נושאים חמים

גם בחורף: למה החשיפה לשמש מסוכנת?

כהי עור לא צריכים למרוח קרם הגנה? ענני גשם מסננים את הקרינה? שמשת המכונית מגנה עלינו? מיתוסים ועובדות על הפחתת נזקי החשיפה לשמש

קרן שמש מעל שמשייה צהובה (ShutterStock)
הסכנה שבחשיפה לשמש לא הולכת לישון בחורף (צילום: shutterstock)

בכל קיץ מתמלאים המדפים ברשתות הפארם מסנני קרינה בשלל צבעים ומשלל סוגים – קרמים, שפריצרים, תכשירים למבוגרים, תכשירים לילדים, מוצרים לעור רגיש יותר או פחות -ודווקא עכשיו, כשבחוץ רטוב ואפור, חשוב להזכיר שהסכנה שבחשיפה לשמש לא הולכת לישון בחורף. אולי זה נשמע מוזר ולא הגיוני, אבל חשוב שנגן על עצמנו מפני השמש גם בעונה הסגרירית והגשומה. לכבוד השמש החורפית אספנו בשבילכם כמה מיתוסים ועובדות על חשיפה לשמש.

מיתוס: קרם הגנה מורחים רק כשהולכים לים

עובדה: רוב האנשים מורחים קרם הגנה רק בקיץ, ורק כשהם הולכים לים או לבריכה. זו טעות. רוב נזקי קרינת השמש נובעים מחשיפה מקרית, המתרחשת בפעילויות היומיום - בהליכה ברחוב, בנסיעה במכונית וכיוצא באלו - ולא ברביצה בחוף הים. אם אתם מתכננים להסתובב בחוץ יותר מרבע שעה - מרחו קרם הגנה.

מיתוס: כשמעונן לא צריך קרם הגנה

עובדה: 80 אחוזים מהקרינה חודרת דרך העננים, ולכן גם ביום המעונן ביותר אנחנו חשופים לנזקי השמש. זאת ועוד: שלג, מים וחול מחזירים קרני UV ולכן אפשר להישרף גם בצל: חול מחזיר 25 אחוז קרינה ושלג – 80 אחוז, כך שאם אתם מתכננים חופשת סקי קחו אתכם הרבה קרם הגנה.

מיתוס: "אני מוגן כי אני באוטו"

עובדה: קרני UV חודרות גם דרך שמשת המכונית. אם אתם מבלים הרבה זמן בדרכים מרחו קרם הגנה לפני היציאה לדרך.

מיתוס: "אם אמרח קרם הגנה יחסר לי ויטמין D"

עובדה: קרם ההגנה אינו מונע מהגוף ספיגה של ויטמין D, והאמת היא שבשביל לספוג את כמות הוויטמין היומית נדרשת חשיפה מינימלית ביותר לשמש, ובישראל השמשית אין חשש אמיתי שזו תימנע מכם. מספיק שתלכו לאסוף את הילד מהגן, תצעדו לתחנת האוטובוס או למכולת ואתם מסודרים. אם אתם עדיין מודאגים, תאכלו דגים, חלב וביצים.

אילוסטרציה (ShutterStock , ostill)
האמת היא שצריך לחדש את קרם ההגנה בערך כל שעתיים (צילום: shutterstock)

מיתוס: "העור שלי כהה ולכן אני לא צריך קרם הגנה"

עובדה: כולם, ללא יוצא מן הכלל, חשופים לסכנת נזקי חשיפה ממושכת לשמש – גם מי שמשתזף בקלות ואינו נשרף לעולם. על כולם – כהי עור ובהירי עור - להגן על עצמם מפני השמש.
מיתוס: קרם הגנה SPF-30 מספק הגנה כפולה מקרם הגנה SPF-15. הכפלת ערכי ה-SPF אמנם מגבירה את אפקט ההגנה, אבל אינה מכפילה אותו. עם זאת, SPF-30 בהחלט עדיף על SPF-15. מספרים גבוהים במיוחד, כמו SPF-100, הם כנראה לא יותר מטריק שיווקי.

מיתוס: מספיק למרוח קרם הגנה פעם ביום

עובדה: אם מרחתם קרם הגנה בבוקר – כל הכבוד לכם, אבל זה לא מספיק. האמת היא שצריך לחדש את קרם ההגנה בערך כל שעתיים, במיוחד אם שחיתם או הזעתם. שום קרם הגנה אינו מספק הגנה במשך כל היום. ועוד דבר: כדאי למרוח את קרם ההגנה כרבע שעה לפני היציאה לשמש, כדי לאפשר לו להיספג בעור ולעשות את תפקידו בזמן.

משקפי שמש בחורף (ShutterStock)
משקפי שמש. גם בחורף (צילום: shutterstock)

מיתוס: "מרחתי קרם הגנה? אני יכול לשבת בשמש"

עובדה: לפי המחקרים שימוש בקרם הגנה מפחית באופן משמעותי את הסיכון להתפתחות סרטן העור, אבל אין זה אומר שקרם ההגנה אמור לעודד אתכם לשבת שעות על גבי שעות בחוף הים, בלי שמשייה או כובע. קרם ההגנה ימנע מכם סכנה רק אם תתנהגו בחכמה: תמרחו אותו בתדירות הנכונה, תתלבשו כראוי ותנסו להימנע מחשיפה ממושכת לשמש, במיוחד בשעות השיא.

להגנה מלאה צריך לכסות את העיניים במשקפי שמש טובים, למרוח את השפתיים במשחת הגנה, לחבוש כובע רחב שוליים וללבוש ביגוד מתאים. נסו בגדים UPF המסננים קרינה. הם עשויים אריגים צפופים שחוסמים את חדירתה. ואל תדאגו –בבגדים עם דירוג UPF גבוה יש בדרך כלל חורי אוורור. רוצים לדעת כמה הבגד מגן מפני השמש? החזיקו אותו מול מנורה. אם האור חודר באופן מינימלי בלבד דרך הבגד, הוא מוצלח.