וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוק שיסייע לאימהות חד הוריות לצאת מהעוני

גירושים מדרדרים לעיתים קרובות את מצבם הכלכלי של שני בני הזוג - ובעיקר את מצב האישה הנותרת לרוב אחראית לגידול הילדים כשהיא נתונה לחסדי המזונות שמשלם האב. כעת שוקלים בממשלה לאמץ את המודל הגרמני - מזונות לכל אם ללא קשר להכנסתה

ShutterStock

בישראל חיות כיום 140,000 משפחות חד הוריות, רובן המכריע (97%) הינן משפחות שבראשן עומדת אישה, כך עולה מדו"ח העוני של ארגון לתת. אוכלוסייה זו סובלת משיעורי עוני גבוהים וממאפיינים וחסמים ייחודיים המרכיבים ומשמרים את העוני שלהן. בהתאם למדד העוני הרב ממדי ל-2016 שיעורי העוני בקרב אימהות חד הוריות עומדים על 36.25%, שיעור הגבוה בעשרות אחוזים בהשוואה לבגירים באוכלוסייה הכללית, בעיקר עקב הקושי שלהן להתמודד עם יוקר המחיה. שיעור העוני הגבוה בקרב האימהות החד הוריות בולט במיוחד נוכח העובדה כי 87% מהן עובדות, בהשוואה ל-72.3% מהאוכלוסייה הכללית.

עוד גורם המקשה על התמודדות הנשים עם העוני הוא חוסר ההשתתפות של האבות בהוצאות גידול הילדים. על פי על פי נתוני המוסד לביטוח לאומי וההוצאה לפועל כשליש מהגברים שחויבו בפסק דין לשלם מזונות לילדים לא משלמים מזונות בפועל. "לרוב הגברים שמסרבים לשלם מזונות אינם מסכימים עם פסיקת בית המשפט ומרגישים מקופחים", מציינת עו"ד אורית דרור הראל, מומחית לדיני משפחה. "אולי הם חושבים שהתשלום שערורייתי או שהם חושבים שלא יוכלו לעמוד בו, או שהם מרגישים שבית המשפט הוטעה והאישה שיקרה, אולי הפסיקה לא הייתה צודקת. בסופו של דבר כשההליך הוא כוחני הגברים לא מרגישים מחויבים לשלם מזונות. במקרה כזה לנשים יש שתי אופציות - לפנות ללשכת הוצאה לפועל מזונות ולגבות את המזונות או לפנות למוסד לביטוח לאומי. אולם לפי החוק, כאשר חד?הוריות עובדות ומקבלות דמי מזונות מביטוח לאומי, יבוצעו קיזוזים משכרן. כמו כן, נשים המשתכרות יותר מ–5,400 שקלים בחודש לא יקבלו דמי מזונות כלל".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

הרגלים שכבר לא מתאימים

גירושים הם מעבר של משק בית אחד עם שתי משכורות ושני מפרנסים לשני משקי בית נפרדים עם שתי קורות גג וכל ההוצאות הנלוות מוכפלות. מעבר זה מערער כלכלית פעמים רבות את שני בני הזוג. "בתקופה שבה מחירי הדיור הפכו כה גבוהים, מי שמצבו הכלכלי לא היה מזהיר גם בתקופת הנישואים, רק הרכיב הזה של תשלום על דיור יכול להביא בני זוג למצב של עוני", אומרת יעל נבט, מומחית להתנהלות פיננסית של משפחה, מתנדבת בארגון "פעמונים". "בגירושים כמו בכל צומת חיים צריך לעצור ולחשוב האם כל ההרגלים שלנו מהעבר מתאימים גם למציאות החדשה. ומכיוון שגירושים הם סערת רגשות גדולה, הבדיקה של ההתנהלות הפיננסית נשכחת ולא מטופלת, אז ממשיכים עם כל אותם הרגלים שכבר לא מתאימים למשכורת אחת".

הסטטיסטיקה מראה כי גרושים טריים יורדים ב-2 עד 4 עשירונים בעקבות הגירושין. על פי נתוני ארגון לתת, אימהות חד הוריות נאלצות לבצע מגוון ויתורים בעקבות המצוקה הכלכלית. מעל למחצית (53%) מהאימהות החד הוריות נאלצו לוותר על תיקון ליקויים חמורים בביתן בעקבות המצוקה הכלכלית, בהשוואה ל-35.2% בלבד באוכלוסייה הכללית. 51% מהאימהות החד הוריות נאלצו לוותר על טיפולי שיניים בעקבות המצוקה הכלכלית לעומת 36% בלבד מהאוכלוסייה הכללית. 29% מהאימהות החד הוריות מצהירות כי לא היה להן מספיק כסף לאכול ארוחות מאוזנות בשנה האחרונה לעומת 20.4% בלבד מהאוכלוסייה הכללית שהצהירו על כך.

במשרד המשפטים ובמשרד האוצר שוקלים בימים אלה לאמץ את מודל תשלום דמי המזונות הגרמני, לפיו המדינה תשלם מזונות לכל אם חד?הורית לילדים מתחת לגיל 12 שאינה מקבלת את התשלום מאב ילדיה - ללא כל קשר להכנסתה. "הבעיה היא שהמון נשים לא מודעות לכל הזכויות שלהן. וחלק מהתהליך של התכנון הפיננסי והתנהלות נבונה זה גם לדעת למצות זכויות – מול הרווחה, מול העירייה, מול בתי הספר, מול משרד השיכון. הרבה מאוד כספים שיכולים לסייע בתקופה הזו לא מגיעים למי שבאמת צריכה אותם כי היא לא יודעת שהם מגיעים לה", אומרת יעל נבט.

"כשמדברים על כספים שאמורים להגיע מאבי הילדים ולא מגיעים בגלל הליכי גביה לא יעילים, אז על אחת כמה וכמה", מוסיפה עו"ד דרור הראל. "חייבים לשנות ולשפר את הליכי הגביה. חשוב לציין כי הצעת החוק החדשה לתשלום מזונות על ידי המדינה בלי קשר להכנסה, מגיעה ממקום של העצמה נשית. נשים שיקבלו קצבה ללא קשר להכנסותיה לא ימנעו מעצמן לצאת לעבוד. החוק החדש יאפשר לנשים להיות יצרניות, לקבל את הפנסיה ואת הזכויות שמנעו מעצמן כדי לקבל את המזונות מהביטוח הלאומי, לדאוג לעצמן ולהעשיר בכך גם את הקופה הציבורית, והביטוח לאומי לא יקנוס אותן על עבודה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully