וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עידן עופר הציע לטדי שגיא לרכוש השליטה בבזן

ניצן כהן

9.2.2017 / 15:00

החברה לישראל זקוקה למזומנים בשל נטל החוב הכבד הרובץ עליה. במגעים מעורב בנק השקעות זר. החברה לישראל: "מעת לעת נעשות פניות לחברה אשר לא מתפתח מהן דבר"

עידן עופר. GettyImages
עידן עופר/GettyImages

האם כמעט יובל שנים אחרי שהחברה לישראל  נכנסה לראשונה כשותפה בבתי הזיקוק ועשור לאחר שהחברה של עידן עופר, רכשה מהמדינה את השליטה בבזן (בתי הזיקוק בחיפה), מתקרב הקשר הממושך לכדי סיום?

ל"גלובס" נודע כי לאחרונה הציע עידן עופר, בעל השליטה בחברה לישראל, למיליארדר טדי שגיא לרכוש את החזקות החברה לישראל (37%) בבזן , כאשר בקידום המהלך לקח חלק בנק השקעות זר. מספר שיחות התקיימו בין עופר לשגיא בנושא, וככל הידוע ביקש שגיא להמתין עם קבלת ההחלטה כדי לבחון את הנושא בקפידה באמצעות יועציו המשפטיים.

מהחברה לישראל נמסר: "לא התקיים כל מו"מ לגבי מכירת מניות בזן על-ידי החברה. מעת לעת נעשות פניות לחברה, כאלה או אחרות, בנושאים שונים, אשר לא מתפתח מהן דבר". שגיא, איל טכנולוגיה ונדל"ן שעיקר עסקיו בבריטניה, הוא אחד מאנשי העסקים הנזילים בישראל. ככזה הוא מקבל חדשות לבקרים הצעות לרכישת נכסים בישראל. אולם עד כה, להוציא עסקה מהותית אחת (השקעה במניות בי קום השולטת בבזק, עסקה שכבר מימש ברווח משמעותי), נמנע מלהיכנס להשקעות משמעותיות בשוק ההון המקומי.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
טדי שגיא. ניק קלארק,
טדי שגיא/ניק קלארק

החברה לישראל, זקוקה למזומנים בשל נטל החוב הכבד הרובץ עליה, אשר הסתכם בסוף הרבעון השלישי בכ-7.5 מיליארד שקל ברוטו. עד כה שימשה החברה הבת כיל כפרת המזומנים, אשר חלוקת הדיבידנים הנדיבה שלה שירתה היטב את החזרי הקרן והריבית השוטפים. אולם ההתפתחויות השליליות האחרונות בכיל ובשוק האשלג העולמי, מעיבות על יכולתה להמשיך ולחלק דיבידנדים בהיקפים שידעה בעבר.

לנוכח המצב, ביצעה החברה לישראל שורה של גיוסי חוב, שבמסגרתם גייסה בשנה החולפת כ-2 מיליארד שקל באג"ח. גיוסים אלו הביאו את קופת המזומנים של החברה לסכום של כ-3 מיליארד שקל (נכון לסוף ספטמבר 2016). החברה בנתה גם על פירעון הלוואה של כ-220 מיליון דולר שהעניקה לחברה האחות קנון, שפוצלה ממנה, אך הכישלון בהנפקת אי.סי פאואר, החברה הרווחית היחידה בקנון, אשר הייתה אמורה לשרת החזר הלוואה זו, טרפה את הקלפים ויצרה צורך מיידי במקור מימון חלופי.

מימוש של מניות בזן, שנסחרת בשווי של 4.4 מיליארד שקל כשחלקה של החברה לישראל מסתכם ב-1.64 מיליארד שקל (שווי שוק, ללא פרמיית שליטה), עשוי להפוך לאפיק חלופי מועדף לייצור מזומנים בקבוצה.

מניה מבוקשת

יש לציין כי בשל היות בתי הזיקוק מתקן אסטרטגי בעל חשיבות לאומית גבוהה, רכישת השליטה בו כרוכה בהיתר ממשלתי מיוחד. כך שמציאת רוכש לגרעין השליטה אינה כה פשוטה. עם זאת, גורמים בשוק ההון מעריכים כי גם אם שגיא יחליט לוותר על העסקה או שלא יזכה לאישור המדינה, לא יחסרו קופצים על מניות בזן.

אינדיקציה לכך התקבלה רק השבוע. חבילה של כ-4% ממניות בזן, אותה נאלצה חברת הפטרוכימיים של דיויד פדרמן, שותפתה של החברה לישראל בגרעין השליטה בבזן, לממש במסגרת הסדר חוב, הופצה במהירות לגופים מוסדיים, שקלטו סחורה בהיקף כ-175 מיליון שקל. לא רק זאת, אלא שהמניה עלתה בשוק ביום ההפצה בכ-7% מעל מחיר העסקה, מצב נדיר למדי שמלמד על עוצמת הביקוש בשוק למניה. כך שהפצת המניות בשוק, גם אם ללא קבלת פרמיית שליטה, היא אופציה נוספת העומדת בפני החברה לישראל.

לאורך ההיסטוריה שלו, הקשר רב השנים של החברה לישראל ובזן ידע דרמות ויצרים. אחד האירועים הזכורים, הינו סאגת פקיעת רישיון בזן באמצע העשור הקודם וסוגיית תשלום הפיצוי שדרשה החברה לישראל מהמדינה בגין כ-26% מהמניות שהיו אז בידה. לאחר מאבק החליט החשב הכללי דאז, ניר גלעד, שלימים מונה למנכ"ל החברה לישראל, לשלם לחברה לישראל 677 מיליון שקל כדי לקבל את הסכמתה למהלך - מחיר ששיקף שווי של 2.2 מיליארד שקל לבזן, אז בעלת שני בתי הזיקוק - בחיפה ובאשדוד.

לאחר שהמדינה רכשה את מניות החברה לישראל בבזן, התרחש הפיצול: בית הזיקוק באשדוד הוצא למכרז, שלאחר התמחרות אגרסיבית, נמכר לפז שבשליטת צדיק בינו בתמורה ל-3.5 מיליארד שקל; ואילו בית הזיקוק בחיפה הונפק בפברואר 2007 תחת השם בזן.

אלא שבכך לא הסתכמה ההרפתקה עבור החברה לישראל. משפחת עופר, שרצתה להותיר דריסת רגל בעסקי הזיקוק במדינה, חברה לקבוצת הפטרוכימיים (שבשליטת דיויד פדרמן) יום לפני המועד האחרון להגשת הצעות במכרז ההנפקה. איחוד הכוחות אפשר לקבוצה להגיש הצעה כספית גבוהה במכרז, ובכך לסלק מהדרך מתמודד שלישי - לב לבייב, בעלי אפריקה ישראל. החברה לישראל והפטרוכימיים, שרצו להבטיח את שליטתן, הגישו הצעות לפי שווי חברה גבוה של 6.6 מיליארד שקל לבזן.

ההכנסות והרווח צנחו

בתשעת החודשים הראשונים של 2016 הסתכמו הכנסות בזן בכ-3.1 מיליארד דולר, ירידה של 28.7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והרווח הנקי שלה הצטמק ב-44.2% לרמה של 116 מיליון דולר. הרווח הנקי המנוטרל הסתכם בכ-68 מיליון דולר, ירידה של 77.7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

למרות תוצאות חלשות יחסית ברבעון השלישי, החליט דירקטוריון בזן לחלק דיבידנד בהיקף של 85 מיליון דולר, לראשונה מאז 2010. 

אבנר מימון, מנכ"ל בזן, ציין במועד פרסום הדוחות כי "במהלך הרבעון נרשמה ירידה במרווח הזיקוק, בעיקר בשל השיפוץ שכלל הדממת מתקנים מרכזיים בחצר הזיקוק ואשר נועד לשמר ולשפר את אמינות ונצילות המתקנים. למרות ההדממה, בזן סיימה את הרבעון עם EBITDA של 70 מיליון דולר, עלייה בהון העצמי ותזרים תפעולי חיובי. לאחרונה השלימה בזן מהלך משמעותי של מימון מחדש וחתמה על הסכם מול הבנקים לגיוס של 355 מיליון דולר, בתנאים משופרים בהשוואה להסכם הקודם, באופן המעניק לחברה גמישות פיננסית גבוהה לצרכיה העסקיים והלכה למעשה משלים את המיזוג הפיננסי של חברות הקבוצה". 

בתי הזיקוק בחיפה. ראובן קסטרו
בתי זיקוק לנפט בחיפה/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully