וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמירה על איכות הסביבה לא משתלמת למפעלים

עמית נשרי

28.2.2017 / 10:12

הממשלה התחייבה בפני ועידת האו"ם ואזרחי המדינה, לצמצם את פליטת גזי החממה של המפעלים, כדי לשפר את איכות האוויר ולתרום לעצירת התחממות כדור הארץ. הבעיה היא שהסבת מפעלי התעשייה לשימוש בגז טבעי לא משתלמת כלכלית, וללא תמיכה ממשלתית ההבטחות יישארו באוויר. דעה

פועל בריתוך ברזל. ShutterStock
פועל בריתוך ברזל/ShutterStock

בשנת 2009 התחייב הנשיא לשעבר שמעון פרס בפני ועידת האו"ם לשינוי האקלים בקופנהגן, שמדינת ישראל תפחית את צריכת גזי החממה בשיעור של 20% עד לשנת 2020. גם ממשלת ישראל אישרה בשנה החולפת את יעדי המשרד לאיכות בסביבה, תוך הבטחה להפחית את גזי החממה בשיעור של 25% עד לשנת 2030.

בפועל, איש לא עשה דבר כדי להגשים את ההבטחות האלה. רק 20 מתוך 1,000 מפעלים בתעשייה הקלה עברו משימוש בדלק מזוט לשימוש בגז טבעי, ולצדם יש עוד כ-3,000 מפעלים בתעשייה הכבדה, שאפילו עוד לא התחילו בתהליכי המעבר לחיבור לגז.

לא מעט מהסיבות לנתונים העגומים האלה נעוצות במפעלים עצמם. הירידה במחירי דלק מזוט לצד עליית מחיר הגז - מבטלת את ההטבה הכלכלית הגלומה במעבר עבור המפעלים. אם מוסיפים לכך קשיים ביורוקרטיים, תפעוליים ורגולטוריים, אפשר להבין מדוע החשק והרצון להיכנס לתהליך הזה כה נמוכים. אבל התערבות הממשלה בהעברת המפעלים לגז יכולה להאיץ את התהליך ולאפשר לישראל לעמוד ביעדים שקבעו ראשיה.

הסבת מפעלים לחיבור לגז טבעי: רוב המפעלים בארץ ותיקים ונשענים על קווי ייצור ישנים שמותאמים לדלקים. כדי לבצע התאמות לחיבור לגז הטבעי, על המפעלים להשקיע סכומי עתק בהתאמת המערכות וקווי הייצור לגז טבעי והחלפת מרכזי האנרגיה. מדובר בהשקעה של מיליוני שקלים, שללא ערבויות מדינה – לא יהיה לבעלי המפעלים כל תמריץ להחליף את קווי הייצור ומרכזי האנרגיה ולהתאימם לגז.

חיבור המפעלים לצנרת ההולכה: החברות האחראיות לחיבור מפעלים למערכת הגז, עובדות בקצב איטי, שלאו דווקא תלוי בהן. התערבות הממשלה בהפעלת לחץ על ראשי הרשויות לאשר תוואי חלוקה מהיר באזורים תעשייתיים, או תגמול הרשויות על האצת החיבור - יכולים לתת דחיפה משמעותית לתהליך. פתרון אחר יכול להיות הסבת חברות ההולכה לחברות ממשלתיות, שהאינטרס שלהן יהיה לפרוס קווי גז בעידוד ממשלתי. צעד כזה ייעל את שירות ההולכה ויעודד את המעבר לשימוש בגז הטבעי.

חקיקה: הצעד השלישי הוא חקיקתי, כך שמפעל שרוצה לבצע חיבור לגז יהיה חייב לעמוד בדרישות החוק, הן בתחום התכנון והבנייה והן בתחום רישוי עסקים. מפעלים רבים אינם עומדים כיום בהוראות חוק התכנון והבנייה הקיים. התאמת המפעל לתקנים החדשים, לצד עמידה בהוראות כיבוי אש, איכות הסביבה, הרפורמה ברישוי עסקים וכן תיאומים מול השלטון המרכזי, השלטון המקומי ורשות מקרקעי ישראל - הם תהליכים שדורשים השקעה של מיליוני שקלים, שיהוו מכת מוות למפעלים רבים. ביטול היטלי ההשבחה והפיתוח יכולים לחסוך בחשבון ההוצאות של המפעלים ולאפשר להם להשקיע במעבר לחיבור בגז.

מענקי עידוד: מתן מענקי עידוד למפעלים שיעברו לשימוש בגז פחות מזהם וכן למפעלים שכבר עשו את המעבר, כפי שדורשת התאחדות התעשיינים, צפויה להגרום למפעלים רבים לעשות את המעבר הנחוץ לגז. המדינה עשתה מאמצים אדירים כדי להגיע להסכם עם חברות הגז. כעת עליה לעשות את אותם מאמצים גם מול התעשייה, שתממש הלכה למעשה את ההצהרות והיעדים של המדינה. ללא צעדים אלה צמצום פליטת גזי החממה יישאר בגדר הבטחה בלבד.


הכותב הוא בעלי חברת א.לאפיס, לרישוי עסקים וקידום היתרי בנייה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully