וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא שברו את תקרת הזכוכית – ניפצו את הבית

אילת צור

8.3.2017 / 15:01

פער של 30% בשכר העובדים. אין שוויון גם בניהול החברות הבורסאיות: 95% מנהלים. חצי מעורכי הדין במשרד הן נשים - אבל הניהול של המשרדים אחיד: 92% מנהלים. לא מעט עובדות שהפנימו את ההיררכייה הארגונית, יצאו לעצמאות. צפו בנשים שהפכו את השיווק באינטרנט לעסק משלהן

מתוך כנס של מוכרות של eBay ליום האישה

מתוך 542 החברות הנסחרות בבורסה בתל אביב ב-95% מכהנים גברים בתפקיד המנכ"ל, כך עולה מנתונים של חברת המידע העסקי CofaceBdi על שיעור הנשים בתפקידים בכירים. מדובר בעלייה בהשוואה ל-2015, אז ניהלו גברים 94% מהחברות. כשבודקים מה שיעור היו"רים של החברות מגלים שהניהול אחיד: 96.9% מהמשרות מאוישות על ידי גברים – ירידה קלה בהשוואה ל-2016 שבה איישו גברים 97.2% מהמשרות.

"כאשר בוחנים את פילוח הענפים, ניתן להבחין שבענף הפיננסים מצב הנשים הוא המעודד ביותר ושיעור המנכ"ליות עומד על 15% ושיעור יושבות הראש על 4%", אומרת תהילה ינאי מנכ"לית משותפת בחברת CofaceBdi. "אחריו בולטות נשים בענף הביומד – 8% מנכ"ליות ו-5% יושבות ראש. הענפים שבהם שיעור הנשים הוא אפסי עד מזערי הם ענף חיפושי הנפט והגז, ענף התעשייה וענף ההשקעה ואחזקות".

בתחום המשפט הכיוון דומה: שיעור המועסקות במשרדים עומד השנה על 53%, כלומר, קצת יותר מחצי מהעובדים הן עורכות דין. אבל בראש הפירמידה של המשרדים הגדולים 86% מהמנהלים הם גברים. במספר הגברים השותפים במשרדים נרשמה עלייה והם שותפים כיום ב-70% מהמשרדים, ירידה קטנה לעומת 73% שותפים גברים בשנה הקודמת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"להפסיק לפחד ולהתחיל לנהל"

"על אף שהנשים ניפצו את תקרת הזכוכית בעולמות הבנקאות והפיננסים בשנים האחרונות, נשים רבות עדיין אינן עצמאיות פיננסיות", אמרה המפקחת על הבנקים, ד"ר חדווה בר, בכנס שהתקיים באוניברסיטה העברית בירושלים לכבוד יום האישה הבינלאומי. היא ציינה כי חוסר עצמאותן הכלכלית של נשים רבות בא לידי ביטוי בכך שהן אינן לוקחות אחריות אישית ונוקטות פעולות לניהול שוטף ושיפור המצב הפיננסי שלהן ושל בני משפחתן: "לכל אלו שאינן מנהלות את חשבון הבנק שלהן באופן עצמאי, אני קוראת להפסיק לפחד ולהתחיל לנהל".

למפקחת היתה בשורה גם בהתייחס לנשים שאינן עצמאיות כלכלית - ולא מבחירה. הכוונה לנשים שחוות אלימות כלכלית הבאה לידי ביטוי בנטילת כספן, פיקוח על ההוצאות שלהן דרך הענקת קצבה חודשית מוגבלת בסכום מזומן, יצירת אווירה של איום תמידי שמקורה "במשבר כלכלי", העברת נכסים משותפים לבעלות הגבר בלבד ללא ידיעת האישה, או מניעת האפשרות לצאת לעבודה. בר הציגה פעילות שהוביל הפיקוח על הבנקים בשנה האחרונה עם איגוד הבנקים והבנקים, במטרה לסייע לנשים לצאת לדרך כלכלית חדשה ועצמאית. תכנית זו מיועדת לנשים אשר נוסף על אלימות כלכלית סובלות מאלימות פיזית.

"מענף ההיי-טק לא יוצאים לפנסיה"

יציאה לעצמאות כלכלית מתרחשת גם כשהנסיבות מביאות לכך. "אין אופק לקידום, ואני יודעת שמענף ההיי-טק לא יוצאים לפנסיה, בטח לא נשים. אין נשים מעל גיל 50 בתחום, למעט המעטות שהשתבצו בעמדות בכירות מאוד. לכן חיפשתי לי קריירה להמשך הדרך", אומרת אירית גולן, מהנדסת תמיכה טכנית בענף ההיי-טק ב-20 השנים האחרונות. לפני 4 שנים היא החלה לסחור באי-ביי במקביל לעבודתה בהיי-טק.

"התחלתי למכור דברים שהיו לי בבית – יד 2, בקבוקי בושם ריקים, קלטות ישנות, בגדי נשים יד שנייה לארה"ב, צעצועים של הילדים. השקעתי בהתחלה שעה-שעתיים ביום, כך שהיו לי שלוש משרות: משרה מלאה בהיי-טק, אחר כך הייתי אמא בשעות אחר הצהריים עם הילדים, ובערב כשהם הלכו לישון התפניתי לעסק שלי. היום אני מוכרת מוצרי ספורט, ביגוד, הנעלה ואביזרים מישראל, בכל העולם".

ככל שגדל העסק, כך גדלו ההכנסות של גולן, והיא אותרה ב-eBay ישראל כאחת הסוחרות הגדולות. לפני שבועיים החליטה לעזוב את מקום העבודה שלה ולהתמקד בעסק העצמאי שפיתחה. "עזבתי את המשרה שלי בהיי-טק אחרי 20 שנה ואני מקווה שההכנסות מהעסק שלי יחליפו את המשכורת שהיתה לי ואף יהיו גבוהות יותר".

הסוחרות המובילות מוכרות במאות אלפי שקלים

"16 מיליון פריטים מכרו ישראלים דרך eBay ללקוחות בכל העולם, וחלק ניכר מהסוחרות הן נשים", אמר מנהל הפעילות העסקית של eBay ישראל, אלעד גולדנברג. "הסוחרות המבילות מוכרות מוצרים בהיקף של מאות אלפי דולרים בחודש".

גם טלי אלוני עבדה במכירות וניהול צוותים בחברות HSTERN וסלקום. "כשאת שכירה, יותר קשה לך להתקדם כי תמיד משווים אותך לגבר, חוץ מאשר בשכר. גברים תמיד הרוויחו יותר ממני באותן עמדות שבהן אני הייתי", היא אומרת. ההבנה שבניגוד לעולם הפיזי, אין הוצאות בסיס על פתיחת העסק ב-eBay, ללא ספק מסייעת לבצע את המעבר מהארגונים המקובלים לעצמאות. משלמים עמלות מהמכירות – אבל אם לא מוכרים לא משלמים. העמלות הן 10% ל-eBay, ו-5% לפייפאל. "כשאת מנהלת עסק משלך, לא מעניין אף אחד אם את אישה או גבר, מה המוצא שלך, מה הגיל ומה המצב המשפחתי שלך", אומרת אלוני. "מה שמעניין זה איכות המוצר שאת מציעה והמחיר שלו, ואת זה אני יודעת לעשות".

נראה כי בגזרה של כישורי עבודה ומקצועיות אין לנשים כל בעיה לעשות את המעבר. בתנאים חוץ ארגוניים פגשנו נשים שהגיעו לעצמאות כלכלית אחרי שהביטו בתקרת הזכוכית היציבה והחליטו לצאת ולראות את אור השמש בלי גג ובלי תקרה. עסק משלהן, גרסת האינטרנט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully