וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לטפל ולמנוע: הדרך לשמור על חיית המחמד נקייה מפרעושים וקרציות

7.5.2017 / 7:29

הקיץ בפתח וזהו הזמן בו הפרעושים והקרציות מתרבים בקצב מסחרר. החיה שלכם בוודאי סובלת מהם, אבל גם אתם עלולים להיעקץ. הכירו את התכשירים שיקטלו את המזיקים וישמרו עליכם ועל חיית המחמד בריאים

לידור כימיקלים. ShutterStock
לשמור על החמודים האלה מפרעושים וקרציות בקיץ/ShutterStock

אם יש לכם כלב או חתול, אתם בוודאי מכירים את הגירודים הרבים של החיה בקיץ וזאת משתי סיבות: הראשונה היא שאנחנו יוצאים יותר החוצה עם הכלב, למקומות הומים כגון פארק, ים, או לטיולים ברחבי הארץ ובכך חושפים אותו למוצצי הדם למיניהם. הסיבה השנייה היא שהפרעושים והקרציות משגשגים בחום. מחזור החיים של הפרעושים והקרציות מתקצר משמעותית בעונה החמה ומגיע לשלושה שבועות בלבד, לכן הם מתרבים במהירות.

קדחת הקרציות לכלב, קדחת הבהרות לבני אדם

קרצייה היא טפיל שיכול להזיק ואף עלול להיות מסוכן. היא דומה לעכביש קטן בצבע חום כהה ונמצאת על הקרקע או בסביבת צמחייה. הקרצייה מטפסת על הכלב ונדבקת לאזורים בגופו בהם קשה להבחין בה, למשל בין אצבעות הרגליים.

כאשר היא מוצצת דם, היא מפזרת חומר מאלחש שמונע מהכלב להתגרד ובכך למעשה מאפשרת לעצמה למצוץ "בשקט" את הדם. בשלב מאוחר יותר היא מתפתחת וגדלה עד לצורת שעועית אפרפרה. בשלב זה היא מתנתקת מהכלב, נושרת לקרקע ואז מטילה את ביציה – עד 5,000 ביצים (!), מהן יבקעו קרציות צעירות קטנות.

הסכנה בקרציות ובפרעושים לא נגמרת במציצת דם החיה, כי אם גם ביכולת שלהם להעביר מחלות. הקרצייה עלולה לשאת טפיל שמוחדר, בזמן העקיצה לגוף החיה וגורם לקדחת הקרציות, אשר אם לא מאבחנים אותה בזמן אף עלולה להוביל למוות. אבל הקרצייה לא מסוכנת אך ורק עבור החיה שלנו, גם לנו היא עלולה להזיק - על ידי הדבקה בטפיל שהיא הפונדקאית שלו, אנו עלולים לחלות בקדחת הכתמים או קדחת הבהרות, המחלה ממנה נפטר הזמר מאיר אריאל.

לידור כימיקלים. ShutterStock
קרצייה היא טפיל שיכול להזיק ואף עלול להיות מסוכן/ShutterStock

הפרעושים הם מטרד וגורמים לאי נוחות, אבל מעבר לכך שעקיצתם מגרדת מאוד, גם הם נושאים סוג של טפיל שנקרא תולעת שטוחה וכאשר הכלב או החתול מתגרדים עם הפה ותוך כדי כך בולעים פרעושים, התולעת חודרת לגופם ושם מתפתחת במערכת העיכול של חיית המחמד ויכולה לגרום לה לבעיות רבות.

לידור כימיקלים. ShutterStock
פרעושים עלולים לשאת סוג של טפיל שנקרא תולעת שטוחה/ShutterStock

איך נדע אם יש לחיה שלנו פרעושים או קרציות?

כאמור, העונה "החמה" של הפרעושים והקרציות בפתח וסביר להניח שאם יש לכם כלב שיוצא לטייל ולשחק קצת בגינה או חתול שנכנס ויוצא מהבית, אז גם יש להם פרעושים ואולי גם קרציות. איך יודעים? רמז לכך שיש לחיית המחמד פרעושים הוא אם היא מרבה להתגרד. מעבר לזה, אפשר על ידי חיפוש בפרוות החיה לראות האם ישנם פרעושים. כדאי לבדוק באזור הבטן שם הפרווה דלילה יותר, לכן יותר נוח למצוא אותם. כמו כן, הפרעושים משאירים אחריהם עקבות בדמות צואה, שנראית כמו גרגירי פרג והם למעשה דם מעוכל. אם הבחנתם בסימן זה ככל הנראה חיית המחמד שלכם נושאת פרעושים בוגרים על גופה.

כדי לאתר קרציות צריך להעביר היטב את ידנו על פרוות הכלב בחיפוש אחר בליטות. כאשר מרגישים בבליטה חשודה, צריך להזיז מעט את פרוות הכלב באותו האזור ואז תתגלה הקרצייה. חשוב לציין שבליטות יכולות להיווצר גם מפצעים שהגלידו.

לידור כימיקלים. ShutterStock
רמז לכך שיש לחיית המחמד פרעושים הוא אם היא מרבה להתגרד/ShutterStock
לידור כימיקלים. ShutterStock
הפרעוש לא מבדיל בין חתול או הכלב. אותו מעניין הדם/ShutterStock

מה ניתן לעשות?

קיימים מוצרים שונים נגד פרעושים וקרציות, חשוב לבחור כאלה שמונעים את העקיצות. יש כדורים, אך חסרונם בכך שהם חודרים לדם, כלומר חיית המחמד צריכה להיעקץ ורק אז הפרעוש או הקרצייה נחשפים לחומר הפעיל ומתים. עקיצה של חיית המחמד מביאה איתה שתי בעיות עיקריות: חיית המחמד תסבול מהעקיצה ובנוסף יש סיכון שתחלה בגלל גורמי מחלה שהועברו אליה מהטפילים בזמן העקיצה.

מנגד, ישנם חומרים חיצוניים שקוטלים את הפרעושים והקרציות עוד לפני שהם מספיקים לעקוץ ובכך מגנים על חיית המחמד מסבל מיותר ומהעברה של מחלות ע"י הטפילים. קולר סרסטו של חברת Bayer למשל, הוא קולר ששמים על הכלב או החתול ויתרונו הגדול שאין צורך שחיית המחמד תיעקץ. החומר הפעיל לא עובר במחזור הדם וקוטל את הפרעושים והקרציות עוד לפני שהם מספיקים לעקוץ. עוד יתרון משמעותי הוא שהקולר מחזיק מעמד לשמונה חודשים והוא מתאים גם נגד פרעושים וגם נגד קרציות.

דרך נוספת להרחיק פרעושים וקרציות מגוף חיית המחמד היא באמצעות טיפות (אמפולות). המומלצות הן אדוונטג' ואדוונטיקס, כשההבדל ביניהן הוא שאדוונטג' מגן מפני פרעושים, מתאים לכלבים ולחתולים ואדוונטיקס מגן מפני פרעושים וגם מפני קרציות ומתאים לשימוש בכלבים בלבד. את הטיפות צריך לטפטף על גבה של החיה פעם בחודש וכל ערכה של טיפות מכילה ארבע אמפולות.

ניתן לבחור את התכשיר המתאים לכל חיית מחמד בהתאם לצרכים ולתנאים בהם היא חיה.

לידור כימיקלים.
ניתן לבחור את התכשיר המתאים לכל חיית מחמד בהתאם לצרכים ולתנאים בהם היא חיה
וואלה! NEWS בשיתוף לידור כימיקלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully