וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשורה ליהלומנים: גילוי מרצון אנונימי עד פברואר 2017

אלה לוי וינריב

28.12.2016 / 15:12

למרות שתוקף נוהל גילוי מרצון אנונימי פג ב-31 בדצמבר 2016, יוכלו היהלומנים להגיש את בקשותיהם עד סוף פברואר 2017 - זאת בתנאי שיודיעו לרשות המסים עד סוף החודש על כוונתם להגיש בקשה לגילוי מרצון

ערימת יהלומים. GettyImages
יהלומים/GettyImages

לפני מספר ימים הודיעה רשות המסים כי תאפשר ליהלומנים להגיש בקשות אנונימיות לגילוי מרצון. השמחה בקרב היהלומנים הייתה רבה, אך התחלפה במהירות באכזבה, היות והתברר כי המועד האחרון להגשת הבקשות הוא 31 לדצמבר - מועד פקיעת התוקף של הנוהל.

ליהלומנים ניתנה לכאורה "תקופת חסד" של 10 ימים לנסות "להלבין" את הונם השחור במסגרת הליך הגילוי האנונימי, מבלי לחשוש מפני אימת הדין הפלילי.

בימים האחרונים נשמעו טענות רבות מקרב יהלומנים כי מדובר בצעד לא ראוי מצד רשות המסים, וכי סד הזמנים שניתן להם להגשת הבקשות במסגרת ההליך האנונימי אינו מציאותי.

הטענות נפלו - כך נראה - על אוזן קשבת, וליהלומנים ניתנה תקופת חסד נוספת. הבוקר (ד') הודיעו הבורסה ליהלומים והתאחדות תעשייני היהלומים לחבריה הבורסה ליהלומים כי הגם שתוקף נוהל גילוי מרצון אנונימי פג ב-31 בדצמבר 2016, יוכלו היהלומנים להגיש את בקשותיהם עד סוף פברואר 2017. זאת, בתנאי שיודיעו לרשות המסים עד סוף החודש על כוונתם להגיש בקשה לגילוי מרצון.

כאמור, בשבוע שעבר, לאחר שנים של דיונים ומחלוקות, הגיעו רשות המסים והיהלומנים להסכמות בנוגע לאופן הדיווח של היהלומנים לרשות המסים, כך שלראשונה היהלומנים יעברו להתנהלות חשבונאית רגילה, בדומה לשאר העסקים בישראל; וכן יתאפשר ליהלומנים להגיש בקשות לגילוי מרצון אנונימיות.

על-פי ההסכמות, יירשמו יהלומים בספרי היהלומן - מאזן סוף שנה לצורכי מס, לפי "עיקרון העלות" - עיקרון הקובע כי בסיס חישוב הפעילות הכלכלית היא העלות המקורית שבה בוצעה העסקה, ולא השווי הקיים (למעט חריגים). הרישום יבוצע בהנהלת החשבונות לפי שיטת "המלאי התמידי".

כמו כן, באישור משרד המשפטים נקבעו עקרונות מותאמים שנועד לאפשר לנישומים מענף היהלומים להגיש בקשות לגילוי מרצון של נכסים עליהם לא דיווחו, מבלי להסתכן בהליך פלילי. זאת, במסגרת הנוהל שפרסמה הרשות בספטמבר 2014, ושתוקפו עומד להסתיים בסוף השנה.

בהמשך לכך, הנהלת הבורסה ליהלומים הודיעה לחבריה כי לאור לוח הזמנים הקצר פנתה לראשי רשות המסים, וסוכם על מתן הארכה. על-פי הסיכום, מייצגים אשר לא יספיקו להגיש בקשות עד ה-31 בדצמבר, יוכלו לפנות לרשות המסים עד 29 בדצמבר ולהודיע כי בכוונתם להגיש בקשות נוספות לגילוי מרצון עבור יהלומנים. הבקשה תוגש ללא שם וללא הטופס הסטנדרטי של גילוי מרצון; רשות המסים תקצה מספרים עבור בקשות אלה, וכך יוכלו המייצגים לשריין מספרים עבור בקשות נוספות, ובתנאי שבקשות אלה יוגשו בפועל עד סוף פברואר 2017.

על-פי הסיכום, על המייצגים לפנות ביממה הקרובה לחטיבת החקירות ברשות המסים ולשריין מספרים עבור הגשות עתידיות אלה.

בהודעתם של נשיא הבורסה ליהלומים, יורם דבש, ונשיא התאחדות תעשייני היהלומים, יעקב (קובי) קורן, מסבירים השניים לחברי הבורסה כיצד להגיש את בקשותיהם. "הבקשה לגילוי מרצון יכולה להיעשות באופן אנונימי. הבקשה מוגשת ללא ציון שמו ופרטיו של מגיש הבקשה - וזהותו תיחשף רק אם וכאשר תושג הסכמה עם פקיד השומה בנוגע לחבות המס ואופן הדיווח. בכל שלב ניתן למשוך את הבקשה, תוך שמירה על אנונימיות מוחלטת", נכתב בהודעה, וכן צוין כי "הגילוי מרצון יחול גם על מלאי (כולל קרטורה) וגם על שאר סעיפי המאזן, בין אם דווחו ובין אם לאו".

עוד מובהר כי בסוף שנת 2016 על היהלומן לספור את כמות המלאי שלו (בנוכחות רואה חשבון) ולהעריך את שווי השוק של המלאי, וספירה זו תשמש בעתיד כבסיס לקביעת ערך וכמות המלאי בגילוי.

"חבות המס שתיקבע לכל אחד תלויה בנסיבות הפרטניות של כל מקרה ומקרה, למשל, מועד היווצרות ההון", נכתב בהודעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully