וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מספקים שירות לציבור? האתר שלכם חייב להיות מונגש

עו"ד בועז סיטי

20.2.2017 / 14:25

הרגולטור השקט קורא לכם: רוב העסקים בישראל כפופים לנציבות שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות. המשמעות – כל מי שמספק שירות לציבור חייב להנגיש גם את השירותים שהוא מספק באינטרנט עד סוף השנה. 5 עובדות על נגישות שכל חברה צריכה לדעת

צעירים עובדים מול מחשב. ShutterStock
צעירים עובדים מול מחשב/ShutterStock

החל משנת 2013 כפופים רוב העסקים בישראל לרגולטור חדש - שלא בטוח כי ידעו בכלל על קיומו: נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. הנציבות הוקמה מכוח חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, שנחקק בשלהי שנות ה-90, במטרה לפקח על הנגישות של מבנים ושירותים. בשנת 2013 הותקנו תקנות חדשות, שמחייבות את כל מי שמספק שירות לציבור, או בלשון התקנות, "שירות ציבורי" – חייב להנגיש גם שירותים הניתנים באמצעות האינטרנט. כחלק מכך על ספק השירות לבצע התאמות מסוימות באתר האינטרנט שלו, כדי לאפשר לאנשים עם מוגבלות לצרוך את השירותים באופן דומה לאנשים ללא מוגבלות.

הערות חשובות, שכל ארגון חייב לדעת על חובת הנגישות של שירותים הניתנים באמצעות האינטרנט:

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

מי חייב להנגיש את שירותי האינטרנט שלו?

התקנות אמנם נוקטות בביטוי "שירות ציבורי", ממנו עלול להשתמע כאילו רק שירותי "ליבה" – כמו בתי חולים, אוטובוסים או רכבות – חייבים בנגישות. ואולם מדובר בטעות. ההגדרה "שירות ציבורי" בחוק רחבה ביותר, וכוללת בתוכה כל שירות המיועד לכלל הציבור בתחומים הבאים: שירות בריאות, בידור, חינוך, השכלה או פנאי, רווחה, ספורט, תיירות, תחבורה, תרבות, הארחה, מסחר, דת, אנרגיה, תקשורת, בנקאות ופיננסיים. כל מי שנותן שירות שמיועד לכלל הציבור באחד מהתחומים האלה, חייב להנגיש את שירותי האינטרנט שלו.

האם צריך להנגיש רק אתרי אינטרנט?

לא. חובת הנגישות כוללת גם מסמכים, דפים, אפליקציות וכל שירות או מידע אודות השירות הניתנים באמצעות האינטרנט. גם אפליקציה של בנק, המאפשרת לבצע פעולות בחשבון, צריכה להיות נגישה, וכך גם מסמכים המופקים ונשלחים באופן אוטומטי כחלק מהשירות, כמו חשבונית או דפי הסבר.

עד מתי צריך להנגיש את שירותי האינטרנט?

המועד הקובע הוא 25 באוקטובר 2015, ואולם לאחרונה, ניתנה ארכה גורפת בת שנה להנגשת שירותי אינטרנט "ישנים". אם השירות באמצעות האינטרנט החל להינתן לפני מועד זה, יש צורך להנגיש אותו עד 25 באוקטובר 2017. לעומת זאת, אם תחילת השירות באינטרנט החל לאחר מועד זה – עליו להיות נגיש באופן מיידי.

האם ניתן לקבל פטור מהחובה להנגיש את שירותי האינטרנט?

במקרים מסוימים, כן. החוק מאפשר שני נתיבים לקבל הקלות או פטור מהחובה להנגיש את שירותי האינטרנט: הראשון – פטור בשל נטל כלכלי כבד מדי, כלומר, ההנגשה של שירות האינטרנט תהיה יקרה מדי עבור העסק. לפי מדיניות הנציבות, פטור זה יינתן, בדרך כלל, רק לעסקים שמחזור ההכנסות הממוצע שלהם בשלוש השנים שקדמו להגשת הבקשה היה מתחת ל-500 אלף שקל.

השני – פטור מטעמים של אי-היתכנות טכנולוגית. פטור זה רלבנטי במקרים שבהם לא ניתן להנגיש אלמנט מסוים בשירות האינטרנט, מטעמים טכנולוגיים. פטור זה ניתן על ידי "מורשה נגישות", איש מקצוע שהחברה שוכרת כדי שייעץ לה בנושאי נגישות. מורשה הנגישות מוסמך על ידי משרד המשפטים, ויש רשימה של מורשי נגישות מוסמכים באתר האינטרנט של משרד הכלכלה.

איך מנגישים בפועל את שירותי האינטרנט?

אתרי האינטרנט צריכים להיות מונגשים בהתאם לדרישות הקבועות בתקן ישראלי 5568 (כאן). ככלל, רוב החברות בוחרות להסתייע לצורך זה ב"בוני אתרים" או שירותי הנגשה אוטומטיים. אבל, חשוב לדעת, שעצם קיבלת השירותים המיועדים להנגשה מספק כזה או אחר – לא מספיקה והאחריות להנגשת השירותים באופן מלא – חלה על החברה. אנו מציעים לכלול בהסכמים עם ספקים אלה סעיפי שיפוי, שיגנו על הארגון מפני תקלות בהנגשה או הנגשה שאינה מתאימה לתקן.

הכותב הוא עורך דין המתמחה בדיני תקשורת במשרד רון גזית רוטנברג ושות'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully