וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגיעו בגלל המחיר, נשארו בגלל השכנים. ביקור בחריש

17.5.2017 / 9:54

השבוע ערך שר הבינוי סיור לקבלנים בעיר החדשה, שלפני עשור תוכננה להיבנות עבור המגזר החרדי, אולם כיום כוללת תמהיל מגוון של דתיים-לאומיים, חרדים ובעיקר חילונים. מיכל, תושבת המקום: " יש לי שכנים נפלאים, חילונים ודתיים-לאומיים, שחיים בהרמוניה"

צילום: אבי כהן עריכת וידאו:ניר חן

בווידיאו: צפו במהדורה המרכזית של וואלה! NEWS מחריש

משרד הבינוי והשיכון ערך השבוע סיור מציעים למכרז בינלאומי להקמת שכונה חדשה בחריש שתכלול 1,200 יחידות דיור, זאת לצד כ-800 בתי אב שקיימים כיום. בחודשים האחרונים קידם המשרד בתקשורת את המכרז על כל שלביו, וכנראה שיש לכך סיבה: רבים כבר מכנים את המועצה המקומית, המצויה בסמוך למחלף עירון בכביש 6, בתור עיר - ונראה כי הדרך להכרזה לא כל כך רחוקה.

במועצה מעריכים כי במהלך 2018 חריש כבר תכלול את מספר התושבים המבוקש לצורך הפיכתה לעיר החדשה שכולם מדברים עליה; ובכלל, אומר ראש המועצה יצחק קשת, יש בה תנופת בנייה ומדי שנה היא מצליחה להכפיל את עצמה. ביקור בעיר שבהקמה, אשר ממוקמת במרחק של כ-50 דקות נסיעה מתל אביב (בכביש מהיר ללא תנועה), מעלה את השאלה שאנחנו שואלים כבר עשור - מה תמהיל האוכלוסייה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
חריש נדלן נדל"ן בנייה. הילה ציאון, מערכת וואלה! NEWS
חריש. תוכרז כעיר ב-2018?/מערכת וואלה! NEWS, הילה ציאון

נראה כי התמהיל כיום שונה ממה שביקש לקדם שר הבינוי והשיכון לשעבר, אריאל אטיאס מש"ס, לאחר שהכריז כי בכוונתו להקים עיר חרדית. כבר ב-2012 חזר בו מהכרזתו ואמר כי העיר תהיה פתוחה לציבור הכללי. על פי נתוני הרשות המקומית, כיום ישנם כ-15% חרדים, 35% דתיים-לאומיים והשאר חילונים. מה "שנשאר" מהתכנית ההיא זו התב"ע (תכנית בניין בעיר), אשר אינה מאפשרת הקמת מגדלים ובכל בניין יש 10-20 דירות בלבד. מזה, אומרים בעירייה, גם החילונים יכולים ליהנות.

"יש לכידות מסוימת בכל בניין, דבר שמעיד גם על תחושה של קהילתיות", אומר חמי בר-אור, תושב העיר שרכש שם צמוד קרקע לפני כ-10 שנים לאחר שעבר ליישוב מראשון לציון. על הבית שילם כ-400 אלף שקל, רגע לפני שהחל משבר הדיור. בר-אור היה ממובילי המאבק להפוך את חריש לעיר פתוחה לכלל הציבור. "זה התגלגל לכך שבתוך המאבק על דמותה של העיר, גם הקמנו קבוצות חילוניות שהתחרו בעמותות חרדיות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חמי בר-אור, תושב חריש. "יש תחושת קהילתיות"/מערכת וואלה!, צילום מסך

פעם היו פה עמותות רכישה חרדיות

בכובעו השני עוסק בר-אור בנדל"ן, ובין היתר משווק את אחד הפרויקטים שבונה חברת היזמות אילה אגמ, המנהלת עמותות רכישה בחריש לבניית פרויקטים למגורים. הפרויקט שמשווק בר-אור על ידי חברת חריש הירוקה שבניהולו, מאופיין ברוכשים מאזור השרון והמרכז. "מי שמגיע בסופו של דבר לכאן אלה זוגות צעירים שגרים חצי שעה מפה, נתניה, כפר סבא, פתח תקווה, ויש גם קבוצה תל אביבית לא קטנה ואפילו מראשון לציון ומודיעין", הוא אומר.

אפרופו מודיעין, משם מגיע תא"ל (מיל') איתן לוי, סגן ראש אכ"א לשעבר וכיום שותף ומנהל באילה אגמ. "כשהמכרזים הראשונים בחריש יצאו ומי שיכול היה לזכות היה יזם, קבלן או עמותה, החלטנו להקים עמותות רכישה בעיר", הוא מספר, "זו הייתה הדרך שלנו להצטרף לתנופת הבנייה, כי מי שקידם את הקמת חריש אפשר לעמותות, שלרוב היו חרדיות, להיכנס למרכזים".

לוי, שמנהל את החברה יחד עם הבעלים ג'קי סוויסה, החל באחרונה בארגון עמותת רכישה חילונית ברובה, לפרויקט שנקרא "נוף גבעות בחריש", הצפוי לכלול 12 בניינים ו-132 יחידות דיור על קרקע שכבר נרכשה מהקבלן רובין לנדסמן. מדובר בפרויקט שנבנה באזור הטופוגרפי הגבוה ביותר בשכונת המגף שנמצאת בימים אלה בהקמה בצד המזרחי של חריש. פרויקט נוסף שאמור להתאכלס בקרוב, גם הוא על קרקע שנרכשה מהיזם יקי רייסדור, כולל 8 בניינים עם 128 יחידות דיור בחלק המערבי.

בין שני הפרויקטים אין הרבה הבדל, חוץ מהמחיר: לפני 3 שנים, כאשר החלה החברה לשווק את הפרויקט הראשון, דירת 4 חדרים עלתה כ-770 אלף שקל. כיום בפרויקט החדש דירה דומה עולה החל מ-888 אלף שקל. עדיין, אומר לוי, מדובר במחיר הנמוך ב-15% ממחיר דירות חדשות ביישוב, משום שמדובר בעמותה.

אגב עמותות, ברחבי העיר ישנן לא מעטות כאלה, וחלקן עדיין בונות פרויקטים רק לציבור הדתי. כזאת היא עמותת הרכישה בחריש ובקציר תשבות, המאורגנת על ידי חברת באמונה בניהולו של ישראל זעירא, שקיבלה בשבוע שעבר היתר אכלוס ל-66 דירות. כיום קרוב ל-3,000 יחידות דיור נבנות בחריש על ידי עמותות של רוכשים.

"כשהגענו לכאן אפילו לא הכרתי את שם העיר"

"בחריש יש פריבילגיה לקנות דירה גדולה במחיר שלא היינו מקבלים במקום אחר", אומרת מיכל מור (42), תושבת חריש ונשואה פלוס שניים, שעברה ממגורים בשכירות ברמת ישי אל היישוב החדש. מור, עצמאית העוסקת במשאבי אנוש, רכשה עם בן זוגה, איש תוכנה, דירת 6 חדרים עם גינה בשטח של חצי דונם תמורת כ-1.5 מיליון שקל. "באנו מיישוב קהילתי עם חצר גדולה, ולכן כשראינו אפשרות לרכוש את הדירה הזאת הלכנו על זה", היא מספרת.

לדבריה, "כשהגענו לכאן אפילו לא הכרתי את השם חריש. אבל המחיר לדירה קסם לנו, ובכלל למקום הזה יש פשוט קסם שלא ניתן להסביר אותו. יש כאן קהילתיות שנוצרה מתוקף העובדה שאנשים הגיעו לכאן בלי המשפחות שלהם - הם עקרו מהמקום שלהם מבחירה בעיקר בגלל המחיר, ונוצרו יחסים של הדדיות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מיכל מור, תושבת חריש. "יש כאן פריבילגיה לקנות דירה גדולה במחיר שלא היינו מקבלים במקום אחר"/מערכת וואלה!, צילום מסך

על תמהיל האוכלוסייה מוסיפה מור: "יש לי שכנים נפלאים, חילונים ודתיים-לאומיים, שחיים בהרמוניה. פעם התנצלתי שאני הולכת לעשות 'על האש' בשבת ואמרו לי: 'השתגעת? רק לא נבוא, תעשי מה שבא לך, זה בסדר'. דתיים שגרים פה מאוד פתוחים ופלורליסטים, אחרת הם לא היו יכולים לקיים את אורח החיים שלהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully