וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוצרי חשמל בקריסה: מתי כדאי לקנות חדש ומתי לתקן?

גילה ליבנת

12.4.2017 / 8:32

התנור שבק חיים? להבות הכיריים לא בוערות? מכונת הקפה הפסיקה לעבוד? אם גם אתם מרגישים שכל מכשירי החשמל מתכננים מרד נגדכם, זה הזמן לנשום עמוק ולעשות סדר: מה כדאי לתקן ומה כדאי לקנות חדש. הטיפים שיעזרו לכם לצלוח את המכה ה-11

מדיח כלים. ShutterStock
מדיח כלים/ShutterStock

כמה פעמים בשנה, במועדים די קבועים, מכשירי החשמל הביתיים מזכירים לנו עד כמה הם נחוצים לנו – ופשוט מתקלקלים. ההתלבטות אם לקנות מכשיר חדש או לתקן את הישן, או לחלופין - אם לקרוא בדחיפות לאיש מקצוע או לנסות לתקן לבד, מלווה כל מי שנתקל בבעיה. כדי לתת מענה ראוי לשאלה זו כדאי להכיר כמה מהבעיות הנפוצות שקורות למכשירי החשמל במטבח.

התקלות השכיחות במכשירי החשמל כוללות בין היתר: נזילות מים ממדיח הכלים או כלים שיוצאים לא מבריקים, מקררים שמקפיאים את המוצרים או מערכת שבת שמסרבת לפעול, בקרת חום לא תקינה בכיריים, קומקום חשמלי שלא מחמם. ברוב המקרים האלה מדובר בתקלות תפעול הנגרמות מסיבות כמו עומס יתר, תחזוקה שוטפת לא נכונה של המכשיר, שחיקת המכשיר או בעיות שמקורן בחיבורי החשמל של המכשיר.

יש מספר לא מבוטל של פעולות מנע שניתן לבצע באופן שוטף במכשירים השונים על מנת להבטיח את תקינותם לאורך זמן ולמנוע את היווצרות התקלות.

מניעת תקלות במדיחי כלים: מרבית התקלות במדיחי כלים מתבטאות בכלים היוצאים "לא נקיים". לשם כך, יש להקפיד למלא באופן סדיר במדיח נוזל הברקה לכלים ומלח למדיח, אחרת הכלים יוצאים מוכתמים, לא מבריקים ולא יבשים. במדיחים החדשים יותר, הדבר כבר הרבה יותר פשוט, וישנה התראה על התצוגה המתריעה אם חסר אחד מהחומרים הללו.

מומלץ להפעיל את המדיח מדי מספר חודשים כאשר הוא ריק, עם נוזל מיוחד לניקוי יסודי כדי למנוע הצטברות אבנית במדיח, זאת משום שבמים בישראל קיימת כמות ניכרת של אבנית. את הנוזל ניתן לרכוש בסופרים או בחברות שירות היבואן.

בעיה נוספת הנפוצה במדיחי כלים נוצרת כשתחלופת המים אינה תקינה. אם רואים שאין כניסה או יציאה של מים, כדאי לבדוק לאיש לא סגר בטעות את ברז צינור המים של המדיח, דבר שיכול לחסוך מבוכה רבה, כמו גם כסף על טכנאי.
אם לא זו הבעיה, ובנוסף לכך נשמעים רעשים בזמן פעילות המדיח (מעין דפיקות), יש לוודא כי הכלים הוכנסו בהתאם. לעתים נוטים להעמיס את המדיח בכלים אף שהם מכסים אחד את השני. במקרה כזה השטיפה לא מגיעה לכלים המוסתרים או שהממטרה לא יכולה להסתובב. כתוצאה מכך תהליך הניקוי לא מתבצע כראוי, והכלים יצאו לא נקיים.

מניעת תקלות במקררים: תופעת "ההזעה"- פתיחה וסגירה תכופה של דלת המקרר או השארתה פתוחה לזמן רב יכולה לגרום ל"הזעה" של המקרר, כלומר הצטברות של טיפות מים על גוף המקרר בפנים או בחוץ. התקלה נפוצה בעיקר בעונת הקיץ, בה הבדלי הטמפרטורות בין המקרר לסביבה החיצונית גבוהים. לכן, יש להקפיד בכל העת כי דלת המקרר סגורה לחלוטין וכי אין כל לכלוך אשר הצטבר על גומי האטימה העלול למנוע מהדלת להיסגר.

כשהמקרר אינו מקרר מספיק או לחלופין מקפיא מוצרים - כדאי לבדוק את בקר הטמפרטורה הנמצא בתוך המקרר. לעתים מקור הבעיה הוא בהזזה בטעות של הבקר. לפני שמזמינים טכנאי כדאי להזיז את הבקר בהתאם לבעיה - יותר קר או פחות קר – ולהמתין כמה שעות כדי לוודא שהתקלה הסתדרה.

אם פתאום אין אור במקרר, לא בהכרח מדובר בתקלה. במידה והמקרר פועל כשורה כדאי לבדוק אם הנורה לא נשרפה או לחילופין המפסק המפעיל את פעילות הנורה תקוע.

מניעת תקלות במכונות קפה: רוב התקלות במכונת קפה נוצרות עקב תחזוקה לקויה, וכתוצאה מכך, מובילות לסתימה במעברים. ניתן לשחרר חלק מהסתימות על ידי ניקויים בתמיסת מים עם חומץ או מלח לימון, בכל פעם שמרגישים שהמכשיר מעט חסום. הקפדה על הוראות היצרן וניקוי תקופתי של המכונה ימנעו הצטברות אבנית המובילה לסתימות ולצריכה מוגברת של חשמל של המכונה.

מניעת תקלות בכיריים: יש להקפיד לנקות את המוצרים בתכשירי ניקוי ייעודיים לתנורים וכיריים באופן שוטף. שימו לב: שימוש בחומרי ניקוי שאינם מתאימים או קרצוף חזק של המוצרים יכול לגרום לנזק חיצוני, ולהשפיע על תפעול המכשיר עצמו באופן ניכר.

חשוב לא להשתמש בכמות גדולה של מים כשמנקים את הכיריים. לעיתים תקלה בהצתה החשמלית מקורה ברטיבות שחדרה למערכת. במקרה כזה כדאי להמתין יומיים - שלושה לפני שקוראים לטכנאי ולתת למערכת ההצתה להתייבש. אם עדיין התקלה לא הסתדרה צריך לקרוא לטכנאי.
תקלה נפוצה נוספת הינה פיזור להבה לא אחיד. במקרה כזה כדאי לנסות לנקות בזהירות עם סיכה את הדיזות – החורים מהם יוצא הגז. במרבית הפעמים ניקוי יסודי של הדיזות והכיפות פותר את התקלה.

מניעת תקלות בתנורים: ריח שרוף היוצא מהתנור אינו מעיד בהכרח על תקלה. לעתים מקורו בהצטברות שאריות מזון או נוזלים. כדאי לנקות היטב את התנור ולהפעילו בשנית על מנת לבדוק אם נפתרה הבעיה. אם עדיין יש ריח שרוף צריך להזמין טכנאי. לעתים, בעיקר לאחר הפסקות חשמל, התנור מפסיק לעבוד. במקרים כאלה כדאי לנסות לאפס את הטיימר של התנור, מה שעשוי לעתים לפתור את התקלה.

אם ביצענו את כל הפעולות הנ"ל והמכשירים עדיין לא עובדים, כהנחיה כללית נציין שלפני שממהרים לקרוא לטכנאי כזה או אחר כדאי לבדוק אם יש בכלל תקלה, ואם כן - האם מדובר בתקלה שמצריכה הוצאה כספית או שניתן לתקנה באופן עצמאי. וודאו שהמכשיר אכן "מקבל חשמל", וזאת באמצעות שלוש בדיקות פשוטות: חברו את המכשיר לשקע ובדקו אם נורות המכשיר דולקות או אם הוא משמיע צליל כלשהו. במקרה שהמכשיר לא מגיב חברו אותו לשקע אחר מזה שהוא נמצא בו בדרך כלל, כדי לוודא שהבעיה איננה בשקע החשמל. אם המכשיר עדיין לא מגיב – בדקו שכל המתגים בארון החשמל מופנים כלפי מעלה. אם אחד מהם "נפל" הדבר יכול לרמז על בעיה הגורמת לקצר חשמלי במכשיר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אילוסטרציה. ShutterStock
כדאי לבדוק את בקר הטמפרטורה הנמצא בתוך המקרר/ShutterStock

אלו מהתקלות מחייבות הזמנת איש מקצוע?

כאשר מדובר בתקלות חמורות במכשירים, כדאי לזכור שכל ניסיון לתקן אותן לבד עלול לסכן את שלומנו ולעתים אף להחמיר את הבעיה. במקרה כזה, יש להזמין טכנאי מקצועי שמוסמך לתקן את התקלות.

כל תקלה הדורשת פתיחה של המכשיר מצריכה איש מקצוע. מכיוון שכיום נדרש ידע רב לתיקון מכשירי החשמל בשל השוני בין המוצרים של היצרנים השונים וההבדלים בין הדגמים השונים, המצריך טכנאי מקצועי, שכן ברוב המקרים, לא רק שיש להחליף את החלק המתאים למוצר, אלא צריך גם לפרק ולהרכיב את החלק עצמו.

איך בכל זאת תוכלו לחסוך קצת כסף מתקציב החג? לפניכם כמה המלצות באילו מקרים לא כדאי או לא ניתן לתקן ועדיף מראש לוותר על הזמנת איש מקצוע, ולקנות מכשיר חדש.

בראש ובראשונה ההחלטה תלויה בעלות ובגיל המוצר המקורי. עיקרון הבסיס הוא שמוצרים שעלותם היא 300-400 שקל בממוצע, לא משתלם להשקיע בתיקונם בדרך כלל, מאחר שעלות עבודת הטכנאי מתקרבת לסכום זה.

כשמדובר במכשירים ישנים ותיקונים יקרים כגון: החלפת מנוע או מערכת פיקוד, לרוב התיקונים לא כדאיים, אך כמובן שיש לבחון כל מקרה לגופו. אבל כדאי לכולנו לזכור שיש תקלות שפשוט אי אפשר לתקן בשום אופן, למשל דליפות גז בצנרת הפנימית של גוף המקרר. תיפרדו מהמכשיר והצטיידו באחד חדש.

גילה ליבנת, מנכ"לית מעבדות שירות, מקבוצת פל:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully