וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטרת בוואטסאפ? אולי מגיע לך פיצוי

אהוד פאי

21.5.2017 / 8:59

האם מותר למעסיק לפטר אתכם באמצעות הודעה בוואטסאפpp, באימייל או במסרון? באילו זכויות עשוי הוא לפגוע כאשר הוא מודיע על פיטורים בדרך זו וכמה פיצוי תוכלו לקבל? וגם - אילו חובות נוספות חלות על המעסיק כשהוא מפטר עובד?

וואטסאפ. ShutterStock
וואטסאפ/ShutterStock

בעידן של ימינו, חלק ניכר מהתקשורת הפנים ארגונית במקומות עבודה, מתנהלת באמצעות הוואטסאפ או המייל ויש בכך יתרונות רבים של יעילות וחסכון בזמן. אולם בשנים האחרונות, השימוש בכלים אלו הפך לטבעי ושגרתי כל כך, עד שהתפתחה תופעה של פיטורי עובדים בווטצאפ או במייל. פיטורי עובד באופן הזה אינם חוקיים, פוגעים בזכויות העובד ומקנים לו זכות לקבלת פיצוי כספי.

איך רשאי המעסיק לפטר עובד?

לכל מעסיק נתונה הזכות לפטר עובד, אולם בד בבד, רואים דיני העבודה חשיבות רבה בשמירה על כבודו של העובד והתנהלות תקינה של יחסי העבודה. לכן נקבע כי מעסיק המעוניין לפטר עובד, מחויב לערוך לו שימוע לפני פיטורים. במסגרת הליך השימוע, יוצגו בפני העובד, הסיבות לפיטורים ולעובד תינתן הזדמנות נאותה להשמיע טיעונים בעד המשך העסקתו.

על מנת שהשימוע יהיה חוקי, על המעסיק ראשית לתת לעובד התראה סבירה על קיום השימוע, כדי שיוכל להיערך אליו. שנית, במהלך השימוע, על המעסיק לפרט מהם הנימוקים לפיטורים, תוך הצבעה על אירועים ספציפיים אשר הובילו אותו להחלטה על סיום ההעסקה. שלישית, המעסיק מחויב לאפשר לעובד להשיב לטענות שהוצגו, תוך נכונות להקשיב ולשקול את דבריו, כך שלעובד אכן תינתן הזדמנות כנה למנוע את פיטוריו. כמו כן נציין כי לעובד עומדת הזכות להיות מיוצג בהליך השימוע על ידי נציג מטעמו כגון עורך דין או נציג מטעם ועד העובדים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
מפוטר. ShutterStock
פגיעה בזכות השימוע יכולה לבוא לידי ביטוי הן באי עריכת שימוע כלל והן בעריכת שימוע אך כזה שנעשה למראית עין בלבד/ShutterStock

פיטורים בוואטסאפ או באימייל - הפרת זכות השימוע

אנו חיים בעולם מקוון ורגילים לתקשר זה עם זה באמצעות הוואטסאפ והמייל. אולם, הטבעיות שבה משתמשים באמצעי תקשורת אלו במקום העבודה, לצורך העברת מסרים יומיומית, זלגה גם לסיטואציות נוספות כגון מתן הודעת פיטורים. זהו איננו מצב תקין, ראשית כל, בפן האישי- מוסרי, שהרי פיטורים אינם חוויה קלה עבור העובד ומשכך, ראוי ליידעו על כך פנים מול פנים, באופן המכבד אותו ואת תרומתו למקום העבודה. שנית, ישנו הפן החוקי, פיטורי עובד באמצעות וואטסאפ או מייל, מפרים באופן מובהק את זכות השימוע של העובד ומקנים לו עילה לקבלת פיצוי כספי.

נציין כי פגיעה בזכות השימוע יכולה לבוא לידי ביטוי הן באי עריכת שימוע כלל והן בעריכת שימוע אך כזה שנעשה למראית עין בלבד. למשל, אי מתן התראה סבירה על מועד השימוע, או כאשר השימוע נערך ללא פירוט מצד המעסיק באשר לנימוקי הפיטורים או ללא מתן הזדמנות כנה לעובד לטעון בעד המשך ההעסקה. כמובן שכאשר העובד מפוטר באמצעות הודעה בוואטסאפ נשללת ממנו הזכות לטעון כנגד פיטוריו באופן ראוי ומכובד ולא מתאפשר לו להתכונן לצורך כך.

פגיעה בזכות השימוע

הפרת זכות השימוע מקנה לעובד את הזכות לפיצוי כספי בגין אי עריכת שימוע ובמקרים מסוימים מחדל זה יכול להביא גם לביטול הפיטורים ולחזרתו של העובד לתפקידו. בנוסף לזאת, פיטורים בוואטסאפ או במייל, יכולים להקים לעובד, במקרים מסוימים גם עילת תביעה בגין הוצאת לשון הרע. זאת במצב שבו, הודעת הפיטורים לא נשלחה באופן אישי לעובד, אלא בקבוצת וואטסאפ שחברים בה עובדים נוספים, או כאשר מדובר על מייל שנשלח לרשימת תפוצה. בסיטואציה מעין זו, המעסיק למעשה מלבין את פניו של העובד ובמקרים רבים ניתן יהיה לראות בכך פגיעה בשמו הטוב של העובד, דבר המקנה לו זכות תביעה כנגד המעסיק בגין הוצאת לשון הרע.

מהו סכום הפיצויים שניתן לקבל?

בתי הדין לעבודה רואים באי עריכת שימוע לפני פיטורים כהפרה בוטה של זכויות העובד ומכירים בזכותו לקבלת פיצוי כספי בגין עילה זו. משכך, אם פוטרתם בוואטסאפ או במייל, ללא שנערך לכם שימוע, מומלץ לבחון אפשרות לקבלת פיצוי כספי מהמעסיק.

הפיצוי בגין אי עריכת שימוע, ניתן לעובד בין היתר עבור הפסד השתכרות, נזק אשר ייתכן וניתן היה למנוע אותו לו הייתה ניתנת לעובד האפשרות להשמיע טענות נגד פיטוריו. על כן, סכום הפיצוי שייפסק לעובד הוא תלוי הנסיבות: תקופת ההעסקה, מעמדו של העובד, גובה שכרו וכיו"ב.

אילו חובות נוספות חלות על המעסיק כשהוא מפטר עובד?

בנוסף לחובת המעסיק לערוך הליך שימוע לעובד, לפני פיטוריו, עומדות למעסיק מספר חובות נוספות בעת פיטורי עובד וחשוב להכירן:

מתן הודעה מוקדמת: על מעסיק המעוניין לפטר עובד, לתת לו בכתב הודעה מוקדמת לפיטורים. היה והמעסיק מבקש לוותר על עבודתו בפועל של העובד בתקופה זו, עליו לשלם לו חלף הודעה מוקדמת.

מכתב פיטורים: חובה נוספת המוטלת על המעסיק היא מתן מכתב פיטורים, אשר מהווה אישור לכך כי העובד פוטר ומאפשר לו לקבל דמי אבטלה מהמוסד לביטוח לאומי.

טופס 161 ואישור שחרור כספים: על מנת שהעובד יוכל למשוך את כספי הפיצויים מקרן הפנסיה, מחויב המעסיק להעביר לידו טופס 161, בצירוף מכתב אישור על שחרור הכספים שבקרן.

המאמר נכתב על-ידי אהוד פאי – עו"ד לענייני עבודה. אין באמור במאמר זה, כדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי

  • עוד באותו נושא:
  • פיטורים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully