ג'נט ילן, אף אותתה על 3 העלאות נוספות הצפויות במהלך השנה הבאה. על פי סקירה מיוחדת שפרסם רוני יונסיאן, מנהל דסק מחקר ני"ע זרים בלאומי שוקי הון מסתמנת 2017 כשנה בה תעלה האטרקטיביות של אפיקי השקעה סולידיים.

התגובה להפתעת הפד באה לידי ביטוי בעיקר בשוק האג"ח והמט"ח. תשואות אג"ח האוצר של ארה"ב ל-10 שנים זינקו אתמול לרמה של ככמעט-2.6% בעוד הדולר תופס תאוצה מול מרבית המטבעות המובילים. בשוק המט"ח המקומי, הדולר זינק בכ-1.1% מול השקל ושערו היציג נקבע על 3.843 שקלים. האירו, מנגד, נחלש מול השקל בכ-1% ושערו היציג נקבע על כ-4 שקלים, שפל של 14 שנה.

ילן הסבירה, כי קצב העלאות הריבית יהיה תלוי בין היתר ביישום המדיניות של טראמפ הכוללת שתי רגליים עיקריות: הקלות במיסוי והגדלת ההוצאה התקציבית. ככל שטראמפ יצליח להביא ליישום מלא יותר את תכניותיו כך הריבית תעלה. השקעה נרחבת בתשתיות והפחתות מיסים עשויות להוביל לגיוס עובדים ולכן לייצר לחצים לעליית השכר הריאלי דבר שעשוי לגרום לעליית האינפלציה. קשירת פעילות הפד למדיניות טראמפ היא גורם מאזן וחיובי.

על פי הסקירה, מכפיל הרווח של ה– S&P 500 נמצא סביב שיא של 12 שנים, כשאת החלק העיקרי בראלי המניות של השנים האחרונות ניתן לזקוף לריביות הנמוכות. לכן שינוי בתוואי הריבית צפוי להוביל לירידה מסוימת בתיאבון לסיכון. על שוק המניות יפעלו בשנה הקרובה שני גורמים מנוגדים: מצד אחד, צעדים תומכי צמיחה, בראש ובראשונה הקלות במיסוי ומנגד עלייה באטרקטיביות של החלופה למניות - אגרות חוב. "אנו מעריכים שביצועי ה– S&P 500 השנה יהיו פושרים כי המשקל של הריביות העולות הוא כבד יותר", נכתב בסקירה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

סקטורים מומלצים

אם יש סקטור אחד שיושפע מיידית מהעלאות הריבית הרי זהו סקטור הפיננסים. חברות הביטוח (תעודת הסל KIE) והבנקים (KBE למשל) ירוויחו מהעלאות הריבית. בחברות הביטוח מדובר על עלייה בתשואה שיניב תיק הנכסים. בבנקים התמונה מורכבת יותר.

הבנקים מושפעים מהריבית משני צדי המאזן. עליית ריבית הפד תעלה את ריבית הליבור אליה קשורות הלוואות רבות, החל מכרטיסי אשראי והלוואות לקניית כלי רכב וכלה במסלולים של הלוואות למשכנתאות תלויות ליבור.

מנגד, בצד ההתחייבויות של הבנק, קרי הפיקדונות, התגובה תהיה איטית. ככלל, הפיקדונות אינם תלויים בריבית הליבור ומושפעים יותר מרמת התחרות ומהחלופות בשוק ההון ולכן סביר לראות השפעה חלקית וזוחלת ולא השפעה מלאה ומיידית - זה טוב לבנקים. גם עליית התשואה ל– 10 שנים אתמול מ – 2.44% טרום ההודעה ל– 2.57% לאחריה, תתמוך בביצועי הבנקים המלווים לטווח ארוך. מדד הפיננסים רשם אתמול ירידות קלות ולדעתי ניתן לייחס זאת לסנטימנט הכללי בשוק .

סקטורים נוספים מומלצים הם סקטור הבריאות (SXLV LN) החבוט שנראה שמגלם את רוב החדשות הרעות כולל הציוץ האחרון של טראמפ מלפני כמה ימים על כך שאינו אוהב את מה שקורה עם מחירי התרופות. זהו סקטור דפנסיבי ולהערכתנו יש להפחית בשוליים את הסיכון המנייתי.

סקטור מומלץ נוסף הוא סקטור הטכנולוגיה. מדד הנסדא"ק מציע חשיפה לטכנולוגיה אך לא רק - בין היתר יש במדד ייצוג נרחב למשל לתעשיית הביוטק. מתחילת השנה הראה נסדא"ק ביצועי חסר לעומת ה – S&P500. להערכתנו, לטווח הארוך הנסדא"ק יצמח בקצב גבוה יותר מהמדדים הרחבים ולכן יש לנצל כל חולשה זמנית במדד לשם הגדלת חשיפה. ביצועי הנסדא"ק רגישים פחות לתוואי הריביות ולכן נקודת הזמן הנוכחית נראית אטרקטיבית.

הפד כמעט שלא שינה את תחזיות הצמיחה

עידן אזולאי, מנכ"ל קרנות נאמנות מאפסילון, התייחס אף הוא להודעת הריבית ואמר כי "הודעת הריבית אתמול היוותה למעשה שלב נוסף במאבק הכוחות בין הפד לממשל טראמפ. התחזית של הפד לפיה הריבית תועלה שלוש פעמים במהלך 2017 משמשת כאיתות לטראמפ לנהוג במדיניות פיסקלית שקולה ולא פזרנית". לדבריו, "לצד התחזית המפתיעה לגבי הריבית, הפד כמעט שלא שינה את תחזיות הצמיחה והאינפלציה".

אזולאי הוסיף כי המשך התחזקות הדולר תפגע בסופו של דבר ביצוא האמריקאי ותתמוך דווקא ביצואניות האירופיות והיפניות. כך, שמעבר לתחזית האגרסיבית של הפד נראה שמסתתרת מדיניות מחושבת שנועדה למתן את פעילותו הפיסקלית של ממשל טראמפ. לאור זאת, אני מתקשה לראות את הפד מעלה את הריבית שלוש פעמים במהלך 2017".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully