וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטיסה בוטלה? המשלוח נעלם? דעו מתי אתם מבוטחים מפני כוח עליון

וואלה! NEWS בשיתוף לשכת סוכני הביטוח

28.2.2017 / 6:23

האם ניתן לטעון למקרה של כוח עליון אם סמארטפון שהזמנתם מיפן לא הגיע בעקבות צונמי? ומה בנוגע למצב של מלחמה? למה חשוב להתייחס לנושא כבר בניסוח החוזה ומהו יחס בית המשפט? כל מה שצריך לדעת על ביטוח הנוגע לכוח עליון

עיכוב טיסה. ShutterStock
אין הגדרה ברורה בחוק לכוח עליון כל מקרה נבחן לגופו/ShutterStock

מה עושים אם הטיסה שהזמנתם לחו"ל בוטלה בשל תנאי מזג אוויר קיצוניים? מה קורה אם חלקי המחשב שהזמנתם מיפן לא הגיעו בעקבות צונמי? האם קיים סיכוי שלא תהיו זכאים לפיצוי הולם? ובכן, לצערכם התשובה היא חיובית. הכירו את צמד המילים כוח עליון - מונח משפטי המסוגל לספק לצד אשר מפר חוזה, הגנה נגד תביעה לפיצוי כספי או יותר מכך, בשל נסיבות שלא תלויות בו כגון צונמי, מלחמה, שריפה, רעידות אדמה, התפרצות הר געש ועוד.

אין הגדרה ברורה בחוק לכוח עליון, ולמעשה כשזה מגיע למקרים הקשורים לנושא, כל מקרה לגופו. במקרים מסוימים מלחמה או פיגוע טרור עשויים להיחשב ככוח עליון ובמקרים מסוימים לא. כך גם לגבי התפרצות הר געש, שיטפון ושאר אסונות טבע.

כוח עליון בבתי המשפט – רק במקרים חריגים

כך יכול לקרות מצב שחתמתם על חוזה עם גורם מסוים, אך הוא עשוי להיות מבוטל בבית המשפט (במקרים נדירים אמנם) זאת בשל מקרה של כוח עליון, כמו בדוגמאות שנכתבו לעיל. למעשה, ניתן להגדיר כוח עליון עוד לפני החתימה על החוזה באופן רחב ולציין לפרטי פרטים את דרכי הפעולה בכל אירוע, או באופן צר, ובכך להימנע ממקרים של ביטול החוזה.

בכל מקרה, בתי המשפט בישראל מאפשרים לאחד הצדדים לחמוק מהחוזה בשל מקרים שכאלו רק במקרים חריגים, על סמך הטענה שחוזים יש לכבד, וכי כמעט כל אירוע ניתן לצפייה. יחד עם זאת, על המבקש לפטור אותו מהחוזה בשל התערבות של כוח עליון להוכיח כי לא יכול היה להתגבר על המכשול בשום צורה וכי עשה הכול כדי לעמוד בהסכם. לדוגמה, סופת טורנדו, שבמקרים מסוימים ניתן לצפות אותה עוד לפני שהיא מכה.

הר הגעש מאיון בדרום-מזרח האי לוזון, הפיליפינים. רויטרס
מפעל שניצב למרגלות הר געש פעיל מודע לסיכונים. הר הגעש מאיון בדרום-מזרח האי לוזון, הפיליפינים/רויטרס

צונמי ביפן נחשב לכוח עליון?

אחרי שסיפקנו לכם את החומר המשפטי הדרוש, הגיע זמן הדוגמאות, אשר יעזרו לכם להבין את התמונה במלואה. אם למשל הזמנתם סמארטפון חדש מיפן, אך הגעתו מתעכבת במספר חודשים בשל צונמי, המוכר עשוי לטעון לכוח עליון. אלא שאותו מוכר יכול היה לדעת שבמדינתו, מוכת הצונמים, קיים סיכוי סביר כי גל ענק יפגע בכל נושא ייצוא המוצרים, והוא יכול היה להיערך בדרך אחרת לייצא את המוצר, דרך חברת בת או בדרכים אחרות, כמו למשל דרך דואר אוויר.

מה בנוגע לחברת צעצועים, אשר ניצבת לצדו של הר געש פעיל? במקרה של התפרצות היא לא תוכל לטעון שמוצריה לא הגיעו ללקוחות בשל כוח עליון, שכן מאחר שהיא נמצאת בסמוך להר געש הסיכונים היו ברורים לבעליה.

ומה בדבר מצב של מלחמה? אם למשל הזמנתם מוצר מחו"ל, אך הוא מתעכב מאחר שנתיבי השייט של ישראל נחסמו, ואספקת סחורה מאירופה דרך הים ללא מתאפשרת? במקרה זה לקוח שדאג להגדיר בהרחבה מראש בחוזה כל מקרה שלא יבוא, ירוויח, בעוד שלקוח שלא עשה זאת יכול להיפגע מכך. כמו שכבר ציינו לפני כן, זו אחת הסיבות שכדאי כבר בשלב ניסוח החוזה להוסיף סעיף המתייחס באופן פרטני למצב של מלחמה ו/או לכל מצב שעשוי להיחשב ככוח עליון.

צונאמי ביפן, מרץ 2011. AP
גל צונמי מכה ביפן, מרץ 2011/AP

אבל מה עושים במקרה שלא קיים סעיף בחוזה?

במקרה שכזה, סעיף 79 של אמנת האו"ם, אשר נקלט בישראל באמצעות חוק המכר, קובע כי צד יהיה פטור מתשלום פיצויים לצד השני בעקבות אי קיום ההסכם, אם הוא מוכיח שאי הקיום נגרם בשל מכשול שאינו בשליטתו, ושלא ניתן לצפות ממנו באופן סביר, בעת כריתת החוזה, להתחשב במכשול, או למנוע אותו, או להתגבר עליו, או על תוצאותיו.

• הכתבה אינה מהווה ייעוץ משפטי ויש להתייעץ עם אנשי מקצוע בתחומים המתאימים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully