וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצטמצמים? קריסה בביקוש לעובדים בענפי המלונאות והבילויים

13.3.2017 / 8:28

מנכ"לית Manpower: הירידה בביקוש לעובדים בענפי המלונאות והמסעדות "עלולה להצביע על חשש של תושבי ישראל ממשבר וצמצום ההוצאה על בילויים". איפה כן מחפשים עובדים?

חדרנית חדר מלון. ShutterStock
חדרנית/ShutterStock

קריסה בביקושים לעובדים בענף המלונאות והמסעדנות בישראל, קיפאון בגיוסים לענף הבנייה וצמיחה בביקוש לעובדים באזור הדרום - כך עולה מסקר תשקיף התעסוקה לרבעון השני של 2017, שערכה חברת Manpower בקרב 753 מעסיקים בישראל. סקר התשקיף נערך מדי רבעון במטרה לאמוד את כוונות המעסיקים להגדיל או לצמצם את מצבת כוח האדם שלהם ברבעון הבא.

"לאחר כמה רבעונים של גידול מתמיד מציג ענף המסעדנות והמלונאות מגמה של צניחת הביקושים לעובדים - מ-20% ברבעון הראשון של 2017 ל-0% ברבעון השני", כך אומרת מיכל דן-הראל, מנכ"לית MANPOWER ישראל. "נתונים אלה יכולים להצביע על משבר מתעורר במשק, שכן ההוצאה לנפש בענפים אלה קשורה ישירות לחוסן הכלכלי של מעמד הביניים. לעומת זאת, אנו מזהים צמיחה מעודדת בביקושים לעובדים באזור הדרום, נתון שיכול להצביע על התעוררות שוק התעסוקה הדרומי, ככל הנראה בזכות השקעות ממשלתיות באזור, הכוללות את עיר הבה"דים ופארק ההיי-טק בבאר שבע".

בחלוקה לאזור גיאוגרפי, תחזית הגיוס האופטימית ביותר דווחה בדרום, עם תשקיף גיוס של 13%, עלייה של 7% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2016. גם הביקושים באזור המרכז יציבים, עם צפי עלייה של 12%, עלייה של 2% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2016. המעסיקים בצפון מדווחים על אופטימיות זהירה בתוכניות הגיוס, עם תשקיף של 9% לעלייה בגיוסים, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, ואילו מעסיקים הן בירושלים והן בחיפה צופים עלייה של 7% בגיוסים, ביחס לתקופה המקבילה ב-2016. בתל אביב, צפי הגיוסים הוא הזהיר ביותר, עם עלייה של 6% בלבד, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

בחלוקה לענפים, צפי הגיוסים לענפי המלונאות והמסעדנות קורס מ-20% ברבעון הראשון של 2017, ל-0% ברבעון השני, מה שעלול להצביע על חשש של תושבי ישראל ממשבר כלכלי וצמצום ההוצאה על בילויים. הצהרות הממשלה על הגדלת היצע הדירות לא תואמות את נתוני הסקר, המדווחים על ירידה של 5% ביחס לתקופה המקבילה ב-2016 (2% ירידה ביחס לרבעון הראשון של 2017).

על בסיס ניתוח הנתונים אומרת דן-כהן כי ההוצאות על מסעדנות ותיירות הן ההוצאות הראשונות שנחתכות כאשר מעמד הביניים חש חוסר ביטחון כלכלי.

בהתייחס לסמיכות לחג הפסח היא אומרת כי זוהי אחת מתקופות השיא בשנה, כך שתחומי המסעדנות והמלונאות אמורים לתגבר את מצבת העובדים שלהם, עם זאת בצפי הגיוסים נרשמה השנה ירידה, מה שעוד יותר מחזק את תחושות האי-וודאות של הציבור במשק.

צפי הגיוסים הגבוה ביותר צפוי בענף החקלאות, עם עלייה של 10% ביחס לתקופה המקבילה 2016. תשקיף הגיוסים לענף המסחר הסיטוני והקמעוני צופה עלייה של 10% בגיוסים, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. גם ענפי הייצור והפיננסיים-ביטוח צפויים להגדיל את מצבות העובדים, עם צפי גיוסים של 3% יותר ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

גם בחלוקה לגודל הארגון, הסקר מדגים היטב את הדשדוש שבו נמצאים בעלי העסקים הזעירים, הקטנים והבינוניים בישראל - עד 250 עובדים. העסקים הזעירים - עד 10 עובדים - צופים ירידה של 2% ביחס לגיוסים ברבעון הראשון של 2017, וקיפאון ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. העסקים הקטנים - עד 50 עובדים - וכן העסקים הבינוניים - עד 250 עובדים - צופים עלייה זעירה של 2% ו-4% (בהתאמה), ביחס לתקופה המקבילה ב-2016.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully