וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטרו ללא נהג ורכבת במהירות של 300 קמ"ש

24.3.2017 / 11:30

נסיעה מתל אביב לאילת בשעתיים, ברכבת שדוהרת במהירות של 300 קילומטר בשעה, נשמעת היום כמו חלום רחוק. אבל מכרז של רכבת ישראל לרכישת מאות קרנות חשמליים, בהיקף של מיליארדי דולרים, כבר צובר התעניינות בקרב חברות בינלאומיות. דברים שרואים משם

צלמים זמניים מורשים

יום אחד עוד תהיה פה רכבת קלה וגם מטרו, וכולנו נוכל להתנייד באזור המרכז בנוחות ובלי להיתקע בפקקים. פעם גם תהיה כאן רכבת מהירה לאילת, ונוכל לחצות את הארץ לכל אורכה בשעתיים בלבד. הרכבות כולן יהיו חשמליות ויפסיקו לזהם את האוויר בדיזל, ואפילו סתם אדם מן היישוב, ולא נניח תייר, יעלה על רכבת כדי להגיע לירושלים. עד שכל זה יקרה כנראה שנמשיך להיתקע בפקקים ולנשום אוויר מתובל באבק ובפיח, אבל ביקור במפעל הרכבות של היטאצ'י באיטליה, מזכיר שלחלום זה בחינם. יש מדינות שבהן הרכבת "טסה" במהירות של 350 קמ"ש ושבקרונות המהודרים מגישים אוכל ויין - ושהמטרו מגיע בהן בכל 4 דקות ונוסע ללא נהג.

בדיוק לפני שנה יצאה רכבת ישראל במכרז שהיקפו מיליארדי דולרים לרכישת מאות קרונות חשמליים, כדי שאפשר יהיה להסב את הרכבות והתשתיות הנוכחיות שקיימות בארץ לשימוש בחשמל. אחת החברות שמתמודדת במכרז, היא היטאצ'י, ענקית החשמל והאלקטרוניקה היפנית שרכשה לאחרונה את חברת הרכבות האיטלקית, במהלך שאיפשר לה להיכנס לתחום ייצור הרכבות באירופה. עתה מעוניינת החברה היפנית-האיטלקית לפעול גם בישראל. בשלב ראשון השאיפה היא לזכות במכרז עם הרכבת הדו מפלסית, ובהמשך להשתלב גם בתחום הרכבת הקלה, ולסייע בבניית הקו של רכבת מהירה לאילת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

דו מפסלית עם ג'ימבורי לילדים

הרכבת החשמלית שהאיטלקים מציעים להעלות על המסילה הישראליות היא רכבת דו מפלסית, שהיתרון הגדול שלה הוא החיסכון באנרגיה. "לרכבת יש יכולת לפתח מהירות בצורה יותר חסכונית בזכות הטכנולוגיה של המנועים החשמליים המצוים בכל קרון, ולא רק בקטר, כפי שנהוג ברכבות הקלאסיות", אומר מאוריציו מנפלוטו, נשיא החברה. "תחום התחבורה צומח כיום בעולם כולו, כך שהשקעה של ישראל בטכנולוגיות מתקדמות מתבקשת. העניין שלנו בשוק הישראלי הוא אסטרטגי".

רכבת. אירה אימרגליק, מערכת וואלה! NEWS
קרון רכבת דו מפלסי/מערכת וואלה! NEWS, אירה אימרגליק

פרט ליתרון הסביבתי והכלכלי, הרכבת האיטלקית מבטיחה נוחות מרבית לנוסע, וכחלק מכך כוללים הקרונות מתקני אופניים, מרחבים לאחסון הכבודה, חיבור לחשמל ו-USB, מתקן החתלה לילדים ואפילו ג'ימבורי. הרכבת החדשה תיסע במהירות של 160 קמ"ש, בדומה לרכבות שפועלות כיום בישראל.

רכבת. אירה אימרגליק, מערכת וואלה! NEWS
מתקן לאופניים ברכבת/מערכת וואלה! NEWS, אירה אימרגליק

"ישראל לא מסוגלת לקלוט היום רכבות שייסעו במהירות הגבוהה מ-180 קמ"ש משום שהיא מוגבלת לא רק בתשתיות שלה, אלא גם במרחקים ובצפיפות היישובים שממוקמים לאורך הקו", מסביר ארקנג'לו פורנלי, מנהל השיווק של היטאצ'י האיטלקית. "הרכבות המהירות שברשותנו מסוגלות להגיע גם למהירות של 400 קמ"ש, אבל המקום היחיד שניתן להפעיל בו רכבת מהירה בישראל הוא הקו לאילת".

"לטוס" במחלקה ראשונה ברכבת

העניין של היפנים בקו הרכבת המהיר לאילת ברור - ולא רק משום שמדובר בפרויקט גדול. בדומה לסינים, שכבר הציעו את שירותיהם, גם היפנים מבינים את הפוטנציאל הכלכלי של הקו, מעצם סמיכותו לתעלת סואץ ולדרך המשי, שמחברת את אירופה ואת המזרח התיכון לאסיה. ביום שייפתח כאן קו הרכבת לאילת, תיפתח האפשרות להכניס לארץ את הבולט טריין - הרכבת מהירה.

כיום משרתת הרכבת המהירה של היטאצ'י את הקו בין מילאנו הצפונית לנאפולי הדרומית, עם עצירות בנקודות מרכזיות, כמו פירנצה ורומא הבירה. בנסיעות מבחן הרכבת פיתחה מהירות של 400 קמ"ש, אך בשטח היא מפתחת מהירות של עד 300 קמ"ש וצפויה להגיע ל-350 קמ"ש בזכות שיפור התשתיות באיטליה עד 2018. במהירות הנוכחית הרכבת מסוגלת לעבור את 600 הקילומטר שמפרידים בין מילאנו לרומא בשעתיים ו-55 דקות.

אף שהרכבת נשלטת על ידי הנהג שבקטר, יותר מישהו נוהג בה – מכתיבות לו המערכות המשוכללות את הדרישות. שלושה מחשבים שונים מפקחים על מהירות הנסיעה, מביאים בחשבון את מהירות הרכבת הקודמת ושל זו שבאה אחריה, ומגדירים לנהג את המהירות המקסימלית בכל רגע נתון. בכל כמה דקות נדלקת נורה שדורשת התייחסות מיידית מצד הנהג. אם מסיבה כלשהי הנהג לא מגיב להנחיות של המחשבים - המערכת מזהה שהעמדה הופקרה והרכבת נעצרת.

נוסף על מהירות הנסיעה, האיטלקים נהנים כבר עתה מארבעה סוגי שירות שניתן לקבל במחלקות נסיעה: סטנדרט, פרימיום, ביזנס ואקסקלוזיב. הכרטיס למחלקת "סטנדרט" בנסיעה ממילאנו לרומא עולה כיום 91 יורו. בתמורה לכרטיס הנסיעה תקבלו כיסא סטנדרטי נוח ומרווח, בוודאי בהשוואה למושב באוטובוס.

כרטיס נסיעה במחלקת פרימיום ממילאנו לרומא עולה 107 יורו. הכיסא שתקבלו עשוי מעור וכולל משענת שנפתחת לאחור, ובמהלך הדרך תיהנו גם משתייה ונשנושים. כרטיס הנסיעה במחלקת ביזנס ממילאנו לרומא עולה 122 יורו, והוא כולל כורסאות עור גדולות ומרווחות, שולחן משותף לכל שתי כורסאות, ותפריט מרשים של מזון ושתייה.

במחלקת האקסקלוסיב עולה כרטיס הנסיעה 220 יורו. שני קרונות של הרכבת מוקדשים למחלקה זו ומספר הנוסעים בה נמוך. בכל שורה יש שני כורסאות בלבד שנפתחות עד למצב של שכיבה מלאה. כל קרון מצויד במסכים שמאפשרים להפוך את החלל לחדר ישיבות, ותפריט המזון במחלה יוקרתי וכולל אוכל ויין.

רכבת. אירה אימרגליק, מערכת וואלה! NEWS
קרון רכבת במחלקה הראשונה/מערכת וואלה! NEWS, אירה אימרגליק

כמו כן הרכבת מצוידת בקרון קפיטריה שבה כל הנוסעים יכולים לרכוש אוכל ושתייה במהלך הנסיעה.

רכבת. אירה אימרגליק, מערכת וואלה! NEWS
מזנון הרכבת/מערכת וואלה! NEWS, אירה אימרגליק
רכבת. אירה אימרגליק, מערכת וואלה! NEWS
חדר ישיבות ברכבת/מערכת וואלה! NEWS, אירה אימרגליק

אחד החידושים בתחום הרכבות הקלות והמטרו בעולם הוא רכבת אוטונומית שנוסעת ללא נהג ונשלטת כולה באמצעות מחשב. היתרון הבולט של רכבת זו הוא ביכולת לשלוט בהיצע של הרכבות בשעות השיא, מבלי להתחשב בכוח העבודה של הנהגים, ולהפעיל את הרכבות על פי הצורך.

רכבת. אירה אימרגליק, מערכת וואלה! NEWS
מטרו ללא נהג במילנו/מערכת וואלה! NEWS, אירה אימרגליק

מבחינה סטטיסטית ובטיחתית תוכנת המחשב יכולה לנהוג ברכבת טוב יותר מנהג, והטכנולוגיה כבר נכנסה לשימוש במקומות אחדים בעולם. כיום פועלים קווי מטרו ללא נהג במילאנו, רומא, לונדון וקופנהגן, בטאיפיי שבאסיה, בלימה בירת פרו, הונולולו בארה"ב, בסלוניקי שביוון וריאד במזרח התיכון. המטרו בריאד משרת את הקווים שמובילים לאוניברסיטה המיועדת לנשים בלבד.

השאיפה היא שתשתיות המטרו שנבנות כיום על ידי נת"ע בגוש דן יתאימו גם להפעלת הקו הצהוב. לנוכח העדר הצורך בהעסקת נהגים ייתכן שיש בכך פתרון גם לבעיית התחבורה הציבורית בשבת, כך שאפשר יהיה להפעיל את הקו בשבת.

הכתבת היתה אורחת של חברת היטאצ'י באיטליה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully