וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיאני השכר בחברות הממשלתיות: עובדי הנמלים

21.3.2017 / 15:04

מספר העובדים בחברות הממשלתיות מצטמצם עקב תהליכי הפרטה, אך השכר לעובדים נותר אטרקטיבי ואף עולה ברוב החברות. מי העובדים המסודרים ביותר ואיך הכי קל להתקבל לעבודה ממשלתית?

עובדי נמל חיפה לא חזרו לעבודה, מאי 2015. אדריאן הרבשטיין
נמל חיפה/אדריאן הרבשטיין

בראש רשימת בעלי התפקידים הנחשקים בחברות הממשלתיות עומדים טייסי הניסוי של התעשיה האווירית שתופסים שניים משלושת המקומות הראשונים עם שכר של 72,278 שקל לחודש ו-71,332 שקל לחודש, כך עולה מדו"ח על השכר בחברות הממשלתיות בשנת 2016, אותו הציג היום מנכ"ל רשות החברות, אורי יוגב. אבל אין צורך בכישורים של טייס כדי להגיע לשכר נאה בחברות הממשלתיות. בנמל חיפה יש עובד המשתכר 71,392 שקל לחודש בממוצע - מקצועו הוא "סדרן רב תכליתי".

השכר בחברות הממשלתיות עלה ב-2016 בשיעור ממוצע של 2.71%, שיעור גדול יותר מעליית השכר הממוצע במשק שהיתה 2% בלבד. שיעור העליה החד ביותר היה בחברות הממשלתיות הביטחוניות, 3.8%, בנמלים עלה השער ב-2.7% ובתחום התשתיות, האנרגיה והמים ירד השכר הממוצע ב-0.6%. הזינוק החד ביותר בשכר נרשם בחברה הקטנה לאיכות הסביבה – 21.2%.

שיאני השכר בחברות הממשלתיות הם עובדי הנמלים. השכר הממוצע בנמל חיפה היה בשנה שעברה 29,824 שקל לחודש, אחריהם צועדים עובדי נמל אשדוד עם שכר ממוצע של 27,592 שקל לחודש. השכר הנמוך ביותר הוא של עובדי חברת עמידר המשתכרים 11,913 שקל לחודש ברוטו בממוצע. אולם גם הם משתכרים עדיין 26% יותר מהשכר הממוצע במשק שהיה בשנה שעברה 9,450 שקל ברוטו לחודש.

ההישג הנראה של עובדי נמלי אשדוד וחיפה הוא במידה רבה בזכות תוספות ופרמיות שאינן מוכרות לצרכי פנסיה. עובדי חברת נמלי ישראל, חברת מטה ממשלתית קטנה יחסית, השכילו לדאוג לשכר מבוטח לפנסיה בסך 22,153 שקל לחודש.

בתחום שכר המנהלים בחברות הממשלתיות הוביל בשנה שעברה מנכ"ל התעשיה האווירית, יוסי וייס, עם שכר חודשי ממוצע של 81,240 שקל לחודש. מנכ"ל רפאל יואב הר אבן השתכר 77,880 שקל לחודש בשנתו הראשונה בתפקיד ומנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך, תועד במקום השלישי עם 77,038 שקל לחודש בממוצע.

המנהלים ברשות החברות הממשלתיות מגיעים להישגיהם הנאים לא מעט בזכות בונוס ממוצע של 2.4 משכורות. ברפאל, אחת החברות הרווחיות ביותר במגזר שולם למנכ"ל מענק בגובה של 4.73 משכורות. מנכ"ל החברה ב-2015 היה ידידיה יערי. בחברת תשתיות נפט שולמו למנכ"ל כבונוס 4.22 משכורות.

העבודה בחברות הממשלתיות נעשתה עם השנים יוקרתית יותר לא רק בגלל השכר המשתפר עם השנים, אלא גם בגלל הצטמצמות מקומות העבודה. בעוד שהסקטור הציבורי בכללו מתנפח משנה לשנה, יורדים מספר המועסקים בחברות הממשלתיות, כתוצאה מהליכי התיעלות והפרטה. מ-2013 עד 2016 ירד מספר העובדים בחברות ב-1.4% מידי שנה והוא מסתכם היום ב-52,750 עובדים.

הדרך הקלה והנוחה ביותר להתקבל לתפקיד משתלם בחברה ממשלתית או לשירות הממשלתי בכלל היא כמובן קשרים טובים, רצוי קשרים משפחתיים. אין זה מפתיע שככל שהשכר בחברה הממשלתית גבוה יותר, כן גדולה בו השחיתות בתחום הנפוטיזם – העדפת קרובי משפחה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נמל אשדוד, 2008. AP
מקום העבודה המשפחתי ביותר. נמל אשדוד/AP

נמל אשדוד הוא מקום העבודה המשפחתי ביותר, וקרוב לוודאי המושחת ביותר בין החברות הממשלתיות: 39.5% מהעובדים בו הם קרובי משפחה. אחריו צועדת רפאל עם קשרי משפחה בין 32.9% מהעובדים, ובמקום השלישי חברת החשמל עם 25.5% קרובי משפחה. רשות החברות מנהלת מאבק ממושך בתופעת הנפוטיזם והדו"ח השנתי מצביע על ירידה במגמה, בעיקר ברפאל ובנמל אשדוד. מספר קרובי המשפחה הנשלטים בחברות ירד בשנים האחרונות ב-66% והוא היום רק 2.3% מכלל העובדים.

כמו במרבית מקומות העבודה המציעים תנאים טובים, גם בחברות הממשלתיות שיעור הנשים נמוך ומהווה שליש בלבד מהעובדים. הנתונים מראים עוד שככל שהשכר בחברה נמוך יותר, יכולה החברה להתגאות בתעסוקה שוויונית יותר מבחינת המגדר. בחברה למתנסים יש בדיוק 50% נשים בנמל אשדוד 12%, בתעשיה האווירית 7% וברפאל 5%.

ברשות החברות מתנחמים בעליה בשיעור הנשים הבכירות בחברות מ-18% ל-24%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully