וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל נגד הבנקים: נתנו אשראי לטייקונים על סמך שמו של הלווה

עירית אבישר

19.2.2017 / 13:04

דוח מיוחד: האשראי לטייקונים לא כלל תמיד התניות פיננסיות או זיקה משפטית חזקים מספיק. בבנק ישראל מציינים כי היקף הסדרי החוב ללקוחות הקטנים דווקא גבוה מהמגזר העסקי

.

בנק ישראל, ירושלים. אוגוסט 2013. רויטרס
בנק ישראל/רויטרס

"העמדת אשראי ללווים הגדולים במשק הושפעה לעיתים מ'אפקט ההילה' של מספר לווים גדולים. כלומר הסתמכות על שמו של הלווה ועל הניסיון הקודם בעמידה בהחזרי חובות העבר", כך עולה מדוח שפרסם היום (א') בנק ישראל בנושא טיפול הבנקים באשראי ללווים גדולים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

תחת הכותרת: "אשראי ללווים הגדולים - הלקחים מכשלי האשראי, פעולות הפיקוח על הבנקים והמצב כיום", מפרסם בנק ישראל נתונים המתייחסים לאשראי הניתן לאותם לווים גדולים, לטיפול הבנקים בנושא זה ולביקורת הציבורית כנגד הסלחנות של הבנקים ללווים הגדולים לעומת משקי הבית.

"הנתונים מצביעים על כך שמתוך תיק אשראי של כ-940 מיליארד שקל במערכת הבנקאית, כ- 2.3% מהאשראי הוא לחברות החזקה ממונפות בקבוצות הלווים הגדולות בהן הסיכון גבוה יותר", נכתב בדוח. "עיקר האשראי אשר בגינו נרשמו הפסדים גדולים, הועמדו על ידי הבנקים לצורך מימון רכישת שליטה בחברות גדולות בשנים שלפני המשבר הפיננסי של 2008. חלק אחר נבע מפעילות מימון בנגזרים ומפעילויות נוספות", כותבים בבנק ישראל.

בבנק ישראל מציינים כי "מהביקורות שנערכו על ידי הפיקוח על הבנקים לאורך השנים בנושא אשראי ללווים גדולים, עלה כי הנהלות הבנקים, כמו גם חברות הדירוג במשק והגופים המוסדיים שהלוו כספים לאותן חברות, העריכו באופן אופטימי את רמת הסיכון של הלווים ואת התזרימים הצפויים ושווי הבטוחות שקיבלו מהם תוך הסתמכות יתר על ההערכות וההסברים של הלווים".

עוד הם מוסיפים: "האשראי שניתנו לאותם לווים לא תמיד כללו התניות פיננסיות מספקות או זיקה משפטית מתאימה אחרת למקורות ההחזר, וכך הבנקים לא שלטו בדיעבד בזרימת הכספים מחברות הבנות ולא שלטו על יכולתם לפעול לצמצום ההפסדים, במקרה של הידרדרות עסקית".

"נטייה לקדם גבייה רכה מול לקוחות צרכניים"

מנגד, בנק ישראל מציין כי בניגוד לביקורת הציבורית על היחס של הבנקים לטייקונים לעומת משקי הבית, הרי שהנתונים מראים כי דווקא ישנה יותר נטייה לבצע הסדרי חוב מול משקי הבית לעומת הלווים הגדולים. "הנתונים אינם מראים שהיחס של הבנקים כלפי הלווים הגדולים יותר סלחני מאשר כלפי לווים צרכניים, ובשנים האחרונות אנו עדים למאמצים גדולים של הבנקים לקדם תהליכי הסדר ו'גבייה רכה' דווקא מול הלקוחות הצרכניים", כותבים בבנק ישראל.

מהנתונים עולה כי שיעור הסדרי החוב בשנת 2015 למשקי הבית הגיע ל-15% מתיק האשראי לעומת 11% במגזר העסקי

למי נותנים הבנקים הלוואות?

אשראי במשק. בנק ישראל, מערכת וואלה! NEWS
אשראי במשק/מערכת וואלה! NEWS, בנק ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully