וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו זה מדעי: העשירים לא רואים אתכם ממטר

איתן בייגל

12.1.2017 / 14:36

בעידן המודרני, הרבה פעמים אנחנו מוצאים את עצמנו עסוקים בשגרה היומיומית: ממהרים לעבודה, לסידורים, מתרוצצים ברחובות בין משרדים וחנויות ולא מתעכבים לרגע. מחקר חדש ביקש לבחון מתי תשימו לב לאנשים מסביבכם ברחוב? צפו בוידאו

גלובס

בעידן המודרני, הרבה פעמים אנחנו מוצאים את עצמנו עסוקים בשגרה היומיומית: ממהרים לעבודה, לסידורים, מתרוצצים ברחובות בין משרדים וחנויות ולא מתעכבים לרגע. האם בתוך כל הטירוף הזה יוצא לכם לשים לב לאנשים מסביבכם ברחובות? לפי חוקרים מאוניברסיטת ניו-יורק התשובה לשאלה הזו, עשויה להיות תלויה במצב הכלכלי שלכם.

החוקרים רצו לבדוק אם המעמד הכלכלי משפיע באיזושהי צורה על תשומת הלב שאנחנו מקדישים לאנשים אחרים סביבנו. הם הסתכלו על כמה זמן אנשים ממעמד כלכלי מסוים מקדישים לבחינת האנשים שהם נתקלים בהם ברחוב.

לצורך כך הם ערכו שלושה ניסויים שונים. באחד מהם נבדקים הסתובבו ברחובות בין אנשים כשהם מרכיבים משקפי גוגל גלאס, שהקליטו את כל מה שהם ראו. מהמידע הדיגיטלי שהתקבל החוקרים ניתחו כמה זמן התעכבו מבטי הנבדקים על אנשים אחרים שעברו מולם ברחוב. בניסוי השני הם ביצעו מעקב אחרי תזוזות העיניים של נבדקים במעבדה בזמן שצפו בתמונות של אנשים ברחוב, ובשלישי נבחנה היכולת לזהות שינוי בפרצופים שמוצגים להם על מסך מחשב.

על פי התוצאות שהתקבלו מהניסויים, אנשים ממעמד כלכלי נמוך הביטו זמן ארוך יותר באנשים שראו ברחוב. לעומתם, אנשים ממעמד כלכלי גבוה התבוננו בהם זמן קצר יותר. בנוסף מדווחים החוקרים שאנשים ממעמד כלכלי נמוך מזהים מהר יותר שינויים בפרצופים של אנשים אחרים.

חשוב ציין שמחקרים מהסוג הזה הם מאוד מורכבים וקשה לדייק איתם. במחקר הנוכחי בחלק מהניסויים היה מספר נמוך יחסית של נבדקים. בנוסף, המעמד הכלכלי שלהם נקבע על פי הדיווח שלהם עצמם ולכן לא תמיד היה ייצוג ראוי לכל המעמדות. בגלל זה אי אפשר להסיק מסקנות נחרצות מהמחקר הזה אבל בהחלט אפשר לקחת את תוצאותיו כבסיס למחקר נוסף.

החוקרים סבורים שאנשים נוטים להקדיש זמן ותשומת לב לדברים שרלוונטיים להם. כלומר: דברים שמסכנים אותם או ליהפך: כאלה שיכולים לעזור להם להשיג את מטרותיהם. אנשים ממעמד כלכלי נמוך יותר שפוגשים באנשים חדשים יכולים להרוויח על-ידי יצירת אינטראקציות וקשרים בין אישיים או להפסיד, מאחר ואין להם בטחון כלכלי שיעזור להם לצאת מעסקה שכשלה למשל. אבל, עבור אנשים ממעמד כלכלי גבוה, אלה שהם פוגשים ברחוב לא ממש יכולים לאיים עליהם, וגם אין להם הרבה מה להרוויח מהם. לפי החוקרים, העשירים לא מתעלמים במודע משאר האוכלוסייה, המוח שלהם פשוט לא מקדיש תשומת לב רבה למי שאינם רלוונטיים עבורו.

  • עוד באותו נושא:
  • מצב כלכלי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully