וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עונת החתונות בפתח: כמה מקבלים העובדים ממקום העבודה שלהם?

18.5.2017 / 13:00

חגיגות ל"ג בעומר בשבוע האחרון סימנו גם את פתיחתה החגיגית של עונת מסיבות החתונה. לרגל תחילתה של העונה החמה, בדקנו באיזה מקום עבודה תקבלו את צ'ק המתנה השמן ביותר, איזה חברות מעדיפות להעניק תכשיטים ושעוני יוקרה ומי כלל לא נותן מתנה

- חתן וכלה על החוף. ShutterStock
72% ממקומות העבודה בישראל מעניקים לעובדים שמתחתנים מתנות/ShutterStock

חגיגות ל"ג בעומר שהתרגשו עלינו בשבוע החולף מסמנים גם את תחילתה של עונת החתונות. עבור רבים, איכות המתנות וגודל הצ'קים שמקבלים לחתונה חשובים לא פחות מהחתונה עצמה. מנתוני חברת "ועדים", המרכזת את המידע על הפעילות הכלכלית-חברתית של ועדי העובדים בישראל, עולה כי למרות שהדבר לא מעוגן בחוק, 72% ממקומות העבודה בישראל מעניקים לעובדים שמתחתנים מענקים בסכומים של 200-1,000 שקל. לרגל תחילת העונה החמה של הזוגות המאושרים, מערכת וואלה! עסקים ריכזה את המתנות שנוהגים להביא לעובדיהן חברות נבחרות במגזר הציבורי והפרטי.

לפי "ועדים", עולה כי החברה שוועד עובדיה מפנק ביום החתונה בסכום הגבוה ביותר היא "מקורות", שמעניקה להם 1,000 שקל ושני ימי חופשה בתשלום. ב"מגדל חברה לביטוח" מעניקים 500 שקל מתנה וחמישה ימי חופשה על חשבון החברה. ב"כלל ביטוח" מעניקים 500 שקל וחמישה ימי חופש, בקופת חולים "מאוחדת" 500 שקלים, בדואר ישראל מעניקים 400 שקלים, בבנק ישראל מעניקים 300 שקלים ובאוניברסיטת בר אילן מעניקים 180 שקלים בלבד. בבנק לאומי נותנים לעובד צ'ק לכל אירוע משפחתי, חוץ מחתונה.

ומה בנוגע להייטק? מהנתונים עולה כי חברות ההיי טק נדיבות מאוד במתנות החתונה לעובדיהן. בחברת "איירון סורס" לדוגמה מקבלים 1,000 שקל ושלושה ימי חופש, וב"סייבר זון" מעניקים 1,000 שקל ושני ימי חופש על חשבון המעסיק. חברת "אפל" מעניקה לעובדים שלושה ימי חופשה על חשבונה. חברת פרוקטר אנד גמבל ישראל (P&G) לא מעניקה סכום כסף, אלא רק שלושה ימי חופשה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מפילוח נתונים של המתנות שמוענקות לעובדים על פי תחום עבודה, שנעשה על ידי חברת "עוקץ מערכות" שעוסקת במתן פתרונות ממוחשבים בתחום כוח האדם ומועדון הצרכנות של עובדי חברות ההייטק "הייטקזון", עולה כי במגזר הפרטי עובדים בתחום ההייטק מקבלים את המתנות הגבוהות ביותר מהמעסיקים – 740 שקל בממוצע.

מיד אחרי ההייטק במדד הפינוק נמצא תחום ההשקעות עם 710 שקל בממוצע לעובד שמתחתן. לאחר מכן ניתן למצוא את תחום הביטוח – 550 שקל, ראיית חשבון – 500 שקל, ועריכת דין 480 שקלים. בתחום הפרסום העובדים מקבלים 510 שקלים ובתחום האופנה 420 שקל. עובדי המוסכים מקבלים 380 שקלים, ובתחומי המזון, הדפוס והמתכות מעניקים למתחתנים 300 שקלים בממוצע. התחומים עם המתנות הצנועות ביותר הם תחום הסיעוד (260 שקל) והשמירה (250 שקל).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"ברור שהטבה לחתונה לא מהווה שיקול משמעותי למחפשי עבודה, אולם היא כן מייצרת בקרב העובד תחושה של שותפות בשמחתו ופרגון מצד המערכת", אומר דגן רונן, מנכ"ל משותף של מועדון הצרכנות "הייטקזון". "בפועל, לכל חברה יש תקציב שנתי מוגדר אותו היא מייעדת 'לאירועי חיים' – חתונות, בריתות וכו', אשר נקבע בתחילת השנה ועל בסיסו היא עובדת. מדי חודש מקבלת מנהלת הרווחה רשימה עם האירועים המתוכננים והיא מקצה לצורך כך את סכומי הכסף הנדרשים".

"חשוב לזכור", מציין רואה החשבון אלון תורג'מן, שותף בפירמת ראיית החשבון סמורי-תורג'מן, "כי כל מתנת חתונה שעולה על 210 שקלים, מחויבת בתשלום מס". לדבריו, "ישנם מעבידים אשר בוחרים שלא להעמיס על העובד את נטל תשלום המס בגין ההמחאה , אלא לשלמו בעצמם".

שעונים יקרים ותכשיטי יהלומים

נוסף על תוספת שכר וימי חופש, ישנן חברות שנוהגות להעניק לעובדים פריטים יקרי ערך דוגמת שעונים ותכשיטים. "המתנות הפופולריות ביותר לחתן הן שעון זהב ולאישה תכשיט זהב משובץ יהלומים ויש הרבה מעסיקים שבוחרים באופציית כרטיסי מתנה", מסביר אלעד לוי, משנה למנכ"ל קבוצת "רולטיים" המייבאת ומשווק שעוני יוקרה ותכשיטי זהב ויהלומים. "לדוגמה, בנק מוביל בישראל רוכש באופן קבוע לחתונות ואירועים מיוחדים שעון 'טיסו' לגבר בשווי כ-3,000 שקלים ותכשיט זהב ויהלומים לאישה בשווי זהה. חברת תעופה ישראלית גדולה נוהגת לרכוש שעון זהב של 'לונג'ין' לגבר או לאישה בשווי של אלפי שקלים. לעתים המעסיקים גם מבקשים לחרוט את שמות החתן והכלה על הפריט".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חלק מהחברות מעדיפות מתנות על פני כסף/מערכת וואלה!, צילום מסך

חוקי העבודה בישראל אינם מגדירים זכויות והטבות מיוחדות לעובדים מתחתנים. "רק המעסיק יקבע מהם הקריטריונים על פיהם תינתן המתנה לחתונה ולעובדים אין עילה לטעון כנגד חוקיות קביעתו, אלא אם זו נעשתה באופן מפלה, אם למשל הוחלט כי רק נשים זכאיות לקבל מתנה.

עו"ד חמי לפידור, מומחה לדיני עבודה ממשרד "לפידור", מציין עוד כי "אם יחליט מעסיק שנהג להעניק מתנות חתונה להפסיק את הנוהג, העובד יוכל לטעון כי מדובר על הרעת תנאים או על הפרת ההסכם. אבל הטענה הזו עשויה להימצא כשולית אל מול הנימוק המוצדק להפסקת מתן המתנה".

"להבדיל מעובדים בחוזיים אישיים אשר אינם זכאים לזכויות או הטבות ערב חופתם, עובדים המועסקים בהסכמים קיבוציים שבמקום עבודתם פועלים ועדים חזקים, זכאים להטבות, מענקים וימי חופשה בתשלום", מסכם יעקב אלוש מנכ"ל חברת "ועדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully