וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדולר, הליש"ט והשקל – מי הפסיד ומי יקבל חופשה בהנחה

20.2.2017 / 13:09

התחזקות השקל לא מורגשת כל כך בשוק המקומי, ומשפיעה בעיקר על מי שמעדיפים לקנות בחנויות האונליין. כדי להרגיש את התחזקות השקל לא תהיה ברירה אלא לצאת השנה לחופשת קיץ בחו"ל. איפה תהיה החגיגה הגדולה?

איש זורק שטרות כסף. ShutterStock
איש זורק שטרות כסף/ShutterStock

החופשה הבאה באירופה או בארצות הברית תהיה כנראה זולה יותר: היורו במשבר, הדולר ירד, ולונדון תהיה יקרה הרבה פחות, לאחר שהלירה שטרלינג התרסקה בשנה האחרונה בלא פחות מ-17%. הין היפני, מטבע יציב יחסית, ירד בשנה האחרונה ב-4%.

בשבוע האחרון הואצה ירידת המטבעות הזרים, וליתר דיוק, זינק השקל הישראלי ב-8% לשיא היסטורי מול סל המטבעות של בנק ישראל.

שורה של נתונים חיוביים על צמיחת המשק, אינפלציה שלילית ועלייה מפתיעה ביצוא, האיצה בסוחרי המטבע לרכוש שקלים. הסיבה פשוטה: שער החליפין של השקל לעומת המטבעות הזרים מבטא את הביקוש של המשקיעים הזרים להשקיע במשק הישראלי. הפופולריות הכלכלית של ישראל תפסה בימים האחרונים תאוצה נוכח שורת נתונים משמחים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה: שיעור הצמיחה זינק ברבעון האחרון של השנה שעברה קצב שנתי של 6.2%, הרבה מעל הציפיות. היצוא למדינות היעד העיקריות באירופה ובאמריקה עלה לאחר כמה רבעונים של דשדוש ואף ירידה. האבטלה נמוכה, שיעור האינפלציה שלילי והשקל חזק מאוד.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

משווקי אלקטרוניקה ורכב אינם ממהרים להוריד מחירים

התחזקות השקל לא מורגשת כל כך בשוק המקומי. היא משפיעה בעיקר על סל הקניות באתרי האינטרנט, ומגדילה את הרווח למי שמעדיפים את חנויות האונליין על פני טיול בקניון.

משווקי האלקטרוניקה וסוכנויות הרכב אינם ממהרים להוריד את מחירי המוצרים כששער החליפין יורד, אף שהם רגישים יותר לעליית שערו של מטבע חוץ. אחד המוצרים המעטים שיוזלו בקרוב, ככל הנראה, יהיה הדלק, שמחירו תלוי בעיקר במחירי הנפט בשווקים הבינלאומיים (שירד בשבועות האחרונים) ובשער הדולר.

כדי להרגיש באופן משמעותי את התחזקות השקל לא תהיה ברירה אלא לצאת לחופשת קיץ בחו"ל: החגיגה הגדולה תהיה ככל הנראה באנגליה. לונדון, שהיתה בעבר אחד מיעדי התיירות היקרים בעולם, שוב אינה יקרה כל כך. מאז ההודעה על היציאה מהאיחוד האירופי והחשש מהשפעת המהלך על הכלכלה האנגלית, צנח שער הלירה הבריטית לעומת מרבית המטבעות בעולם. גם טיול לארצות הברית יעלה, על פי שער המטבע היום, 5% פחות בהשוואה לשנה שעברה. היורו שומר בינתיים על יציבות יחסית עם שחיקה של 3% בלבד.

אישה אורזת מזוודה. ShutterStock
חכו עם המזוודות/ShutterStock

חכו עם רכישת כרטיסי טיסה והזמנת מלון

רוני גטלין, מנהל המסחר במט"ח בחברת לאומי שוקי הון, לא חושב שמדובר בתנודה חולפת, אלא בתופעה שצפויה להימשך. כלומר, ייתכן שמי שידחה מעט את הזמנת המלון או הטיסה לקיץ הקרוב, יוכל להרוויח עוד כמה דולרים או יורו.

"השקל חזק כי הכלכלה טובה. יש לנו עודף גדול במאזן התשלומים וצמיחה חזקה, ואני צופה שהשקל ימשיך להתחזק גם בטווח הארוך", אומר גטלין. "באירופה ממשיכים להדפיס יורו כדי לאושש את הכלכלה, ועד שלא יפסיקו להדפיס - המגמה של ההיחלשות לא תפסיק. בארצות הברית יש חוסר וודאות גדולה בגלל כניסתו של הנשיא החדש. דווקא באנגליה נראה שהמצב פחות גרוע ממה שחשבו וייתכן שירידת הלירה שטרלינג היתה חדה מדי".

מצוקת התעשיינים

אבל לא כולם מאושרים מהמצב. כשהשקל מתחזק, היצואנים מקבלים פחות שקלים תמורת הדולר והיורו שקיבלו בשוקי העולם, ונותר בידיהם פחות כסך לתשלום משכורות ושאר ההוצאות שיש להם בישראל.

ואולם, לדברי מנכ"ל התאחדות התעשיינים, רובי גינל, הנתונים על השיפור ביצוא, למרות התחזקות השקל, אינם אמינים: "הנתונים האלה מתייחסים למספר מצומצם של מפעלים, ובעיקר אינטל וטבע, שהצליחו להגדיל את היצוא שלהם. אבל זה לא המצב ברוב התעשייה: התחזקות השקל גורמת למפעלים להעביר את פעילות הייצור שלהם לחו"ל ובפועל הייצוא יורד ואינו עולה", אמר גינל. "העלייה בשער השקל לעומת המטבעות האחרים נובעת מפעילות של ספקולנטים במטבע, ועל בנק ישראל להתערב במסחר כדי למנוע אותה. ישראל צריכה לנקוט, כמו מדינות אחרות בעולם, בצעדים שיגנו על התעשייה שלה".

לא רק הספקולנטים אחראים להתחזקות השקל

כלכלן מכון היצוא, שאולי כצנלסון, אינו סבור שהגורם להתחזקות השקל הוא רק ספקולנטים הפועלים לטווח קצר, אלא מתנועות הון של משקיעים הרואים במשק הישראלי יעד להשקעה: אנחנו רואים זרימת הון גדולה מחו"ל. משקיעים זרים חוזרים למשק לאחר תקופה ארוכה של הפסקה.

"אנחנו צריכים לראות מאת המצב הזה כעובדה, כתנועה לטווח ארוך, ולא כמשהו שצפויה לחלוף. למרות השחיקה בשער מטבע החוץ, היצוא גדל כחלק מתופעה עולמית של התרחבות הסחר הבינלאומי", אומר כצנלסון. "ההשפעה על התחזקות השקל על התעשייה לא תהיה מיידית, אבל היא תגיע בטווח של שנה, ותשפיע בעיקר על רווחי היצואנים. הם לא ימהרו לסגור מפעלים. בנק ישראל יצטרך להמשיך ולהתערב כדי למנוע מתנודות חדות מדי והתעשיינים יצטרכו להתאים את עצמם ולהיערך להמשך התחזקות השקל".

  • עוד באותו נושא:
  • שער הדולר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully