וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסח מתקרב: איפה יקבלו העובדים שי לחג שווה במיוחד?

28.3.2017 / 13:06

סקר חדש מגלה מה שווי המתנות שיקבלו העובדים של החברות המובילות במגזר הפרטי. כמה יקבלו עובדי מובילאיי אחרי האקזיט ומהו המגזר שבו מקבלים את המתנות השוות ביותר? רמז - בהייטק והפיננסים מקבלים יותר. הרבה יותר

אריזות מתנות. ShutterStock
אריזות מתנות/ShutterStock

האם הדשא של השכן ירוק יותר גם במקרה של מתנות לחג? אם אינכם עובדים בהיי-טק או בתחום הפיננסים, כנראה שכן. סקר חדש מגלה כי בפסח הזה יקבלו עובדי ההיי-טק מתנה בשווי כמעט כפול מממוצע המתנות בכלל המגזרים, והעובדים בתחום הפיננסים, בשווי כמעט משולש.

הסקר נעריך על ידי חברת עוקץ מערכות, המתמחה בפיתוח מערכות טכנולוגיות לניהול וחישוב שכר ומערכות נוכחות חכמות, בקרב 273 חברות פרטיות במשק (לא כולל חברות שהעובדים שלהן מאוגדים במסגרת ועדי עובדים). על פי הממצאים, עובדי תחום ההשקעות והפיננסים יקבלו בפסח הקרוב מתנה בשווי הגבוה ביותר במגזר הפרטי - 680 שקל בממוצע. עובדי ההיי-טק יקבלו מתנה בשווי 450 שקל בממוצע ועובדי חנויות ומעבדות סלולר יקבלו מתנה בשווי 310 שקל. העובדים שיקבלו את המתנות בשווי הנמוך מכולם אלה עובדי סיעוד וחברות שמירה – 85 שקל בממוצע ועובדי תעשיית המזון יקבלו 155 שקל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עובדי מובילאיי יקבלו מתנה בשווי 1,000 שקלים.

אחרי האקזיט ראשי מובילאיי מפרגנים לעובדים בחג ויעניקו להם מתנה בשווי 1,000 שקל. אחריהם, עובדי פלאפון שיהנו השנה ממתנה בשווי 750 שקל. עובדי ויזה כאל יקבלו 500 שקל ועובדי בזק 450 שקל.

דוגמאות לשווי המתנות בחברות השונות

מובילאיי – 1,000 שקל

פלאפון – 750 שקל

ויזה כאל – 510 שקל

כלל – 500 שקל

מייקרוסופט -500 שקל

בזק – 450 שקל

נייס -335 שקל

סאפ – 400 שקל

בנק דיסקונט – 400 שקל

HP אינדיגו – 350 שקל

אפלייד – 300 שקל

מה יקבלו עובדי ההיי-טק במתנה?

בשנים האחרונות התפתח בהייטק נוהג שבו מאפשרות החברות לעובדים לבחור בין מתנה לתווי קניה, אלא שהשנה רואים שלמעלה מ- 50% מהחברות לא מציעות תווי קניה אלא מציעות לעובדיהן אפשרות לבחור רק מבין מבחר מתנות מוחשיות. "החברות מעדיפות להעניק לעובד מתנה מוחשית, שכן למתנה כזאת יש ערך רגשי גבוה יותר, בעוד שתווי קניה לרשתות המזון 'הולכים לארנק' ומשמשים לצריכה השוטפת", מסביר דגן רונן, מנכ"ל משותף של מועדון הצרכנות הייטקזון. "מוקדם להספיד את תווי הקניה כאחת האלטרנטיבות למתנה - הצעת מתנות מוחשיות כאופציה נוספת לצד התווים נתפסת כפשרה. הסיבה היא שבכל חברה, ישנם עובדים המשתכרים מתחת לממוצע והחברות חשות מחויבות להעניק גם מתנה שוות-כסף לרשתות הקניה, שתאפשר לאותם עובדים לעמוד בהוצאות הגבוהות של הקניות לחג". כמו כן, אומר דגן רונן כי "רבים משתמשים בתווים שקיבלו ממקום העבודה ומעבירים אותם כמתנה לחג למטפלת, לגננת, למנקה וכיוצ"ב".

ועדיין ב-17% מהחברות בתחום ההיי-טק, המתנה המובילה מתוך כלל המתנות היא תווי קניה שופרסל Cash. כך עולה מהנתונים שאסף מועדון הצרכנות של עובדי חברות ההייטקזון. אף אחת מרשתות המזון האחרות לא הצליחה לייצר אלטרנטיבה משמעותית שתנגוס בנתח של שופרסל. מבין הארגונים שנסקרו, שיעורם של אלו שהציעו תווי קנייה של רשתות אחרות: רמי לוי ויינות ביתן עומד על3%.

לא קיבלתי מתנה לחג מהמעסיק – האם זה חוקי?

למרות שתחושות הקשות שיכולות להתעורר בקרב עובדים שלא מקבלים מתנה לחג, מתברר שהמחוקק לא מחייב את המעסיק להעניק לעובדיו שי לחג. "בסופו של יום, ההחלטה האם ומה לתת, היא של המעסיק בלבד, בלא שניתן לכפות עליו לעשות זאת לצד זאת", מסביר אלכס גרבר, מומחה לדיני עבודה מחברת 'בקרת שכר'. "הזכות של עובד לקבל שי לחג מהמעסיק יכולה לנבוע מהנוהג של המעסיק להעניק לעובדיו שי בחגים, שהמהווה חלק מתנאי העבודה של העובדים באותו מקום עבודה. מנגד, ככל שמדובר על מקום עבודה, עליו חל צו הרחבה או הסכם קיבוצי – ההחלטה אינה נתונה לשיקול דעתו והוא מחויב לעשות זאת, כך גם אם הענקת המתנה מעוגנת בסעיף במסגרת החוזה האישי עליו חתום העובד. מעסיק שחייב לתת לעובדיו שי לחג ואינו עושה כן חשוף לתביעה מצד עובדיו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully