וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא קיבלתם תשובה אחרי ראיון עבודה? אפשר לתבוע

21.12.2016 / 8:07

החוק מחייב חברות המעסיקות מעל 25 עובדים להשיב לכל מועמד לעבודה שהחל בתהליך המיון גם אם לא התקבל לעבודה. האם החברות ממלאות חוק זה? סקר שנערך בקרב גולשים מעלה כי בפועל חברות רבות אינן טורחות לחזור למועמד

ראיון עבודה. ShutterStock
ראיון עבודה/ShutterStock

תהליך חיפוש העבודה מעמיד את מחפשי העבודה בסיטואציות לא נעימות וכרוך בחוסר ודאות רב. אחת הבעיות הנפוצות היא מקרה בו לא מקבלים מחפשי העבודה תשובה מעבודה פוטנציאלית מסוימת - הם אינם יודעים אם לקבל הצעת עבודה מסוימת כי תשובת המעסיק האחר טרם התקבלה והם למעשה נותרים "תלויים באוויר".

המציאות הבעייתית הזו הובילה לחקיקת חוק הודעה למועמד לעבודה (תנאי עבודה והליכי מיון וקבלה לעבודה) שנכנס לתוקף בתחילת פברואר 2015. חוק זה מחייב מעסיקים בחברות בנות למעלה מ-25 עובדים להודיע למועמד לעבודה שמשתתף בהליכי מיון אם התקבל או לא. אלא שמנתוני סקר שנערך בנושא החודש עולה בבירור: קרוב לשנתיים לאחר כניסת החוק לתוקף, שיעור ניכר של חברות הייטק לא טורחות לעדכן את המועמדים ובכך למעשה מפרות את החוק.

הוראות החוק מטילות שתי חובות עיקריות על החברות במשק. החוק קובע כי המעסיק חייב למסור למועמד הודעה על התקדמות הליכי המיון לעבודה, לפחות אחת לחודשיים מיום תחילת השתתפות של המועמד בהליכי המיון. אם הליכי המיון התחילו לפני 30.01.2015, ההודעה הראשונה שעל המעסיק למסור היא לכל המאוחר ב-30.03.2015.

הסקר בוצע במסגרת קבוצת הפייסבוק "משרות הייטק ושיווק ללא ניסיון", פלטפורמת חיפוש העבודה, שמונה למעלה מ-112,000 חברים. על הסקר, שנערך באמצעות שאלון מקוון, השיבו 301 סטודנטים ובוגרים במהלך השבועיים האחרונים. קהל המשיבים הינו מחפשי עבודה, שלקחו חלק במיונים למשרות במהלך חצי השנה האחרונה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מניתוח תוצאות הסקר עולה גם כי 28.9% מהמשיבים לא קיבלו אפילו הודעה אחת במהלך חצי השנה האחרונה, שבמהלכה חיפשו עבודה והגיעו לראיונות. עוד עולה מהסקר כי 55.1% מהם קיבלו הודעה רק מחלק מהמעסיקים. רק 11.6% מהמשיבים מעידים כי קיבלו הודעה מכל מעסיק ומעסיק.

כמו כן, החוק קובע כי במידה והמועמד לא התקבל לעבודה, על המעסיק למסור לו הודעה על אי קבלתו לכל המאוחר תוך 14 ימים מהיום, שבו אדם אחר התקבל לעבודה שלגביה נערכו הליכי המיון. מעיבוד תוצאות הסקר עולה כי רק 10.6% קיבלו הודעה בנסיבות אלו מכל מעסיק אצלו הם קיימו ראיון עבודה ו-52.5% מעידים כי הם קיבלו הודעה כזו רק מחלק מהמעסיקים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"מדי יום מחפשי עבודה פורקים תסכול ומשתפים בכאב חוויות שליליות ממיונים למשרות",מספר יואב מלמד, מייסד ומנהל קבוצת הפייסבוק שניהל את הסקר. "היה לי מאוד חשוב לתת להם הזדמנות נדירה להפיק מזה משהו חיובי - הצפה של ההפרות החוזרות ונשנות של חוק ההודעה בכתב על שני סעיפיו המרכזיים. אני ממליץ למעסיקים ולמגייסים לזכור שתהליך מיונים למשרה מלא קשיים ואכזבות בפני עצמו, בפרט במציאות התחרותית מאוד בה אנו חיים עם חוסר משרות ועודף מועמדים. אז חבל שאותם אנשים, שרק רוצים להתפרנס בתחום השכלתם, יצטרכו לחוות אי סדרים ברי מניעה, שלא מכבדים אותם כבני אדם".

עו"ד אלכס גרבר, ראש צוות בחברת בקרת שכר שעוסקת בייעוץ לחברות בהחזרים וחיסכון בתחום השכר, מסביר שאי מסירת הודעה למועמד כנדרש על פי החוק, יוצרת לחברה חשיפה לקנסות בהתאם לחוק העונשין. "הגשת תלונה כנגד החברה בהתאם לחוק להגברת האכיפה של דיני העבודה, מכוחו ניתן להטיל עיצום כספי בסכום של כ-20 אלף שקל על הפרה חד פעמית ואף עיצום כספי כפול מזה במקרים של הפרה חוזרת וכן חשיפה בהגשת תביעה כנגדה לתשלום פיצויים על ידי המועמד לעבודה בבית הדין לעבודה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully