וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פורשים את הקלפים: כך תדעו מה עליכם לשלם

5.1.2017 / 10:29

עסקים עצמאיים מחוייבים בניכוי מס מתשלומים שהם מבצעים. כך תדעו מהן חובותיכם כדי שלא תופתעו ותיאלצו לשלם יותר ממה שתכננתם

משחקי פוקר לא חוקיים. ShutterStock
משחקי פוקר לא חוקיים/ShutterStock

כל שחקן קלפים מנוסה ידקלם את הכלל, ש"את הכסף סופרים במדרגות". כלומר, על הקלפן לספור את רווחיו רק בתום המשחק, משום שכל עוד הוא משחק, הוא עלול להפסיד את כל מה שהרוויח. מסתבר, שאמרה זו נכונה גם לגבי הרווח נטו שנותר בידינו לאחר תשלומי החובה, מס הכנסה ודמי ביטוח לאומי. אציג בפניכם את הקלפים שכדאי לכם להצמיד אל החזה כדי ש"במדרגות" בסוף המשחק, יהיה לכם מה לספור.

חוקי המס מחייבים כל בעל העסק לנכות מס מתשלומים שהוא משלם עבור סחורות או שירותים ודמי שכירות, בין בכסף ובין בשווה כסף, בדיוק באותו האופן שבו מעסיק מחויב לנכות מס מתשלום שכר עבודה.

בחוק ובתקנות המס נקבעה רשימה ארוכה של תשלומים עסקיים החייבים בניכוי מס במקור, כשהידועים שבהם הנם שכר עבודה, שירותים ונכסים, דמי שכירות, שכר אומנים ושירותי משרד, עבודות בניה, הובלה, תשלומים לתושב חוץ ועוד.

החובה לנכות מס הנה מהתשלום הכולל מע"מ ובגובה הנמוך מבין השיעור שנקבע לסוג התשלום בחוק או השיעור שהותר עפ"י אישור מפקיד השומה. את סכום המס שניכה המשלם במקור, עליו להעביר לפקיד השומה.

לדוגמה: על דמי שכירות בסך 10,000 ש"ח + מע"מ, שיעור הניכוי שבחוק הינו 35% אך לבעל המושכר הותר ניכוי מופחת בשיעור 10%. הסכום שהמשלם חייב לנכות במקור הינו 10% מ-11,700 ש"ח. הנטו שישולם למשכיר הנו 10,530 ש"ח ואת הסכום שנוכה 1,170 ש"ח מחויב המשלם להעביר לפקיד השומה, לרוב עד ה-15 לחודש שלאחר החודש שבו נוכה.

חובת ניכוי מס במקור מטילה את האחריות של גביית ותשלום המס על המשלם, שלעיתים אינו מודע לאחריות המוטלת עליו ולסנקציות שנקבעו על אי מילוי הוראות הניכוי. חובת ניכוי המס במקור מעמידה לעיתים עסקים "בין פטיש לסדן", עת עובד, ספק או נותן שרות מסרבים לקבל תשלום חסר שבעקבות ניכוי המס החשש מהסנקציות שעשויה רשות המסים לנקוט.

לאי מילוי חובת ניכוי המס במקור נקבעו בחוק סנקציות פליליות, בניהן מאסר של עד שנה ו/או קנס כבד, וגם סנקציות אזרחיות הכוללות קנסות בגין פיגור בדיווח ובתשלום הסכום שנוכה, חובת תשלום המס שלא נוכה ע"י מי שאמור היה לנכותו ואי התרת ההוצאה אצל המשלם.

כאן המקום למנות את הקלפים שמומלץ לכם להצמיד, חזק חזק, אל החזה:

1. למניעת או מזעור הנזקים כדאי לדעת היוועץ ביועץ מס מומחה בדיני המס.

2. את אישור פקיד השומה לשיעור ניכוי המס של מקבל התשלום יש לבדוק לגבי כל תשלום מחדש, באתר רשות המס, משום שהוא עלול להתבטל בפתאומיות עקב אי מילוי ההוראות על ידו ובכל מקרה המשלם הוא זה שנושא באחריות ועלול להיענש. כתובת האתר

3. על בעל העסק לבדוק ולוודא אם יש בין תשלומיו, כאלו המחויבים בניכוי מס במקור ולדאוג לקיים את הוראות החוק לגביהם, דהיינו ניכוי ודיווח.

4. כל מי שחייב בניהול חשבונות בשיטת החשבונאות הכפולה, חברה או יחיד, חייב לנכות מס במקור מתשלומים לספקיו.

5. מי שהיה חייב בניכוי מס מתשלום ולא ניכה, יוכל למנוע את אי התרת ההוצאה בגין תשלום זה במידה שידווח על התשלום עם כל הפרטים הדרושים עפ"י החוק לזיהויו של מקבל התשלום.

6. בעל עסק, שלא ניכה מס בשנה כלשהי מתשלום למקבל שזהותו ידועה ושנערכה לו שומה, מחויב בריבית בגין מס זה מיום הניכוי ועד לתשלום המס או עד לתום אותה השנה, לפי המוקדם. ממועד זה ואילך חובת תשלום הריבית חלה על המקבל.

7. יתכנו תשלומים שלגביהם חלים כמה סוגי ניכוי ששיעוריהם שונים. שיעור הניכוי שיקבע הוא הגבוה מבין סוגי הניכוי. לדוגמה לגבי תשלום לתושב חוץ, יש לברר גם את העיסוק שבגינו נעשה. בעוד שתשלום שכר אומנים מחויב בניכוי בשיעור 48% , תשלום לתושב חוץ מחויב בניכוי בשיעור 25%. לפיכך, תשלום לאמן שהוא תושב חוץ יחויב בשיעור 48%.

8. אף שעפ"י ההוראות שיפוצניק אינו קבלן, הרי שעפ"י מדיניות רשות המסים, הוא מחויב בניכוי מס מתשלומים הקשורים לעבודתו, כאילו היה קבלן.

9. עוסק פטור, פטור רק לעניין מע"מ אך מחויב אף הוא בניכוי מס במקור, למשל מדמי שכירות, על כל החובות והסנקציות הכרוכות בכך.

יועץ המס מנחם קירשבלום ממונה תחום מיסוי יחיד בפורום המסים בלשכת יועצי המס
  • עוד באותו נושא:
  • מס הכנסה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully