וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המס השקט: תאגידי מים או שיטה מוסווית לגבות ארנונה

20.1.2017 / 11:15

תשלומי המים והביוב הם בעצם עוד מיסי ארנונה שמועברים לעירייה, רק שצורת הגבייה שלהם היא לפי קובים של מי שתייה ומקלחת, ולא על פי מטרים ריבועים וסגירת מרפסות. דעה

ברז עם כתמי מים בחדר האמבטיה. ShutterStock
ברז עם כתמי מים בחדר האמבטיה/ShutterStock

חברי הכנסת אלי כהן מכולנו ואיציק שמולי מהמחנה הציוני עומלים בימים אלה על חוק שייטיב עם כולנו ויביא לביטול או לצמצום של תאגידי המים. אין ספק שהמהלך הזה הוא בכיוון הנכון של צמצום יוקר המחייה והבזבוז של חלק ממערכות השלטון. אבל טועה מי שחושב שיש כאן שינוי מהותי ושעלות המים תחזור לרמה של הפקתם וזהו.

מה היה לפני תאגידי המים? תשלום המים הועבר ישירות לעירייה, וכך גם תשלום היטלי הביוב. מחלקות הגבייה האימתניות היו של עובדי עירייה, מהנדסי המים, מנהלי המחלקות וכל שאר אנשי השירות והפונקציונרים היו כולם עובדי עירייה. עובדים אלה, שאיכלסו קומות שלמות כשמעליהם התנוססו שלטי עירייה, היו אלה שהתעסקו בטיפול בצנרת ובמערכת המים העירונית.

אבל אז המציאו את תאגידי המים – וברגע אחד נמצאו עשרות ג'ובים לפעילי מרכז מפלגות כאלה ואחרות. אבל מי שולט בתאגידי המים? – העיריות; ולאן מופנים הרווחים של תאגידי המים? - לעיריות. אז מה השתנה בעצם? לא הרבה, כפי שהבהיר גם מבקר המדינה: "רפורמת התיאגוד, שנועדה בין היתר להביא לכך שכספי צרכני המים והביוב ינוצלו לטובת משק המים והביוב ולפיתוחו בלבד, ושביצועה היה כרוך בהוצאות ניכרות, לא השיגה מטרה זו במלואה. זליגת כספים ממשק המים והביוב לצרכים עירוניים אחרים מתרחשת הלכה למעשה, זאת עד כדי ניצול לרעה של מנגנוני השליטה של הרשויות המקומיות בתאגידים. מן הראוי שמשרד האוצר, משרד האנרגיה והמים, משרד הפנים ורשות המים יפעלו לשינוי המצב".

הבעיה היא שביטול תאגידי המים יחסוך לנו כסף - אבל לא המון. הרי גם אחרי ביטול התאגיד, עדיין יהיה צורך במחלקת גבייה וטיפול באזרח, והם יצטרכו לשבת איפשהו פלוס פינת קפה.

נניח שנחסוך מתאגיד המים של תל אביב כ-10 מיליון שקל – שזו פחות או יותר העלות השנתית של העסקת עשרה אנשים מיותרים ומשרדים מיותרים והוצאות מיותרות בשנה. אם נחלק את הסכום הזה על חצי מיליון תושבי תל אביב, נגיע לחיסכון של 20 שקל לכל תושב.

אז איפה הכסף? הכסף נמצא בעיקר בעירייה עצמה. בפועל העירייה היא זו שגובה את הרווחים מהעלות העודפת של המים. לקחתי למשל את תקציב עיריית תל אביב לשנת 2017 עם מספרי השוואה ל2015-2016 - סעיפי המים והביוב כוללים הכנסות של יותר מ-75 מיליון שקל, שהעירייה גבתה ומתכוונת לגבות ב-2015-2017. כלומר, כשמדברים על הוצאות המים בעצם מדברים על תשלום ארנונה לעירייה, שצורת הגבייה שלו היא לפי קובים של מי שתייה ומקלחת, ולא על פי מטרים ריבועים וסגירת מרפסות.... זה כל הסיפור.

האם חלק מתאגידי המים בזבזניים? בוודאי, האם חלק מהממונים אליהם הם אנשים בעלי כישורים לוקים בחסר? כן, אבל מה חדש? די להיזכר בברית הערים תאומות שאימצו לעצמם כל כך הרבה יישובים בארץ ומאפשר לכל מיני פונקציונרים לנסוע על חשבון משלם הארנונה לערים ברחבי העולם. שימו לב שבדרך כלל יש ברית ערים תאומות עם ערים באירופה או ארה"ב – ערים שתמיד יהיה מישהו שיקריב את עצמו וייסע. בכל פעם נוסעים 10 חברי תזמורת מלווים ב-8 אנשי עירייה שבודקים את חדרי המלון עבורם, או 12 בנות מלהקת נוער רוקדות שחייבות 7 אנשי עירייה שיבדקו את איכות המזון והמתקנים. הבזבוזים והנופשים המפנקים אינם נחלתם של תאגידי המים, אלא יותר של עובדי ציבור מסוימים שידם על הקופה הציבורית רכה ונעימה.

יכול להיות שתפטרו אותי ב"גיבוב שטויות" – אבל שימו לב שבתוכנית הכל כלול הבטיחו חברי הכנסת הנכבדים שמולי וכהן שתעריפי המים יירדו ב-15% כבר בחודש הקרוב. אז מי יישא בעול, ויסגור את החור התקציבי? ככל הנראה העיריות. הן בתורן, בשנה הבאה כנראה, יעלו את תעריפי הארנונה בשיעור כלשהו, נניח ב-4% למרות שאין שום אינפלציה – ובא לציון גואל (או תשלום). אצלנו העוגה תמיד נשארת שלמה על חשבוננו. המדינה מומחית גדולה במיסוי שאיש מאתנו לא מבין אותו.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

הכותב הוא מנהל כספים בחברה תעשייתית –
מיילים – yehudam7@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully