וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תנו לנוח: למה לא אוכפים את איסור המסחר בשבת?

ארז ביטנשטיין בשיתוף קואליציית שבת שוויון

10.1.2017 / 13:52

"יש ציבור חילוני גדול שמושתק בעניין הזה", אומר עו"ד עידן אבוהב, חבר העמותה החילונית למען שבת ללא מסחר. כמעט 30 אחוז מהמשק הישראלי פעיל כיום ביום המנוחה השבועי ונראה שאיש איננו אוכף את החוק האוסר על מסחר. למה זה קורה? שאלנו את המשפטנים

קניון דיזנגוף סנטר בתל אביב, מרץ 2015. ShutterStock
"המרוויחים היחידים מהאכיפה הסלקטיבית הם הרשתות". דיזנגוף סנטר שבתל אביב הוא אחד הקניונים שנסגרים בשבת/ShutterStock

במדינת ישראל אסור על פי חוק המסחר בשבת, יום המנוחה הלאומי שאמור לאפשר לכל אחד מאיתנו - דתי או חילוני, שכיר או עצמאי, צעיר או מבוגר, גבר או אישה - לבלות בחברת משפחתו וחבריו, בכל דרך שבה יבחר: פיקניק, טיול, נסיעה לפסטיבל או רביצה על הספה בסלון. אלא שחוק לחוד ומציאות לחוד.

"יש אכיפה", אומר עו"ד רועי כהן, נשיא להב - לשכת העצמאים והעסקים בישראל, "אבל היא סלקטיבית ולא מתרחשת בכל מקום. כך או כך, רשת גדולה יכולה לספוג קנס של אלפי שקלים ואילו בשביל עסק קטן זו מכת מוות, ולכן המרוויחים היחידים מהאכיפה הסלקטיבית הם הרשתות, הגדלות על חשבון העסקים הקטנים שהולכים ונעלמים מהשוק".

חוות הדעת שאיש לא ראה

עו"ד עידן אבוהב, חבר העמותה (החילונית) למען שבת ללא מסחר, מאמין שאי האכיפה נובעת מפרשנות שגויה של החוק. "חוק שעות עבודה ומנוחה קובע שבעל בית מלאכה, מפעל תעשייה ובעל חנות לא יסחרו בחנותם בשבת. לשיטת משרד הכלכלה המשמעות היא שכל עוד בעל העסק לא נמצא בעסק בשבת ולא מעסיק יהודים הכול בסדר". הפרשנות, כך לטענת משרד הכלכלה, נסמכת על חוות דעתו של מני מזוז, לשעבר היועץ המשפטי לממשלה. "ביקשנו לראות את חוות הדעת הזו ומעולם לא קיבלנו אותה. לתחושתנו זו הייתה אמירת אגב שלו ואין חוות דעת כתובה".

פרשנות החוק, כך טוען אבוהב, משובשת לחלוטין ומכמה טעמים. ראשית, אם בודקים את כוונת המחוקק ואת הנאומים בכנסת מימי החקיקה עולה באופן מפורש הכוונה לסגור את המסחר בשבת. שנית, כאשר התווספה לחוק התוספת המתייחסת לבתי העסק, בשלהי שנות ה?60, כבר התקיימו בשוק תאגידים – המשביר לצרכן, שקם ואפילו סטימצקי – שכבר בימים ההם הפעילו כמה סניפים. "האם ייתכן שהחוק הוא חוק מושחת שנתן כבר אז גושפנקא למיליונרים לפתוח את העסקים בשבת על חשבון העסקים הקטנים? האם ייתכן שכבר אז הייתה אפליה?".

שרונה מרקט. אבישי פינקלשטיין, מערכת וואלה! NEWS
"לשיטת משרד הכלכלה המשמעות היא שכל עוד בעל העסק לא נמצא בעסק בשבת ולא מעסיק יהודים הכול בסדר". מתחם הקניות שרונה מארקט בתל אביב/מערכת וואלה! NEWS, אבישי פינקלשטיין

חילונים שנאבקים על השבת

גם אבוהב וגם כהן מדגישים כי המאבק הוא למען שבת חילונית שבה לכל אדם החופש לעשות מה שהוא בוחר לעשות. "מדובר בערך לאומי, ערך סוציאלי, ויש ציבור חילוני גדול שמושתק בעניין הזה", אומר אבוהב, "מראשית ימי הציונות רואים בשבת יום מנוחה לעובד ויום חופש לאומי. נכון שמקורותיו בדת, אבל גם ברל כצנלסון וגם חיים נחמן ביאליק דיברו עליה כערך לאומי והיו, כידוע, חילונים". גם בתי המשפט, מספר אבוהב, רואים ביום המנוחה ערך עליון. "הם חוזרים פעם אחר פעם על חשיבות השבת כערך סוציאלי ולאומי שמחייב פרהסיה ציבורית של יום שבתון, אפילו בעל מאפיינים חילונים. איך ייתכן שהפרשנות של משרד הכלכלה שונה כל כך?".

בקרוב: עורכי דין שעובדים בשבת

ייתכן שלעובד השכיר זה לא נראה עניין גדול כל כך. מה הבעיה? מי שרוצה לנוח שינוח ומי שלא – שיעבוד. העניין הוא שהדברים אינם פשוטים כל כך. פתיחת העסקים בשבת באין מפריע מעודדת "תזוזת קונים" - מי שרכש את שהיה דרוש לו במהלך יום המנוחה כבר לא יבוא בשאר ימות השבוע אל העסק הקטן, ובפועל מי שרוצה לנוח אינו עומד בתחרות שמציב מולו הטייקון.

"באי אכיפת החוק המדינה פוגעת פגיעה אנושה בעסקים הקטנים שבעליהם מעוניינים לנוח. רק בשנה האחרונה נסגרו בישראל כ-43 אלף עסקים, בין השאר בשל הגידול במסחר בימי המנוחה. הנתון הזה חייב להדליק נורה אדומה אצל מקבלי ההחלטות. הם חייבים להפסיק את האפליה", אומר כהן, "בעבר היו רק מסעדות ובתי תרבות פתוחים, אבל היום מדובר ביום מסחר רגיל. כמעט 30 אחוז מהעסקים במשק פתוחים בשבת. זהו נתון בלתי נתפס. חנויות חשמל, בגדים, נעליים, רהיטים, אופטיקה, בתי מרקחת, רשתות מזון ואפילו מוסכים פתוחים בשבת. לא רחוק היום שבו גם משרדי עורכי דין ומשרדי רואי חשבון יאלצו, בשל התחרות, להציע שירותים גם ביום המנוחה".

מליאת הכנסת, 16 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ
"זו שעת הכושר של מקבלי ההחלטות להסדיר אחת ולתמיד את המדיניות". מליאת הכנסת, 2016/נועם מושקוביץ
"לתחושתנו יש הרבה אנשים בתוך משרדי הממשלה, שכן רוצים שהעסקים יהיו פתוחים בשבת", אומר אבוהב, "אבל אני מצפה שלשוטר לא יהיו ספקות לגבי העברות שאותן הוא אוכף, כי החוק הוא חוק"

אבל התחרות איננה הסוגיה היחידה. בחברה שמעוניינת לשמר יום מנוחה לאומי אי אפשר להחליט שאיש הישר בעיניו יעשה, כי הנראות היא חלק גדול מהסיפור. "הפרהסיה נחוצה ליום המנוחה", אומר אבוהב, "אם הציבור לא ינוח לא תהיה מנוחה ואי אפשר לדבר על יום מנוחה בלי הציבור. זה כמו לדבר על אוטו עם שלושה גלגלים".

אכיפת החוק שקולה לדעת המשפטנים להגנה על כל זכות אחרת של העובד, שהרי הרציונל מאחורי חוק שעות עבודה ומנוחה הוא הגנה על רווחת האזרחים. על הממשלה להגן על יום המנוחה כפי שהיא מגנה על זכויותיהן של נשים לשוויון, על דיני המכרזים או על זכותן של קופאיות לשבת.

כדי להתמודד עם הסוגיה מנסח כרגע אבוהב פנייה ליועץ המשפטי לממשלה כדי שיורה למשרד הכלכלה לאכוף את החוק על פי משמעותו המקורית. "אם זה לא יעבוד נעתור לבג"ץ", הוא אומר. "לתחושתנו יש הרבה אנשים בתוך משרדי הממשלה, שכן רוצים שהעסקים יהיו פתוחים בשבת", אומר אבוהב, "אבל אני מצפה שלשוטר לא יהיו ספקות לגבי העברות שאותן הוא אוכף, כי החוק הוא חוק, ואם אתה לא מקבל את זה אז הואיל נא לזוז הצידה ולתת למישהו אחר לאכוף אותו".
"המדינה צריכה להחליט אם המגזר העסקי פועל שבעה ימים בשבוע", מוסיף כהן, "אבל כל עוד זה לא כך ויש חוק שתומך בכך, צריך לאכוף אותו באופן שוויוני. זו שעת הכושר של מקבלי ההחלטות להסדיר אחת ולתמיד את המדיניות ואין לי ספק כי הכנסת היא הכתובת. כשהיא רוצה לאכוף חקיקה היא עושה זאת".

"לשבת שאנחנו רוצים לשמר יש נראות וצורה ומהות", אומר אבוהב, "בעיניי שבת שבה חנויות פתוחות איננה שבת, בדיוק כפי ששבת שבה אסור לנסוע ומרכזי התרבות סגורים איננה שבת. אני רוצה יום חופש אמיתי שבו מכבדים את זכות היסוד של בעל העסק והעובד לנוח מכל פעילות מסחרית".

עוד באותו נושא:

מה אתם חושבים על עבודה בשבת? חברי הכנסת עונים

דווקא בימי אחת הממשלות הדתיות שידעה ישראל המסחר בשבת בשיאו

דעה: האנשים שמהם מדינת ישראל צריכה לבקש סליחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully