וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איפה תיאלצו להתמודד עם ראיונות העבודה הכי קשים?

טלי ציפורי

2.3.2017 / 7:04

סקר שכלל יותר מרבע מיליון איש הגדיר 6 נושאים שמשפיעים על רמת הקושי של ריאיון העבודה. חברות קבלן זכו בכבוד המפוקפק של הראיונות הכי קלים; איפה היה למועמדים הכי קשה?

ראיון עבודה. ShutterStock
ראיון עבודה/ShutterStock

מחקרים שנעשו בעבר כבר הראו שראיונות עבודה קשים יותר מסייעים למעסיקים לגייס עובדים טובים יותר, וזה לא מפתיע - ככל שהריאיון בוחן לעומק את המועמד ומנסה לעמוד על כישוריו המקצועיים ועל תכונותיו האישיות שעשויות להשליך על ביצועיו, כך הסיכוי גדול יותר להתאמה לתפקיד, וכפועל יוצא לשיפור ביצועי המעסיק. אבל מה בדיוק הופך ראיון עבודה לקשה ולמאתגר מבחינת המרואיין?

על השאלה הזאת ניסתה לענות חברת המחקר Glassdoor, חברת המחקר המובילה לשוק התעסוקה האמריקאי בפרט והבינלאומי בכלל. הסקר שביצעה כלל קצת יותר מ-250 אלף איש שהתבקשו לפרט את התפקיד האחרון שאליו הגישו מועמדות ואת השאלות שנשאלו, ולדרג את מידת הקושי של הראיון בסולם של 1-5 (1 - קל מאוד; 5 - קשה מאוד). מדובר בראיונות שנעשו מ-2008 ועד היום.

קצת פחות ממחצית הנשאלים (כ-46%) טענו שרמת הקושי של הריאיון הייתה 3, כלומר בינונית. כ-40% טענו לרמת קושי יחסית קלה (1-2), ורק 14% טענו שהראיון היה קשה יחסית. לפי Glassdoor, ממצאים אלו תואמים מחקרים אחרים של החברה ולפיהם רמת הקושי האופטימלית, זו שמובילה לגיוס עובדים שהופכים לשבעי רצון לאחר הקבלה לעבודה, היא 4. "כיוון שרוב המעסיקים, כפי שעולה מהמחקר הנוכחי, מבצעים ראיונות עבודה בדרגת קושי נמוכה מ-4, שני הצדדים ירוויחו אם יעלו במקצת את רמת הקושי", טוען המחקר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

מה משפיע על רמת הקושי של הראיון?

Glassdoor מצאה 6 פקטורים שמשפיעים על רמת הקושי של הריאיון:

ראשון הוא שיטת המיון: לדוגמה, ראיון מול פאנל של אנשים, ראיון טלפוני או ראיון אחד על אחד. נמצא שראיון מול פאנל של אנשים מעלה בשיעור הגבוה ביותר את רמת הקושי, וזה די מובן. מלחיץ יותר לעמוד מול עיניהם הבוחנות של כמה אנשים מאשר של אדם אחד. אחד הממצאים בבחינת פקטור שיטת המיון הוא שמבחן IQ (מנת משכל) מעלה את רמת הקושי בשיעור של 4%.

האם מבחן כזה תורם לגיוס מועמדים טובים? לטענת החברה, גיוס עובדים בדרך כלל כולל כמה שיטות מיון וככל שהתהליך מורכב יותר, הוא מאט את קצב הגיוס, מגדיל את העלויות ועשוי לעלות באובדן מועמדים לטובת מעסיקים אחרים.

הפקטור השני הוא סוג המעסיק, וכאן מתברר שדווקא בתי חולים מקיימים את ראיונות העבודה הכי קשים, ולאו דווקא חברות טכנולוגיה חדשניות כפי שמקובל לחשוב. מנגד, מעסיקים של עובדי קבלן עורכים את הראיונות הכי קלים.

הפקטור השלישי הוא גודל החברה שאליה מנסים להתקבל. מתברר שבחברות גדולות מאוד (1,000-4,999 עובדים) הראיונות קשים יותר מאשר בחברות קטנות יותר 250-999 איש), אך לא בשיעור משמעותי: 1% ולא יותר.

הפקטור הרביעי הוא המגדר, כלומר האם קושי נמדד אחרת על ידי נשים וגברים? לא לפי Glassdoor. כלומר, לפקטור הזה אין לו השפעה על רמת הקושי של הריאיון.

הפקטור החמישי הוא השכלת המועמד. נמצא שבעלי תואר שני ומעלה חוו את רמת הקושי הגבוהה ביותר, 7% מעל הממוצע. מנגד, בעלי השכלה תיכונית דיווחו על רמת קושי קלה - כלומר מינוס 1% מהממוצע.

הפקטור האחרון הוא גיל המועמד. ככל שהמועמד מבוגר יותר, רמת הקושי שהוא חווה גבוהה יותר אך לא באופן משמעותי: בני 35-44 דיווחו על רמת קושי הגבוהה בשיעור של 1.3% מזו של בני 25-34.

אז מהי השורה התחתונה? אם ידוע לכם שהראיון יתקיים על ידי כמה אנשים במקביל, כדאי שתתכוננו היטב, וזכרו - ככל שהריאיון קשה יותר, כך תהיו מרוצים יותר ממקום העבודה, בתנאי שתתקבלו לתפקיד כמובן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully