וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קריסת טבע מכניסה את ההשקעות, הפנסיה והיצוא הישראלי לצרות

31.1.2017 / 11:45

הירידה במניית טבע אתמול בארה"ב והיום בתל אביב צפויה לפגוע בתיקי ההשקעות ובחסכונות וגם ביצוא הישראלי. במעבדות של חברת הענק מפתחים בימים אלה תרופות מקוריות חדשות - הצלחה שלהם תחלץ את טבע, את המניה שלה וגם את הפנסיה שלנו מהבוץ

מפעל טבע בכפר סבא. דרור עינב
מפעל טבע/דרור עינב

קשה לומר שהדיווח שפרסמה טבע אתמול בלילה בניו יורק נפל על המשקיעים כרעם ביום בהיר: דו"חות שפרסמו אנליסטים רבים חזו שהחברה עומדת לאבד את הבלעדיות ממנה נהנתה בעבר על ייצור זריקת הקופקסון לטיפול במחלת הטרשת הנפוצה. אובדן הבלעדיות יתבטא בתחרות ובירידה חדה במחירה של התרופה המקורית שפיתחה חברת התרופות הישראלית: הרווחים ממכירות הקופקסון מהווים היום כרבע מרווחי החברה.

"אנחנו יודעים מה קורה כשחברת תרופות מאבדת את הבלעדיות על שיווק תרופה מקורית שפיתחה: המחירים צונחים בשיעור של 80%-90%. זה לא יקרה מיד, ובשלב הראשון אני מעריך שהירידה תהיה רק 25%-50%, אבל יש לזה משמעויות דרמטיות", אומר גלעד אלפר, אנליסט בכיר באקסלנס ברוקראז'. "טבע היא המניה הישראלית הגדולה ביותר והחשובה ביותר, היא השקעה מרכזית בתיקי ההשקעות של כל המשקיעים המוסדיים, קרנות הפנסיה, קרנות ההשתלמות וקופות הגמל בישראל, והמפולת במניה, שמגיעה כבר ליותר מ-50% ממחיר השיא, תתבטא בחסכונות הפנסיוניים של כולם".

אלפר מציין שהפגיעה צפויה לא רק בתיקי ההשקעות ובחסכונות, אלא גם ביצוא הישראלי, שהקופקסון מהווה מרכיב חשוב ממנו. "היקף מכירות של הקופקסון הוא כ-4 מיליארד דולר בשנה, ומרבית הייצור נעשה בישראל", אומר אלפר.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

הפטנט שהגן על הקופקסון

זוהי תרופה ייחודית שפותחה על בסיס תגלית במכון וייצמן, ומשמשת כתרופה היעילה ביותר לטיפול במחלת הטרשת הנפוצה: מחלה חשוכת מרפא שפוגעת בעצבים וגורמת להתנוונות שרירים וייסורים קשים לחולים בה. בעקבות פקיעת הפטנטים שהגנו על בלעדיותה של טבע, יוכלו חברות אחרות, ובראשן המתחרה מיילן, לייצר תרופה דומה.

טבע מנהלת בבתי המשפט קרב מאסף, בטענה שחלק מהפטנטים שנרשמו על תהליכי הייצור והמינונים של התרופה עדיין תקפים. לפני שלוש שנים פיתחה טבע גרסה חדשה של קופקסון, בת 40 מיליגרם, ורשמה עליה פטנט. הגרסה החדשה החליפה את הגירסה הישנה, בת 20 מיליגרם, שהבלעדיות עליה פקעה. הכרעת בית המשפט, על פיו אין תוקף גם לבלעדיות על הגרסה החדשה. הייתה נקודת מפנה.

"טבע עשויה להמשיך ולטעון שיש לה הגנה"

"הקרב להגנת הפטנטים יימשך. ההכרעה היתה חשובה, אבל לא מכריעה. יש סיכוי גבוה שכבר באמצע השנה הנוכחית ישיקו שתי חברות נוספות גרסאות מתחרות לקופקסון של טבע", אומר האנליסט אלפר. "תהליך האישורים לתרופות המתחרות צפוי להיות מהיר, אם כי ההליך מוגדר כהשקה בסיכון, מפני שטבע עשויה להמשיך ולטעון שיש לה הגנה".

אובדן הבלעדיות על הקופקסון, היה ידוע ומתוזמן במסגרת חוקי הפטנטים שהגנו על טבע עד כה. בשנים האחרונות עשתה החברה מאמצים רבים כדי למצוא מקורות הכנסה ורווח שיפצו אותה על אובדן הבלעדיות. עד כה לא צליחה טבע לפתח תרופה כזו. אבל התקווה לא אפסה.

במעבדות חברת הענק הישראלית מפותחות בימים אלה תרופות מקוריות לטיפול במיגרנה ובמחלה הניוונית הנטינגטון. אלפר אומר שייתכן שגם השקעות שביצעה החברה בעבר ברכישת חברת התרופות הגנריות "אקטוויס" יתבררו כמוצלחות ויצליחו לחלץ את טבע, את המניה שלה ואת הפנסיה שלנו מהבוץ.

"אנו מאמינים כי מניית טבע תמשיך להיות תנודתית בתקופה הקרובה, אך גם חושבים כי היא אטרקטיבית להשקעה בטווח הארוך. להערכתנו, לאחר שהחברה תראה התייצבות בפעילות הגנריקה הגלובאלית, גם המניית תחזור לתפקד, לקראת המחצית השנייה של 2017", כך עוטלה מסקירה שפרסמה היום (ג') חברת אופנהיימר, בעקבות פסיקת בית המשפט המחוזי בארה"ב נגד תוקף פטנטים על הקופקסון 40 מ"ג.

בחברה מציינים כי טבע סיפקה תחזית ל-2017 בהתבסס על 2 תרחישים – השקה של שתי גרסאות גנריות לקופקסון 40 מ"ג בפברואר, והיעדר גרסה גנרית לתרופה ב-2017. "בתרחיש של השקת שתי גרסאות גנריות, החברה צופה השפעה שלילית של 1-1.2 מיליארד דולר על ההכנסות ושל 65-80 סנט על הרווח המתואם למניה". בחברה צופים כי אם תאושר רק גרסה גנרית אחת, או שההשקה תהיה לאחר פברואר 2017 - ההשפעה של אובדן הפטנט על הקופקסון 40 מ"ג תהיה מתונה יותר.

להערכתם, אם שתי גרסאות גנריות לקופקסון 40 מ"ג יושקו עד לפברואר, תחזית הרווח למנייה ל-2017 תרד בכ-10%, מ-4.85 דולר ל-4.31 דולר. "אנו מאמינים כי רצפת מחיר המנייה תהיה סביב ה-30 דולר", נכתב בסקירה.

  • עוד באותו נושא:
  • טבע
  • בורסה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully