וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תבדקו את התלוש: טעויות חשבי השכר נחשפות

25.2.2017 / 13:00

הם אחראים להעברת הכסף לעובדים ולרשויות המס, וכל טעות שלהם עלולה להסב נזק כספי ואף להביא להסתבכויות פליליות. למרות זאת רבים מחשבי השכר חסרי הכשרה מקצועית והתחום פרוץ

תלוש משכורת דוגמה.
תלטוש שכר

יכול להיות שכבר נתקלתם בכך, ואם שפר מזלכם ועוד לא נתקלתם בזה , יש סיכוי שאתם פשוט לא יודעים על טעויות שנפלו בתלושי השכר שלכם, עם או בלי שמישהו ישים לב לכך. סקר חדש של חברת עוקץ מערכות מגלה כי שכיחות הטעויות בתלושי השכר של עובדים שכירים נאמדת בעשרות אחוזים. עם הטעויות השכיחות נמנות הן טעויות בחישוב שעות נוספות, חישוב נתוני טופס 101, חישוב גמול מחלה וחישוב משכורות לעובדים יומיים.

הסקר בחן 3,300 תלושי שכר שהפיקו 321 חשבים וחשבות שכר בשנה האחרונה. מהממצאים עולה כי שיעור הטעויות גדול יותר דווקא בעסקים קטנים ובינוניים, ופחות בעסקים גדולים. כמו כן הטעויות השכיחות ביותר הן בחישוב משכורות לעובדים יומיים – 13.4% בממוצע, ובחישוב גמול מחלה לעובדים – 12.6% בממוצע.

מי שאחראי על הפן החשבונאי של שכר העובדים וזכויותיהם הפיננסיות והסוציאליות הוא חשב שכר. הוא זה שמפיק את תלושי השכר בפועל ומתפקידו לדאוג להעברת דיווח מתאים לרשויות המס כנדרש בחוק. הבעיה היא שאף שמדובר בתפקיד עם אחריות עצומה, רוב חשבי השכר בישראל כלל לא הוכשרו לתפקיד.

"חשבת השכר שלנו היא בכלל מנהלת חשבונות בהכשרתה וטעויות בתלוש השכר שלי כבר הפכו לעניין שבשגרה", מספר ד' שעובד בתחום המסעדנות בתל אביב. "כמעט כל תלוש שני מצריך ממני לרוץ אחריה ולבקש לתקן את הטעות. זה כבר מגיע למצבים האבסורדים, אני קורא בעיתון שיש שינוי בחוק ושמעכשיו מגיע לי משהו - אבל מגלה בתלוש שלא קיבלתי את הזכויות שלי. כשאני פונה אליה היא מתנצלת ואומרת שלה ידעה ומבטיחה שזה יתוקן שבוע הבא, בתלוש הבא וכדומה. אני עובד קשה, מגיע לי לקבל את הכסף שמגיע לי".

אולם גם העובדים הקפדנים ביותר שנוהגים לבדוק את התלוש באופן קבוע לא יכולים לערוך ביקורת מדויקת של השכר. במסגרת עיסוקו נדרש חשב השכר לגלות בקיאות בשורה ארוכה של נושאים, כמו חוקי עבודה, תקנות והוראות של מס הכנסה וביטוח לאומי, הפרשות פנסיוניות וביטוחים, רכבי חברה, מכשירים ניידים, תווי קנייה ושורה ארוכה של סעיפי הוצאות שהפכו במרוצת השנים את מלאכת חישוב השכר בארגונים למלאכה מורכבת מאוד. תכיפות שינויי החקיקה והצורך להכיר את הפסיקה הענפה מצריכה מחשב השכר להתעדכן כמעט מדי יום.

sheen-shitof

וזה כחול לבן

המכשיר שמשנה את כל מה שידעתן על רענון ומיצוק עור הפנים

בשיתוף פרמייר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

להערכת חברת עוקץ מערכות, שעובדת באופן שוטף מול חשבי השכר, מתוך יותר מ-70 אלף חשבים וחשבות שעובדים כיום בתחום, רק 15% עברו את מבחני לשכת רואי החשבון, ורק 30% למדו באופן מסודר את התחום. השאר למדו את הפרקטיקה "תוך כדי תנועה", אך מעולם לא רכשו השכלה בנושא. בישראל לא קיים חוק שמסדיר את סוגיית העיסוק בתחום חשבות השכר, בשונה למשל ממקצוע ייעוץ המס שבו מייצגים שעובדים מול רשות המס בשם לקוחותיהם - נדרשים לעבור הסמכה ולהוציא רישיון.

ברוב מודעות הדרושים שמתפרסמות נדרש חשב השכר להיות בעל ניסיון קודם בתחום וידע בתוכנות מחשב מסוימות. ואולם מודעות אלה לא כוללות אף מילה על השכלה, הסמכה או הכשרה מקצועית.

מי ניזוק "מהחאפריות" שמאפיינת את התחום?

העובדים והמעסיקים ניזוקים גם יחד הכשלים של חשבי השכר. מצד אחד העובדים לא מקבלים את מכלול התנאים והזכויות שהחוק מקנה להם; ומצד שני המעסיק משלם את מחיר טעויותיו של החשב. ואכן, בשנים האחרונות חלה עלייה תלולה במודעות של העובדים לזכויותיהם, וכחלק מכך מוגשות יותר ויותר תביעות שמוגשות נגד מעסיקים, וזאת בטענה כי לא שילמו לעובדים את מלוא השכר שמגיע להם.

כדאי לזכור שבסופו של דבר, מעסיקים שנתבעים בבית הדין משלמים לרוב את כל הסכומים שמגיעים לעובד - לרבות הוצאות משפט ובמקרים רבים גם פיצויים. אם לא די בכל הרי שמשרד הכלכלה עורך ביקורות קבועות בבתי עסק, ובשנים האחרונות עלה מספר ההליכים הפליליים שנפתחו נגד מעסיקים בשל הפרות החוק, שנוצרו מטעויות של חשבי השכר.

"בשנה האחרונה אנו רואים עלייה במספר החשבים שנרשמים לקורסי השתלמות שמבינים כי המציאות המורכבת של עולם החשבות מחייבת זאת, אולם אין בכך די", אומר עמי ברגמן, מנכ"ל משותף בחברת עוקץ מערכות. "המעסיקים צריכים לשנות את הגישה כלפי התפקיד ולהכיר בכך שמדובר באחד התפקידים המהותיים ביותר לארגון. חשב שכר מיומן ומדופלם הוא נכס לארגון. משכך, עליהם להתגלח על זקנם של אלו שנכוו מהתנהלות לקויה של חשב השכר ולהציב תנאי סף מחמירים יותר לקבלתו לעבודה. בנוסף, על הרגולטור לשקול בכובד ראש לחייב את העוסקים בתחום לעבור מבחן של לשכת ראיית החשבון בטרם יוכלו לעסוק בו".

טעויות נפוצות בחישוב שכר

אחת הטעויות הנפוצות בחישוב השכר היא טעות הנובעת מחישוב שגוי של נתונים המופיעים בטופס 101. החוק קובע כי טופס זה ימולא על ידי כל עובד עם תחילת עבודתו, וכן בתחילת כל שנת מס (אלא אם כן, המנהל אישר אחרת). הטופס מהווה אסמכתא למעביד למתן הקלות במס ולעריכת תיאומי מס בחישוב משכורת. המציאות מלמדת כי במקרים רבים, החשב מקליד באופן שגוי את נתוני הטופס לאחר שקיבל לידיו את הטופס שמילא העובד; ואילו העובד מצדו לא מבחין כי הוקלדו נתונים שגוים. כתוצאה מכך, נפגעת זכאותו של העובד לקבל הקלות במס. על פי נתוני הסקר ב-10.2% מתלושי השכר שהופקו לעובדים בעסקים קטנים נמצאו טעויות שמעידות על הקלדה שגויה של טופס 101. בסה"כ ב-7.1% מכלל התלושים בבתי העסק נמצאו טעויות.

טעות נפוצה נוספת, היא הפרת זכויות של העובדים היומיים. נתוני הסקר מלמדים כי ב-22% מתלושי השכר שהופקו לעובדים בעסקים קטנים, נמצאו טעויות בחישוב זכויות העובדים השעתיים או היומיים. שכיחות הטעות בקרב בתי העסק הבינוניים קטנה יותר, אך עדיין מדובר ב-12.2% ובסה"כ מגיע הממוצע ל-13.5%.

"עובדים שעתיים ויומיים זכאים לכל הזכויות המוקנות לעובדים על פי צווי ההרחבה, ההסכמים הקיבוציים וחוקי המגן. ההבדל בינם לבין עובדים במשרה מלאה הוא בצורת חישוב הזכויות והשכר", מסבירה עו"ד דגנית לפידור זינגר, מומחית לדיני עבודה ממשרד לפידור ושות'. "כך למשל, שכר המינימום לעובדים שעתיים מחושב בהתאם לשכר מינימום שעתי ולעובדים יומיים לפי שכר מינימום יומי. כמו כן,עובד יומי/שעתי שהשלים שלושה חודשי עבודה במקום העבודה, זכאי לתשלום מלא עבור תשעה ימי חג בשנה, בכפוף לתנאים שנקבעו בצו ההרחבה בהתאם להיקף משרתו. בנוסף, גם חישוב גובה דמי המחלה של עובד יומי או שעתי, נעשה באופן שונה מעובדים במשרה מלאה".

לא משלמים שעות נוספות לבני נוער

עוד טעות היא אי תשלום שעות נוספות דווקא בקרב אוכלוסייה רגישה, כמו בני הנוער. לפי החוק מותר להעסיק בני נוער לכל היותר 8 שעות ביום, ולא יותר מ-40 שעות בשבוע. במקומות עבודה שבהם עובדים יותר מ-8 שעות ביום, מותר להעסיק נוער בהתאם לנהוג בבית העסק, אך לא יותר מ-9 שעות ביום ו-40 שעות בשבוע בסך הכל.

עו"ד לפידור מציינת כי גם אם העובדים הועסקו יותר שעות, בניגוד לחוק, הם זכאים לתשלום עבור שעות נוספות: 125% עבור השעה התשיעית והעשירית, ו-150% עבור השעה ה-11, ה-12 וכדומה. עיבוד נתוני הסקר מעלה כי שכיחות הטעות בקרב בתי עסק קטנים עומדת על 18.3%, ואילו בקרב העסקים בבינוניים היא מגיעה ל-13.2%. ממוצע שכיחות הטעויות בהקשר זה היא 13.5%.

לדברי עו"ד לפידור, מעסיקים רבים במשק אינם מגלים הבנה בסוגיות של שכר וזכויות סוציאליות, ומשאירים את הנושא לטיפולם הבלעדי של החשבים, שחלקם אינם בקיאים דיים. בסופו של דבר, מי שמשלם את מחיר הטעות של החשב הוא המעסיק, ומכאן גם האינטרס שלו להעסיק חשבים מדופלמים, בעלי ניסיון וידע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully