וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גילוי מרצון: נחשף הון שחור ב-20 מיליארד שקל

אלה לוי-וינריב

21.12.2016 / 15:18

עד היום הוגשו במסגרת ההליך כ-6,000 בקשות לרשות המסים. ההליך צפוי להסתיים בעוד 10 ימים

משה אשר. צילום: איל יצהר, גלובס
משה אשר/גלובס, צילום: איל יצהר

אחרי מספר הארכות מועד, רשות המסים מבהירה היום (ד') כי לא תהיה הארכה נוספת של נוהל גילוי מרצון. בעוד 10 ימים לא ניתן יהיה להגיש בקשות לגילוי מרצון אנונימיות. ב-31 לדצמבר 2016 פג תוקף נוהל הגילוי מרצון והוראות השעה שהופעלו במסגרתו, לפיהן ניתן להגיש בקשות אנונימיות ובקשות בנוהל מקוצר.

העיתוי בו מפרסמת רשות המסים את העובדה שלא תהיה הארה נוספת של הנוהל, אינו מקרי. רשות המסים קוראת היום לנישומים לנצל את "חלון ההזדמנויות" הצר שנותר ולדווח לרשות על סכומי הון שלא דווחו בעבר.

מומחי מס מעריכים היום כי צפויה הצפה של בקשות בעשרת הימים הקרובים של אנשים שהתלבטו או של זוגות שאחד רצה לדווח והשני לא, בין היתר משום שחשבו שהנוהל יוארך שוב או שיתפרסם בעתיד נוהל חדש.

נוהל הגילוי מרצון של רשות המסים מאפשר לישראלים לדווח על הונם המועלם, "השחור", ולשלם את המס בגינו, בלי להיות חשופים להליך פלילי. האפשרות של נישומים להשתמש בהליך הגילוי מרצון אנונימי ומקוצר הייתה אמורה להסתיים ביוני השנה. אולם, ברגע האחרון ממש לפני שתוקפו של הנוהל אמור היה לפוג, יממה לפני, הודיעה רשות המסים כי הנוהל יוארך עד סוף השנה.

20 מיליארד שקל

במסגרת הנוהל, שנכנס לתוקפו במקור ב-2014 וזכה להיענות גבוהה, הוגשו עד כה כ-6,000 בקשות גילוי מרצון. 3,471 הוגשו במסלול האנונימי, 1,172 במסלול המקוצר ו-1,294 במסלול הרגיל.

הבקשות חשפו והוציאו מכלכלת הצללים אל הכלכלה הנורמטיבית והמדווחת הון לא מדווח בהיקף מוערך העולה על 20 מיליארד שקל. טרם הסתיים הטיפול בכל הבקשות שהוגשו עד כה. במסגרת הבקשות שהטיפול בהן כן הסתיים, שולם עד כה מס בהיקף של כ-840 מיליון שקל.

הצפי לגביית המסים הכוללת עם סיום הטיפול בכל הבקשות הוא למעלה מ-2 מיליארד שקל - עשירית בלבד מתוך הסכום שהוחבא עד כה ונגלה לעיני הרשות. סכום המס הזעום בעליל ביחס לסך ההון השחור שנחשף במסגרת ההליך מבטא, בין היתר, את העובדה שבתיקים רבים הצליחו הנישומים להוכיח לרשות כי מדובר בהון שלא אמור להיות מחויב במס מלכתחילה - כספים שהתקבלו בירושה, למשל, או כספי פיצויים שקיבלו ניצולי שואה ועוד.

מרגע שיפוג תוקף הנוהל, יחול שוב נוהל גילוי מרצון קבוע שמנהיגה רשות המסים, אשר לא "מושך" אליו קהל רב מדי. נוהל זה התחיל ב-2005, ובמסגרתו הוגשו עשרות בודדות של בקשות כל שנה בלבד, עד שנת 2011 - אז פורסמה הוראת השעה הראשונה לנוהל גילוי מרצון מיוחד. במסגרת הוראת השעה הוגשו כ-1,300 בקשות בתקופה של כמה חודשים.

תמה תקופת החסד

ב-2014, על רקע הגברת המאבק שמנהלת הרשות בהון השחור ומאמציה לחשוף הון לא מדווח בישראל ובחו"ל, הודיעה הרשות על הארכת הנוהל מ-2011 ועל הוספת מסלול אנונימי המאפשר גילוי מרצון ללא מסירת פרטי הנישום, עד לשלב מתקדם בהליך. בהוראות הנוהל הוכללו מספר הוראות שעה נוספות שנועדו לעודד ולהקל כניסה לתהליך, ובהן אפשרות להגשת בקשה במסלול מקוצר במקרים בהם ההון שלא דווח אינו עולה על 2 מיליון שקל וההכנסה החייבת הנובעת ממנו אינה עולה על חצי מיליון.

מאז הופעל הנוהל, הוארך תוקפו, לאור ההיענות הגבוהה ולאחרונה על רקע החקיקה שעברה, לפיה עבירות מס חמורות יחשבו עבירות מקור לפי החוק לאיסור הלבנת הון.

כעת, מבהירים ברשות המסים, תמה "תקופת החסד". המסר שהרשות מעבירה היום הוא שמי שלא ינצל את עשרת הימים הקרובים כדי להיחשף בעצמו, ייתפס על-ידי הרשות בשלב כלשהו. התוצאה אז תהיה הליך פלילי.

במהלך השנה האחרונה עשתה רשות המסים קפיצת מדרגה בשיתוף המידע עם רשויות מס זרות, עם הצטרפות ישראל לאמנה המולטילטרלית בדבר סיוע הדדי בענייני מס והחלפת המידע האוטומטי הצפויה עם המדינות החברות בה; ועם כניסתו לתוקף של ההסכם עם ממשלת ארצות-הברית ליישום מדיניות ה-FATCA, העברת המידע הפיננסי במסגרתו לרשויות המס האמריקאית והקבלה הצפויה של מידע פיננסי על אזרחים ישראלים במהלך הרבעון הראשון של השנה הבאה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

ומה עם היהלומנים?

בין הנישומים שינהרו בעשרת הימים הקרובים לרשות המסים יהיו לא מעט יהלומים. בראשית השבוע הודיעה רשות המסים כי בהמשך לעבודת הוועדה לבחינת דרכי הטיפול ביהלומנים, ובעקבות דיונים והסכמות עם הבורסה הישראלית ליהלומים והתאחדות תעשייני היהלומים - גובשו הסכמות ביחס למיסויי ענף היהלומנים, שיבשילו לידי חקיקה כבר ב-2017.

בתוך כך, נקבעו באישור משרד המשפטים עקרונות מותאמים שנועד ליהלומנים להגיש בקשות לגילוי מרצון של נכסים עליהם לא דיווחו, מבלי להסתכן בהליך פלילי. ברשות המסים סבורים כי הצטרפות היהלומנים לנוהל צפויה להביא לגידול נוסף בבקשות.

ואולם, בקרב היהלומנים נרשמת בימים האחרונים תרעומת על כך שלכלל הנישומים במשק ניתנו מספר שנים של חסד להגשת בקשות גילוי מרצון אנונימיות - בעוד הם צריכים לרוץ ולהגיש את בקשות תוך 10 ימים בלבד, עד שתוקף הוראות השעה יפוג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully