וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להזמין את החבר'ה מהעבודה? זה רק מייקר לכם את החתונה

28.4.2017 / 10:59

זוגות רבים מעריכים שככל שיזמינו יותר אנשים כך גוברים הסיכויים שיצליחו לכסות את מחיר החתונה. חישוב פשוט מראה שלהזמין אתהאחות של הספר של הכלה דווקא ייגרום לבור הכלכלי להעמיק

מכוניות חתונה. ShutterStock
מכוניות חתונה/ShutterStock

רוב החתונות שאני מוזמן אליהן הן של חברים לעבודה. אני אוהב להסתכל על פרצוף נותן ההזמנה ואף יותר מכך על הבעת הפנים של מקבלי ההזמנה. בעוד שהמזמין בדרך כלל צוהל ושמח, מקבל ההזמנה בדרך כלל מזייף חיוך של "איזה כיף, נשמח להגיע". אחרי שבעל השמחה נע לעבר שאר המוזמנים הפוטנציאלים משתנה פרצופו של המוזמן לפרצוף שהיה לי כשקיבלתי קנס של 250 שקל על חנייה לא מוצלחת. אגב, זה גם די מדהים לראות איך לפעמים אדם, שהתייחס להזמנות לבר מצווה כאל הזמנה לטיפול אצל רופא שיניים, הופך את עורו ונעלב באופן אישי אם לא "מכבדים" אותו בהגעה.

ההתבוננות הזו מעניינת כשלעצמה אבל למה בעצם מזמינים החוגגים קהל כה רב לחתונתם? הרבה פעמים אני שומע מזוגות צעירים את ההנחה שככל שמזמינים קהל רב יותר כך עלויות החתונה הנכבדות מתחלקות על יותר אורחים. אכן, נשמע סביר שככל שתזמין יותר אנשים ההפסד שלך יקטן ואולי אף תצא מאוזן מהרפתקאה זו. על פניו זו אכן חשיבה הגיונית, שמנסה להתמודד עם הוצאה גבוהה מאוד.

במחשבה זו טמונות שתי הנחות סמויות, ההנחה הראשונה היא שכל האורחים מביאים את אותו הצ'ק. ולכן זה הגיוני לחלק באופן שווה את ההוצאה ולעשות ממוצע. האדם ה-12 בקרבתו (נניח בן דוד קרוב). מביא את אותו הצ'ק כמו האדם ה-500 בקרבתו (נניח הספר של אם הכלה) באמת? ניתן להבין שיש כאן בעיה.

על פי וואלה! מזל טוב וכן לפי מחשבונים ברשת – המשפחה הקרובה, והחברים הטובים ביותר, יביאו מעל 1,000 לאדם – והם אלו שיישאו במירב המעמסה של ההוצאות הגדולות. החבר'ה, והמשפחה הרחוקה יותר יביאו צ'קים מכובדים של נניח 700 עד 1,000 שקל. המעגל הרחוק יותר של חברים מהעבודה, נהג האוטובוס שמסיע את אם הכלה כבר שנים, אחים של חברים וכו', כבר יביאו בקושי 300 שקל לאדם ואולי 500 שקל לזוג. ברור שיש תלות ברמת ההכנסה של המוזמנים, העדה והנוהג והאיזור בארץ – אבל לצורך ההדגמה אני מניח ש-50 האנשים הקרובים ביותר יפגיזו, 150 איש אחריהם יביאו צ'קים יפים, אבל מהאדם ה-200 לערך ועד אחרון המוזמנים יהיו הצ'קים בינוניים. אגב מכל חתונה יש אחוז מסויים של הברזות – אנשים שהזוג היה בטוח שיגיע – אך לא הסתייע. בדרך כלל אחוזי הפחת יהיו אצל הקרובים פחות.

ההנחה הסמוייה השנייה היא שכל ההוצאות הן מקשה אחת. בלוק אחיד של 100 או 200 אלף שקל – שככל שנפרוש אותו ליותר פרוסות כך הפרוסות יהיו דקות וקטנות יותר.

בואו נבחן את את ההנחות לעיל בצורה עסקית. חתונה היא עסק לכל דבר ועניין, ובדרך כלל העסק הגדול ביותר שזוגות יתעסקו בו בשנים הראשונות להפיכתם ליחידה משפחתית ועסקית אחת. השקעה של עשרות ומאות אלפי שקלים תוך קבלת החלטות אינסופית על עיצוב, איכות, מחיר של פריטים רבים מאוד.

כאשר עסק נדרש לבחון את הוצאותיו, אחת הבדיקות הראשוניות תהא ההבדלה בין הוצאות קבועות להוצאות משתנות. נדגים על עסק החתונה – הוצאות קבועות הן למשל ההוצאה על השמלה והצלם. על השמלה העלמה המאושרת תוציא נניח 7,000 שקל וזאת ללא שום קשר אם הוזמנו 100 בני משפחה בלבד או 600 אורחים. הוצאות משתנות הן ההוצאות אשר משתנות כאשר יש גידול או קיטון בכמות הלקוחות/אורחים. אם מנה תעלה 300 שקל. אז נצטרך להוציא 30 אלף שקל על מזון כאשר נזמין 100 קרובים, ו-180 אלף כאשר נזמין קהל של 600 אורחים.

אז מה יש לנו בהוצאות הקבועות? בעיקר מדובר על שמלת הכלה וחליפת החתן, הטבעות, עלויות הרב והרבנות, הצלם וה-DJ וכו'. נניח לצורך ההדגמה שעלויות אלו מסתכמות ב-30 אלף שקל. זו עלות קבועה אשר ברגע שהזוג הצעיר מודיע על החלטתו להורים ולחברים, יש לשים בצד במעטפה חומה עוד לפני הריבים של כמה אנשים ממקום העבודה של אב החתן יגיעו וכמה רחוק מהבמה ימוקמו.

בצד של ההוצאות המשתנות נשים כמובן את עלות המנה האימתנית, אך לא רק. גם את עלויות ההזמנות, הטיפים למלצרים, אלכוהול תוצרת חוץ, ואולי אלמנט עיצובי על השולחנות. כל אלו הן הוצאות שככל שיוזמנו יותר אנשים כך הן יעלו. אם יוזמנו 600 איש אשר יאכלסו 60 שולחנות ככל הנראה האולם יקצה צבא של 30 מלצרים לשרתם ואלה יבקשו בעדינות תשר קטן או בינוני בסיום הערב.

לאור ההפרדה בין העלויות הקבועות והמשתנות וההכרה בכך שלא כל אורח מביא את אותו סכום ניתן להניח שאת העלות הקבועה כולה תחזיר המשפחה הקרובה - הסבתא שייחלה לראות את הנכדה מתחתנת ו/או ההורים שכבר נואשו מרעיון החתונה הם שיכסו אולי ואף לבד את הצלם או המגנטים מכיוון שהם אלה שייביאו את הצ'קים השמנים. אורחים שייראו בחתונה כגזירת גורל, יעמידו פני שמחים ואולי אף ייהנו מצילום קבוצתי עם אנשים שאינם מכירים יכסו בקושי, ואו אף יגדילו את ההפסד הכרוך באירוע. אין שום תועלת כלכלית בחתונת ענק. שתי שולחנות של המשרד של אם החתן שיישבו קרוב למזנונים ויביאו 250-300 שקל לראש יגרמו להפסד בלבד.

ושתי עצות אחרונות לזוגות המתחתנים – הראשונה מדובר בשוק פרוע. להבדיל מהרבה ענפים בכלכלה הישראלית – כאן יש אינספור אולמות, צלמים, ומעצבי שמלות – תתמקחו, תזיזו רגליים ואל תתעצלו. זה שווה הרבה כסף, גם אם זה כסף של ההורים, עדיין זה כסף טוב.

עצה שניה – חתונה טובה היא בראש ובראשונה נובעת מהאנרגיה של הזוג עצמו. אם הזוג מאושר ובאמת שמח, זה כבר לא משנה איך נשמעת המוזיקה, או מהצדפים הפזורים מסביב לנר שעומד על כל שולחן...

שיהיה במזל.

הכותב הוא מנהל כספים בחברה תעשייתית –
מיילים – yehudam7@gmail.com

  • עוד באותו נושא:
  • חתונות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully