וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא נבדקה במכון התקנים: תינוקת נפגעה מנורה שנזלה

נורה חסכונית נזלה וטיפטפה על תינוקת מתל אביב. היבואן טען בתוקף כי הנורה עברה בדיקה על ידי מכון התקנים - אך במכון הבהירו כי מעולם לא הגיע המוצר לידיהם

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הנורה שנזלה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הנורות החסכוניות ונורות הלד החליפו בשנים האחרונות את נורות הלהט הרגילות ונכנסו כמעט לכל בית בישראל. אולם בעוד הנורות הישנות עברו בדיקות של מכון התקנים בהוראת משרד הכלכלה, בדיקת וואלה! עסקים מגלה שהפיקוח על הנורות החסכוניות ונורות הלדים לוקה בחסר.

מקרה נדיר וחמור של מחדל בטיחותי שהגיע לידי המערכת חושף מחדל גדול אף יותר שנוגע לנורות. "לאחר מקלחת של התינוקת שלנו בת חצי השנה, שיחקנו איתה אני ואשתי על מיטתנו", מספר דובי, תושב תל אביב. "פתאום הרגשתי שמשהו 'עוקץ' אותי בעורף. קפצתי מהמיטה ותוך כדי גם התינוקת החלה לצרוח בצורה כזו שברור שמשהו מכאיב לה ממש. כשבחנו את גופה של התינוקת גילינו גולה קטנה מפלסטיקה באיזור המפשעה שלה ואבקה לבנה מפוזרת סביב. על המיטה בחדר גיליתי עוד נקודות לבנות לבנות וכשהרמתי את הראש למנורת תקרה, ראיתי שנורת החסכון פשוט נוזלת ומטפטפת".

מדובר בנורה חסכונית של המותג WALTER. פנינו ליבואן הנורות חברת "אורות העמקים", וכך נמסר בתגובה: " אורות העמקים מהחברות המובילות בשוק הישראלי בנושא חומרי חשמל , ונחשבת למותג מוביל בענף, ולכן כל המוצרים שמיובאים ומשווקים על ידנו בעלי היתר ועמודות בדרישות התקן הישראלי , המנורות שלנו במיוחד הינן מאוד איכותיות ומשווקות כמעט בכל חנות בארץ ולא נתקלנו בשום בעיה או תקלה איתן".

אולם מבדיקה מול מכון התקנים התברר שהנורות החסכוניות של המותג WALTER מעולם לא נבדקו על ידו. בבדיקה חוזרת מול היבואן, הוא המשיך להתעקש שכל סחורתו עומדת בתקן, אולם לא הציג כל הוכחה. בשורה התחתונה, נורות חסכוניות שלא עברו דרך מכון התקנים מצאו את דרכן אל השוק הישראלי ונמכרות בחנויות באין מפריע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הנורה שנזלה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יתרה מכך, התברר שגם הנורות החסכוניות שעומדות בתקן, מסווגות לקבוצת מוצרים שלא נבדקות פריט פריט, אלא רק אחת לחיי הדגם (בניגוד למצורי חשמל אחרים שמחויבים בבדיקה פרטנית). היבואן מתבקש להצהיר שהמשלוח עומד בתקן הישראלי, וכל הנורות נכנסות לארץ על סמך הצהרה זו ובדיקה של נורה אחת שאמורה לייצג את המשלוח.

דרישות התקינה של נורות הלד, הנורות החסכוניות ביותר בחשמל, תמוהות אף יותר, הן פשוט לא קיימות. מאות אלפי הנורות שנכנסות לכל בית בישראל לא מחויבת בתקן הישראלי ולא עוברות דרך מכון התקנים. זאת בהחלטת הממונה על התקינה של משרד הכלכלה.

המקרה של התינוקת מתל אביב הוא רק אחת הדוגמאות לתקלות שיכולות לקרות בנורות לא תקינות ולא תקניות שמגיעות לצרכנים. הנורות יכולות גם להתפוצץ ולגרום לנזקים חמורים לסביבה, הן יכולות לגרום לקצר ולשריפה בבית. גם במקרה הזה נמנע אסון גדול יותר: "במוקד חירום התינוקת קיבלה משחה נגד כוויות, ונותרו שתי שלפוחיות באיזור המפשעה שלה. אנחנו מקווים שלא יישארו צלקות. אבל היה לנו מזל, הטפטוף היה יכול לפגוע לה בעיניים או לגרום לשריפה בדירה שלנו".

ממשרד הכלכלה נמסר בתגובה: מאחר ומכון התקנים הבהיר כי דגם נורה זה לא אושר על ידם, המשרד פתח בבדיקה מקיפה של המוצר. כשתסתיים הבדיקה נעדכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully