נושאים חמים

כולסטרול גבוה? תעשו עמידת נר

יוגה, שייק פירות ותה ירוק - קבלו כמה המלצות להפחתת נזקי הכולסטרול בדרכים קצת יותר יצירתיות מנטילת תרופה יומית

אילוסטרציה (ShutterStock)
הטיפול הקונבנציונלי בכולסטרול גבוה נעשה באמצעות קבוצת תרופות הנקראת סטטינים (צילום: shutterstock)

אם קיבלתם את תוצאות בדיקת הדם שלכם וגיליתם שערכי הכולסטרול שלכם גבוהים מדי, סביר שאתם לא מרגישים היום צעירים לנצח: יותר מדי כולסטרול יכול לגרום להיצרות כלי דם ולמחלות לבביות קטלניות, לא עלינו. כולסטרול גבוה הוא בעיה, איך לומר, לא מאוד מגניבה, וכדי להילחם בה צריך לשנות אורחות חיים.

הטיפול הקונבנציונלי בכולסטרול גבוה נעשה באמצעות קבוצת תרופות הנקראת סטטינים. סטטינים מעקבים את פעולת האנזים הקובע את קצב ייצור הכולסטרול וכך מונעים את הצטברותו ואת הסיכוי להיצרות כלי דם ולמחלות לבביות, אולם יש להם גם לא מעט תופעות לוואי ולכן לא כולם ששים ליטול אותם. איך אפשר להפחית את נזקי הכולסטרול בדרכים קצת יותר יצירתיות?

לזירוז המטבוליזם, לשיפור תפקודי הכבד והכליות: יוגה
פעילות גופנית קבועה היא לב לבו של המעבר לאורח חיים בריא. היא תסייע לכם לרדת במשקל ותעודד את יצירתם של אנזימים המסלקים את ה־LDL (הכולסטרול ה"רע") מכלי הדם.

ההמלצה הרווחת היא 30 דקות של פעילות גופנית אירובית יומית - הליכה, ריצה, רכיבה על אופניים או שחייה - אולם בשנים האחרונות נחקרת גם השפעתה של יוגה על הכולסטרול בגוף. נראה כי ליוגה סגולות רבות, בהן הפוטנציאל להפחתת חרדה, לחץ דם גבוה, נדודי שינה ואף כולסטרול גבוה.

להפחתת כולסטרול מומלץ לתרגל פרניאמה (נשימה יוגית) המזרזת את המטבוליזם, צ'קראסנה ("גשר") המשפרת את תפקודי הכבד, סרוונגאסנה (עמידת "נר") שעוזרת לתפקודם של מגוון איברים פנימיים ותנוחות כפיפה קדימה המסייעות לפעילות הכליות.

במקום בשר: דגים, ירקות ואגוזים

טוב תעשו אם תפחיתו את צריכת הבשר בתפריט היומי שלכם ותשאירו יותר מקום לדגים, לירקות ולאגוזים. לא חייבים להפסיק לאכול בשר לחלוטין, אבל כדאי מאוד לצמצם את צריכתו. התחילו בהחלפת הבשר האדום והעוף בדגים. הם עשירים באומגה 3 המסייעת לבריאות כלי הדם והלב.

וירקות? מגיל שלוש אומרים לכם שאתם צריכים לאכול יותר מהם, אז קדימה – זה הזמן להתחיל. במרבית הירקות יש המון סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים, הם עוזרים להילחם בכולסטרול הרע, מסייעים בעיכול ועוזרים בשמירה על רמת אנרגיה אחידה במשך היום.

גם אגוזים יכולים לעשות פלאים לרמת הכולסטרול בגוף שלכם. אכלו שקדים, אגוזי מלך ופקאנים, אבל שימו לב – אכלו מספיק מהם כדי להרוויח את סגולות הבריאות (די בחופן אחד ליום), אבל לא יותר מדי כדי לא להשמין.

סלט אבוקדו ועלים ירוקים (ShutterStock)
אבוקדו. סיבים תזונתיים כחטיף (צילום: shutterstock)

במקום צ'יפס: שייקים מפירות וירקות טריים

אין מה לומר, להחליף את הסטייק במלפפון יהיה כנראה ההרגל המסובך ביותר שתצטרכו לסגל לעצמכם. במה נחליף את חדוות אכילת המזון המזיק? מיצים טבעיים העשויים מאה אחוז פרי יכולים להיות הפתרון. שייקים צבעוניים אמנם אינם גלידה, אבל הם יפים כמוה ואף יותר.

נסו, למשל, תפוח, אבוקדו, תרד וחלב שקדים, או תותים, לימון, בננה, זרעי צ'יה ונענע. ההכנה שלהם תכניס מעט שמחה ליום שלכם ושתייתם תספק לכם את כמות הסיבים התזונתיים, חומצות השומן ומעכבי החמצון שהגוף שלכם צריך כדי להפחית את הכולסטרול המיותר. כל שתצטרכו הוא מסחטת פירות טובה וראש פתוח לנסות טעמים חדשים.