וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טבע הקפיאה את בניית "קמפוס רעננה"

גלי וינרב

26.2.2017 / 13:20

טבע לעובדים: "העדיפות העליונה שלנו כעת היא להשיג את היעדים העסקיים של טבע לשנת 2017 כדי לחזק את החברה ולהחזיר אותה למסלול צמיחה יציב"

פרופ' יצחק פטרבורג. צילום: איל יצהר, גלובס
יצחק פטרבורג/גלובס, צילום: איל יצהר

חברת טבע ( 35.38 -1.23% ) ( 13,100 -0.76% ) הודיעה היום (א') לעובדיה על הקפאת בניית קמפוס רעננה. המנכ"ל ה הזמני, יצחק פטרבורג, ציין כי החברה בוחנת כיצד להמשיך בפרויקט בעלויות זולות יותר. לאחרונה עלתה ב"גלובס" השאלה מה יעלה בגורל הפרויקט, אשר עלותו עשויה להגיע למאות מיליוני דולרים, בתקופה שבה החברה נמצאת תחת עול חובות עצום של קרוב ל-40 מיליארד דולר.

עובדי טבע קיבלו היום מכתב מצוות תקשורת הפנים של החברה, ובו נכתב: "כפי שאתם יודעים, העדיפות העליונה שלנו כעת היא להשיג את היעדים העסקיים של טבע לשנת 2017 כדי לחזק את החברה ולהחזיר אותה למסלול צמיחה יציב. אנחנו מבצעים בחינה מעמיקה של החברה במטרה לזהות כל הזדמנות ליצור ערך ולהתייעל. כחלק מתהליך זה, החלטנו להקפיא כרגע את התכנית לבניית קמפוס טבע ברעננה כדי לבחון את מרכיביו, אופיו והמסגרת התקציבית שלו.


"נבדוק פתרונות שונים (כולל המשך בניית הקמפוס במתכונת אחרת) כדי לתת את המענה המיטבי לצרכי עובדי המטה הגלובלי והמו"פ תוך חיסכון בעלויות. טבע נוסדה בישראל לפני 116 שנה, ואנו מחויבים לשימור המורשת של החברה ומייסדיה ולעיגון פעילות המטה הגלובלי והמו"פ כאן בארץ. נמשיך לחפש פתרון שישקף את התרבות הארגונית והערכים המנחים אותנו, יציע לעובדים סביבת עבודה מתקדמת ונוחה, ויקדם את המצוינות המדעית, הטכנולוגית והעסקית שהיא הבסיס לעתיד החברה".

תחת ניהולו של המנכ"ל הפורש ארז ויגודמן, יצאה טבע לפני כשנתיים בפרויקט קמפוס רעננה להקמה של קמפוס חדש ויוקרתי לחברת התרופות. עלותו המתוכננת של הפרויקט הוערכה תחילה בחצי מיליארד שקל, ומאוחר יותר ב-1.2 מיליארד שקל (כ-320 מיליון דולר). הקמפוס נועד לאכלס את משרדי המטה של טבע, מעבדות ומתקני ייצור.

את הקרקע ברעננה רכשה טבע במהלך שנת 2015 בסכום שהוערך בעבר ב-160 מיליון שקל מידי איש העסקים ג'ורג' חורש, יבואן טויוטה בישראל. חורש עצמו רכש את המגרש, ששטחו 55 דונם, ב-2010 מחברת קומברס, תמורת 106 מיליון שקל. חלק מהמגרש (11 דונם) נמכר על-ידי חורש לחברת התוכנה SAP תמורת 40 מיליון שקל.

השקעה של כמה מאות מיליוני דולרים הם לא סכום גבוה ביחס לתזרים של טבע, אולם לפרויקטים של נדל"ן יש נטייה להתנפח ולעלות יותר מכפי שתוכנן. בהתייחסות שלה למיזם בעבר, טבע ציינה כי ההשקעה תוביל לחיסכון מיידי בעלות השכירות של המשרדים הראשיים של החברה בפ"ת ובאתרים נוספים, אותו העריכה בכמה מיליוני דולרים בשנה. חוזה השכירות על מתחם טבע בפ"ת צפוי לפוג ב-2020.

אשתקד, בחרה טבע בחברות אלקטרה ותדהר לביצוע הפרויקט, בשיתוף משרדי האדריכלים BIG ומשה צור. החברה ציינה שבניית המטה תושלם תוך כארבע שנים, והוא יאכלס 3,000 עובדים. אולם, גורם מקורב לטבע מעריך היום כי ישנו סעיף יציאה מן ההסכם בקנס קטן, שהחברה תוכל להפעיל אם תבחר לוותר על הפרויקט.

טבע נסחרת כעת לפי שווי של 35.9 מיליארד דולר בבורסה של ניו יורק. לאחרונה נרשמו עליות במנית החברה בעקבות אשרור תחזיותיה ל-2017 בשיחת הוועידה של סיכום 2016 שנערכה לפני שבועיים, ובעקבות דחייה בכניסה לשוק של מתחרה גנרית לתרופת הדגל שלה, קופקסון. אולם, העליות של כ-9% מהשפל מגיעות אחרי ירידות של כ-50% מהשיא בו נסחרה המניה באמצע 2015.

הסיבה העיקרית לירידות היא החוב של יותר מ-35 מיליארד דולר שצברה החברה עם הרכישה אשתקד של אקטביס, חטיבת הגנריקה של חברת אלרגן, במחיר שנראה היום כמופקע, רכישה שהעמיסה על החברה פעילות גנרית נוספת אך אינה מאפשרת לה היום לבצע רכישות ולהתפתח בצד התרופות האינובטיביות. טבע מחפשת כעת מנכ"ל חדש במקום ויגודמן הפורש.

  • עוד באותו נושא:
  • טבע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully