וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי ידאג למחסור בעובדים בתחבורה הציבורית?

מיכאלה אלרם

5.3.2017 / 9:09

3,000 נהגים חסרים למערך התחבורה הציבורית, בעיקר בגלל תנאי העסקה שלא מצליחים למשוך עובדים לתחום. מתן מענקים, נקודות זיכוי והקלות מס יצליחו לעשות את השינוי - אבל קודם לכן צריך להכיר בכך שתחבורה ציבורית יעילה היא צורך ולא מותרות. דעה

אוטובוס דן. שרון בוקוב
אוטובוס/שרון בוקוב

לא פחות מ-3,000 נהגי אוטובוסים חסרים כיום להפעלה תקינה של התחבורה הציבורית. נתון זה התגלה בדיון שנערך בוועדת המשנה של וועדת הכלכלה לתחבורה ציבורית בכנסת, כשיו"ר ועד עובדי חברת האוטובוסים "אפיקים", יוני קריספין, אמר: "70% מהנהגים החדשים שאנו קולטים עוזבים אחרי לא יותר משלושה חודשים". ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) השלים את תמונת המצב העגומה ואמר: "אנשים לא רוצים לעבוד במקצוע בגלל התנאים, השכר ומעמד הנהגים".

עד לפני 30 שנה להיות חבר בקואופרטיב דן או אגד, נחשב לעבודה מכובדת ומבוקשת. כיום מגיע שכר העבודה לנהג אוטובוס ציבורי ל-39 שקל לשעה במקרה הטוב, ויש חברות שמשלמות פחות, במיוחד אלה שהשקיעו בהכשרת הנהג לקבלת רישיון נהיגה באוטובוס. גם תהליך קביעת מועד המבחן לוקח חודש לפחות ולעתים אף יותר, ובתקופה זו הנהג המיועד לא משתכר.

שכר של 39 שקל לשעת עבודה כנהג אוטובוס הוא שכר נמוך, וכדי שנהגי האוטובוס יתמידו בעבודתם יש צורך לדאוג לשיפור בשכרם. למשל, חיילים משוחררים מקבלים כיום מענק עבור עבודה מועדפת, ללא קשר למענק השחרור, בסכום של 9,550 שקל, וזאת כפוף להתמדה בתחומי תעסוקה מועדפים. אין סיבה שמענק עבודה מועדפת לא ישולם גם לאותם נהגי אוטובוסים, שיתמידו בעבודתם ולא יפרשו אחרי שנה.

בנוסף, מס הכנסה מעניק כיום שורה ארוכה של הקלות למגזרים שונים בצורת: נקודת זיכוי, מדרגות מס הכנסה, תיאום והחזר מס, זיכוי במס לעובדים במשמרות ומערך פטורים והקלות נוסף. חברות האוטובוסים יכולות בהחלט לקחת על עצמן על פי הסכם קיבוצי את תשלום המס על ההטבות שיקבלו הנהגים, ובלבד שאלה יתמידו בעבודתם.

גם סעיף 10 לפקודת מס הכנסה, העוסק בהקלות במס לעובדים במשמרות, צריך לזכות לקידום בקרב נהגי אוטובוס, כמו גם שווי ארוחות בתלוש השכר והטבות אפשריות מול ביטוח לאומי.

שר התחבורה, ישראל כ"ץ, פעיל בגזירת סרטים לכבישים ומנהרות חדשות ופחות פעיל בדיונים על מחסור חמור בנהגים דבר שגורם לשיבושים בתחבורה הציבורית שהשר מבקש לקדם. כ"ץ ואנשיו צריכים לשבת עם אנשי האוצר ולבנות מערך שכר שונה לנהגים. התחבורה הציבורית במרכז הארץ הפכה לעורק ולצורך כלכלי הכרחי לתנועת עובדים ופעילות כלכלית. משק צומח שרוצה להמשיך לשגשג חייב תחבורה יעילה ואי בזבוז זמן יקר בפקקים. תחבורה ציבורית היא צורך ולא מותרות. אם הממשלה תתגייס לסייע לטפל בשימור וגיוס נהגים כל ענפי המשק ירוויחו מכך והתחבורה הציבורית תיהנה מנגישות ויעילות כמקובל במדינות המערב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

דר' מיכאלה אלרם, מרצה לניהול במרכז ללימודים אקדמיים (מל"א), דירקטורית ברמי לוי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully