וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חדוה בר: "אשראי זה כמו מלח - יותר מדי זה לא טעים ולא בריא"

עירית אבישר

24.5.2017 / 14:56

בר התריעה מהעלייה באשראי הצרכני: "יותר משקי בית מציגים קשיים להחזיר את החוב, ויכולת הבנקים לגבות את החוב ירדה". "נושא חוסר ההזדהות צפוי להשתנות"

ד"ר חדוה בר. צילום: איל יצהר, גלובס
חדוה בר/גלובס, צילום: איל יצהר

"האשראי הצרכני עלה בצורה חדה, ואנחנו בנקודה שצריך להיזהר. אשראי זה כמו מלח באוכל - לאוכל בלי מלח אין טעם, אבל יותר מדי מלח זה גם לא טעים וגם לא בריא. אם נחשוב שהבעיה נמשכת וגדלה - נתערב. יש לנו הרבה כלים ולא נהסס להשתמש בהם".

כך אמרה היום (ד') המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, במסיבת העיתונאים שקיימה לרגל פרסום דוח הפיקוח על הבנקים. עוד אמרה בר: "האשראי עלה כי הפיתוי גבוה - הריבית נמוכה, והזמינות מאד גבוהה. הבן שלי בן 13 קיבל הודעה אם הוא רוצה לקבל הלוואה, ובלי הזדהות של הגוף השולח - זה חמור בעיניי. נושא חוסר ההזדהות צפוי להשתנות בקרוב בעקבות חקיקה".

בר סיפרה כי "אשתקד עשינו כמה ביקורות בבנקים, שהעלו שהסיכון גדל". בר חשפה מהנתונים שנמצאו בביקורת, ולפיהם רבע מהאשראי הצרכני נלקח לתקופה ארוכה של 6-9 שנים. כמו כן, שליש מההלוואות הם לצריכה שוטפת, רבע הם למיחזור הלוואה קיימת ו-13% לרכישת מכוניות.

בר התייחסה לנושא העלייה בהיקף המחיקות שביצעו בבנקים ללווים ואמרה: "יותר משקי בית מציגים קשיים להחזיר את החוב, ויכולת הבנקים לגבות את החוב ירדה. יש עלייה במחיקות גם ברוטו וגם נטו. חובות צריך להחזיר - גם עסק גדול וגם משק בית. לא נוותר בנושא הזה. יחד עם זאת כשנקלעים לקשיים כמו אבטלה או מחלה, אנו מצפים שהבנק יהיה הוגן כלפי הלקוח וינהל הסדר בצורה שתכבד אותו".

בר גם ציינה שהבדיקה העלתה כי שמה לב שלקוחות לא מספיק מודעים למצבם וקראה להם להתמקח על הריביות: "מצאנו בביקורת שעשינו כי לקוחות בסיכון נמוך לא מתמקחים על הריבית, ומשלמים ריבית גבוהה מהסיכון שלהם. אני קוראת ללקוחות להשוות הצעות ולהתמקח על הריביות".

בר קראה לבנקים להוריד הילוך בנוגע להלוואות הצרכניות: "צריך לאזן את המטוטלת. עד 2011 הבנקים נתנו משקל ללווים גדולים, אח"כ בעקבות כשלים רגולציה ושינויים העבירו את המטוטלת למשקי בית ועסקים קטנים וזה היה נכון. עכשיו צריך שוב לאזן- המיקוד צריך להיות מפוזר יותר בין עסקים ומשקי בית כדי שלא נמנף יותר מדי אותם".

באשר לגידול באשראי לרכב אמרה בר: "היה גידול גדול והנורמות של משקי הבית השתנו. פעם קראו לקרן השתלמות קרן סובארו, כי כשהיא השתחררה קנו איתה רכב. בעבר אנשים רכשו רכבים מההון העצמי והחסכונות. יש היום שינוי משמעותי, ואנשים רוכשים מכוניות באשראי ובמינוף די גבוה. אמנם מדובר באשראי בסיכון נמוך כי יש בו בטוחה, אבל הוא גדל בקצב גבוה, ולכן צריך להיזהר גם בתחום זה".

  • עוד באותו נושא:
  • חדוה בר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully