וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיבלתם טופס 5329 מרשויות המס? כנראה שעלו עליכם

עו"ד קרן זרקו זמיר

9.2.2017 / 16:14

120 אלף ישראלים קיבלו בקשה למלא "דו"ח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה בארץ ובחו"ל". יש הטוענים כי מקבלי הטופס כבר עלו על הרדאר של רשות המס וקיים לגביהם מידע מחשיד כלשהו. כך תפעלו

זוג צעיר מעיין במסמך. ShutterStock
זוג צעיר מעיין במסמך/ShutterStock

מנהל רשות המסים, משה אשר, חשף לאחרונה כי רשות המסים שלחה 14,000 מכתבים לאזרחים, בהמשך לכ-120,000 מכתבים שכבר נשלחו על ידה מאז אמצע שנת 2014. על פי רשות המסים, מטרת המבצע ללכוד את כל מי שהפעולות הכלכליות שלו מעוררות חשד להעלמות מס, לרבות בעלי נכסים שאינם מדווחים על הכנסתם משכר דירה, או אזרחים המרבים לטוס לחו"ל, וקיים חשד שיש להם הכנסות או כספים לא מדווחים במדינות זרות ועוד.

המכתבים אמנם נשלחו לאזרחים שאין להם תיקים ברשות המסים, אך לאור הצלבות מידע וסימנים מחשידים אחרים, כדוגמת בעלות על מספר רב של דירות או טיסות מרובות לחו"ל, מעריכה הרשות כי רבים מהם כן אמורים לנהל תיקי מס.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

מהו טופס 5329?

המכתבים הנשלחים כוללים טופס, שמספרו 5329, והנקרא "דו"ח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה בארץ ובחו"ל". מקבל הטופס נדרש למסור פרטים על מקורות הכנסה ונכסים שמצויים בבעלותו ובבעלות בן או בת הזוג בישראל ומחוץ לישראל, מניות בחברה, נדל"ן, כלי רכב, מקומות עבודה ועוד, ולהחזירו תוך 30 יום מקבלתו באחת האפשרויות המנויות במכתב.

האם קבלת הטופס מעידה על כך שאני חשוד בעבירות מס?

היות וטופס 5329 מהווה אמצעי של רשות המיסים לבדיקת נתונים ראשונית, הרי שההנחה המקובלת היא שמי שמקבל אותו, אינו מקבל אותו סתם. יש הטוענים כי מקבלי הטופס כבר עלו על הרדאר של רשות המיסים, וקיים לגביהם מידע מחשיד כלשהו, אך היות ורשות המיסים אינה מפרסמת את הקריטריונים לשליחת הטפסים, מדובר כאמור בהשערות בלבד. גם באם קיים מידע מחשיד כלשהו, לא ניתן לדעת האם מידע זה מספיק לפתיחת חקירה פלילית או העמדה לדין, ובמקרים רבים, מילוי הדוח עשוי להוות את התשתית להחלטה של רשות המסים האם לסגור את העניין או להתקדם לפתיחת חקירה פלילית כנגד הנמענים, לאור חשד שלא דיווחו כחוק על הכנסותיהם.

לא דיווחתי על כל ההכנסות שלי, מה עלי לעשות?

היערכות נכונה, ומבעוד מועד, עשויה להוביל אתכם להסדרת חובות מול פקידי השומה ברשות המסים, להמרת ההליך הפלילי בתשלום כופר, המהווה תוספת קנס, ובכל מקרה, להפחית את הסיכוי לחקירה פלילית, להגשת כתבי אישום, ולענישה מחמירה. רצוי שלא לשקוט על השמרים גם אם עדיין לא קיבלתם את המכתב, ואתם מעריכים כי יש סיכוי שתקבלו אותו. במקרה כזה, דיווח ותשלום המס כנדרש, גם לפני שלרשות יש מידע מחשיד לגביכם, עשוי להיות חיוני, ולחסוך לכם הן משאבים והן עוגמת נפש רבה, גם אם מדובר בסכומים נמוכים, שבוודאי לא כדאי להסתבך עבורם בסאגה משפטית.

מה חשוב לדעת בזמן מילוי הטופס?

מילוי הטופס אינו רשות, והחוק מחייב אתכם להגשת הצהרה, באם זו נדרשה מכם, כאשר מילוי שגוי, חלקי או לא מדויק עשוי לגרור בדיקות נוספות ופעמים רבות אף להוות את הטריגר לחקירה. לכן עליכם להקפיד שלא להתעכב זמן רב מדי במילוי הטופס, ולמלא אותו באופן מלא, כנה ומדויק, רצוי בליווי איש מקצועי. חשוב לזכור כי לאחר בחינת הטופס על ידי הרשות, תתקבל על ידה ההחלטה האם לפנות לבדיקות נוספות, האם לפתוח בחקירה פלילית או האם לסגור את העניין לאור מסקנתה כי אין צורך בהמשך טיפול.

איך אני יכול להימנע מהליך פלילי?

הדרך הפופולרית להימנע מהליך פלילי בשנים האחרונות הייתה באמצעות הליך גילוי מרצון, שתוקפו פג בסוף שנת 2016. בקשה לגילוי מרצון שהתקבלה אפשרה למי שלא דיווח על הכנסות להתוודות על העבירות, לשלם את החוב ללא קנס, ולקבל חסינות פלילית מוחלטת. אמנם הליך זה אינו רלוונטי עוד, אך עדיין קיימת אפשרות לבחון הליך כופר, שאמנם אינו נטול קנס, אך בפירוש מהווה המרה גמורה להליך הפלילי. היכרות עם החוק בנוגע להליכי הכופר משמעותית, מאחר שבקשה לכופר עשויה להיות מורכבת, ותלויה במשתנים שונים.

איך מגישים בקשה להליך כופר?

על מנת להגיש בקשה לכופר, חייבת להיפתח חקירה גלויה נגד מי שנחשד בהעלמת הכנסות. במצב זה דווקא מי שרוצה להימנע מהליך פלילי, צריך לפעול לפתיחת חקירה גלויה נגדו. מצד אחד, ייתכן שמתנהלת חקירה סמויה, ולכן אין הוא מרע את מצבו. מצד שני - ייתכן שלא מתנהלת חקירה כלל. המשמעות היא שהתייעצות עם מומחה בשלבים אלו יכולה לסייע לכם להעריך את המצב.

במקרה שבחרתם לפנות להליך כופר כדי למנוע הליך פלילי בכל מצב, ניתן לפנות בליווי מומחה לפקיד שומה חקירות, באופן יזום ואנונימי, לפעול להבטחת המלצתו על כופר בעניינכם, ולבקש זימון לחקירה. באופן כזה ניתן להבטיח מראש כי רשות המסים לא תיזום הליך פלילי ותחזיר את השליטה באופן חלקי לידיכם, אמנם תמורת קנס, אך לפחות ללא מעצר, הגשת כתב אישום, ולעתים עונשים חמורים.

הכותבת היא מומחית למיסוי פלילי, אזרחי והלבנת הון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully