וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נסללה הדרך להוזלת המים ב-8% החל מינואר

18.12.2016 / 8:39

על פי החלטת מועצת המים יושוו התעריפים אותם משלמים החקלאים בארץ תמורת המים המשמשים אותם לגידוליהם וכך תתאפשר חקיקה בכנסת שתבטל את היטלי ההשבחה המוטלים על מפיקי מים פרטיים והמיים יוזלו

ברז מים. ShutterStock
ברז מים/ShutterStock

מועצת רשות המים אישרה ביום חמישי תקנות חדשות להשוואת מחיר המים לחקלאים. אישורה הסופי של ההחלטה כפוף לשמוע עליו תכריז הרשות.

ההחלטה פותחת את הדרך להמשך הליך החקיקה בכנסת, שנועד להוזיל את המים למשקי הבית בשיעור ממוצע של כ-8% באמצעות הפחתה של 14% מהתעריף הבסיסי. הרשות כבר קיבלה את ההחלטה על ההוזלה אולם היא מותנית באישור החקיקה המבטלת את היטלי ההפקה שמטילה הממשלה על מפיקי המים הפרטיים (שאינם מקורות) ומעבירה לרשות המים את כל ההכנסות ממכירות מים במדינה.

באוגוסט אושר בכנסת בקריאה ראשונה תיקון 27 לחוק המים, על פיו תפסיק הרשות לגבות "היטל הפקה" ממפיקי המים הפרטיים. המשך הליכי האישור של החוק הותנו בהחלטות רשות המים שנועדו לתרגם את ביטול ההיטלים להוזלת המים למשקי הבית ולהסדיר מחיר מים אחיד לכל החקלאים. בעקבות אישור רשות המים יעבור התיקון לחוק לוועדת הפנים של הכנסת שצפויה לאשר אותו לקראת קריאה שניה ושלישית. הוזלת המים לצרכנים הפרטיים צפויה להיכנס לתוקפה בחודש הבא.

"היטל ההפקה", בסכום כולל של כ-350 מיליון שקל בשנה, נגבה מיזמים המפיקים מים שפירים באופן עצמאי ואינם משתמשים בשירותי חברת מקורות. יזמים אלה, המספקים כ-50% מהמים השפירים לשימוש חקלאי, מספקים מים זולים בעשרות אחוזים מהמחיר שגובה חברת מקורות מהחקלאים המשתמשים בשירותיה. במסגרת הרפורמה לביטול ההיטלים, הוחלט שכל החקלאים ישלמו תעריף אחיד של 1.81 שקלים למ"ק, ללא קשר למקור המים בהם הם משתמשים. ההחלטה התקבלה חרף מחאה של חקלאים בצפון הארץ ובאזור העמקים, שהתעריף החדש ישלש את מחיר המים שלהם לעומת התעריף הנוכחי. לטענת משרד האוצר, שיזם את הרפורמה, ייפגעו מהשינוי רק כ-20% מהחקלאים במדינה בעוד שרוב החקלאים ייהנו מהוזלת המים או לפחות לא יספגו שינוי משמעותי. התמחור החדש של המים מביא בחשבון את החקלאים באזור הכינרת והעמקים, הנהנים היום מתעריף מים מופחת אך אינם יכולים להשתמש במי קולחין זולים מטעמים של הגנה על מי התהום. לכן הם פוצו בתעריף מוזל של 1.51 שקל למ"ק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully