וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הדין יצא להגנת מבוטחי הביטוח הלאומי

אייל פייפר

23.2.2017 / 12:20

מבוטחי הביטוח הלאומי קיבלו רוח גבית: פסיקה תקדימית מותחת ביקורת על אגף החקירות של ביטוח לאומי ומזכירה למוסד כי אין חוק אוסר על מבוטחים להיחקר בביטוח לאומי בנוכחות עורך דין מטעמם. דעה

המוסד לביטוח לאומי. ראובן קסטרו
ביטוח לאומי/ראובן קסטרו

בפסק דין תקדימי קבע לאחרונה בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, כי על ביטוח לאומי לשקול בחיוב בקשה של מבוטחים להיחקר בנוכחות עורך דין, ואינו רשאי לפסול על הסף ובאופן אוטומטי בקשה כזו. בית הדין קבע כי במקרה שביטוח לאומי ימשיך להתנגד לכך שנחקר ילווה על ידי עורך דינו, עליו להציג נימוקים מבוססים לכך תוך התייחסות לעניינו של הנחקר הספציפי.

פסק הדין התייחס למקרה שבו מבוטחת של הביטוח הלאומי תבעה את המוסד בבקשה לקבל דמי פגיעה לאחר שפוטרה מעבודתה והואשמה על ידי מעסיקה בשיתוף פעולה עם ארגון פשע. האשמה זו גרמה לה לדיכאון, לאיבוד משקל ולנטילת תרופות פסיכיאטריות. המבוטחת זומנה לחקירה במוסד לביטוח הלאומי והגיעה אליה בלוויית עורכת דינה. ואולם החוקר של המוסד לביטוח לאומי סירב לחקור אותה בליווי עורכת הדין. המבוטחת ויתרה על נוכחות עורכת הדין, ועל פי פסק הדין "קיימה באופן מלא את דרישות התקנות", ושיתפה פעולה עם החוקרים.

בית הדין דחה את טענות ביטוח לאומי, וציין בפסק הדין כי אין הוראת חוק המעניקה למבוטח זכות להיחקר בנוכחות עורך דין לבקשתו, אך במקביל – אין כלל האוסר על כך. כמו כן ציין בית הדין כי גם המוסד לביטוח לאומי לא ביסס את עמדתו העיקשת למנוע מהתובעת להיחקר בלוויית עורכת דינה. פסק הדין מהווה פריצת דרך בכל מה שקשור לזכויות תובעים שנחקרים בביטוח לאומי.

לא מעט מבוטחים שתובעים את הביטוח הלאומי בעקבות תאונות, נאלצים להתמודד עם פקיד תביעות חוקר, שמטרתו העיקרית היא להערים קשיים על המבוטח כדי לחמוק מתשלום. פסק דין זה מותח ביקורת נגד אגף החקירות של ביטוח לאומי. על פי ההחלטה, יורשו עורכי דין ברוב המקרים ללוות את התובעים בחדרי החקירות. מצב זה ישמש גורם מרתיע משמעותי כלפי פקידי התביעות של המוסד לביטוח לאומי, שישקלו שוב אם יש טעם לצרף חוקר לכל חקירה, או לעשות זאת רק במקרים שבהם יש חשד אמיתי לניצול מצד התובע.

מעבר לכך, נכתב בפסק דין כי מעתה עורכי הדין יוכלו לשמש גורם פעיל בחקירה, כלומר, להתנגד לשאלות החוקרים ולעתים אף לפוצץ את הליך החקירה. לביטוח לאומי מצדו, תהיה עבודה קשה יותר, ואם ירצה לדחות את התביעות, יצטרך לבצע הליך חקירה יסודי ולא להתבסס אך ורק על חקירתו של התובע.

למעשה, בית הדין נותן רוח גבית לציבור, ופסק הדין שלו מביא רוח חדשה של זכויות חוקתיות, כפי שהן באות לידי ביטוי, בדרך כלל, בדין האמריקאי, שבו זכאי הנאשם לבקש נוכחות של עורך דין בכל חקירה. טוב יעשו כלל התובעים, אם יקראו את פסק הדין ויכירו אותו, כדי שהמוסד לביטוח לאומי ועובדיו לא ינסו לשלול מהם זכויות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

הכותב הוא עורך דין מומחה לתביעות ביטוח לאומי ומייסד האתר 'ביטוח לאומי - עשה זאת בעצמך'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully