וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפרוץ את תקרת הזכוכית: תכנית הסיוע של המדינה לקידום מסחר מקוון בפריפריה

4.7.2017 / 8:09

"המסחר המקוון ממשיך לחולל שינוי דרמטי בכללי המשחק של העולם העסקי", אומר רן קויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה, "בעלי עסקים שרוצים לשרוד בעידן הטכנולוגי לא יכולים להתעלם מערוץ משמעותי זה". איך להצליח? התשובות בפנים

מסחר פריפריה. ShutterStock
"המסחר המקוון ממשיך לחולל שינוי דרמטי בכללי המשחק של העולם העסקי"/ShutterStock

לפני כשנה הבינה מוניקה קובץ, בעלת הסטודיו "מצוירים" מהיישוב עצמון שבמועצה האזורית משגב, כי משהו בעסק שלה כבר לא עובד כמו שצריך: הסטודיו, שקיים משנת 1995, איננו מפרנס אותה כבעבר. קובץ, שמייצרת אריחים בעבודת יד ועובדת בעיקר עם מעצבים ואדריכלים, לא ממש ידעה איך לשווק את מוצריה ללקוחות חדשים והעסק שלה כמעט השתתק. בערך באותו הזמן חיפשה עליזה שליסל, בעלת הסדנה לייצור נרות "נרות קנדלה" ביישוב רקפת, גם הוא במועצה האזורית משגב, דרכי התקשרות חדשות עם לקוחותיה. מכיוון שהסדנה ממוקמת ביישוב מרוחק הבינה שליסל שעליה למצוא את קהל היעד שלה בנתיבים חדשים.

בעל העסק הוא גם הצרכן

בעלי עסקים רבים כמו קובץ ושליסל מציעים את מרכולתם למכירה בבתי מלאכה ובחנויות, בערים וביישובים המרוחקים מצירי תנועה מרכזיים. פרנסתם מבוססת על תנועת העוברים והשבים. כאשר תנועה זו נפגעת – וזה קורה לצערנו לא מעט, בגלל המצב הביטחוני, אבל גם בימים כתיקונם – הראשונה להיפגע היא הפרנסה.

"יותר מ?95 אחוז מהמשק שלנו הם עסקים קטנים, ורבים מהם ממוקמים בפריפריה", מספר רן קויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה, "בסופו של דבר בעלי העסקים הקטנים הם גם ציבור הצרכנים הכל כך מרכזי בכלכלה הישראלית".

כדי לחזק את בעלי העסקים בניסיון לפרוץ את מגבלת הביקוש המקומי ולבטל את התלות בתנועת העוברים והשבים העמידה הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה, בשיתוף המטה "ישראל דיגיטלית" במשרד לשוויון חברתי, תקציב לתמיכה בעסקים קטנים ובינוניים בפריפריה.

מסחר פריפריה. ShutterStock
אילוסטרציה. "יותר מ?95 אחוז מהמשק שלנו הם עסקים קטנים, ורבים מהם ממוקמים בפריפריה"/ShutterStock

10 אלפים שקלים החזר מהמדינה

לרשות בעל עסק שנכנס לפרויקט עומדות בין 10 ל-20 שעות ייעוץ עסקי וליווי במחיר מסובסד של 40 ש"ח לשעה וסדנת אוריינטציה חד יומית (במחיר 50 ש"ח) שבמהלכה הוא רוכש ידע בסיסי בתחום מסחר מקוון. בליווי היועץ מקים בעל העסק חנות מקוונת (באתר פרטי או בפלטפורמה קיימת כמו מרמלדה או Etsy). בעבור שלב הקמת האתר (בנייה, צילום, כתיבה וכיוצא באלו) מקבל בעל העסק החזר של 50 אחוזים על הוצאותיו עד לתקרה של 5,000 שקלים (כנגד חשבוניות). בשלב שני הוא מקבל החזר זהה על שיווק החנות המקוונת. סך הכל יכול בעל עסק ל לקבל חזרה 10,000 שקלים (כולל מע"מ) היה והוציא 20,000 שקלים, כולל מע"מ.

כדי להצטרף לפרויקט יש לפנות לאחד מסניפי מעוף - מערך השטח של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה ולהגיע לפגישת מיפוי עסקי על מנת לבדוק אם בית העסק עומד בקריטריונים שהוגדרו: על העסק להיות קיים (ולא בשלבי הקמה) ולמכור מוצרים מוחשיים שניתנים לשילוח. כתובת המגורים של בעל העסק או של בית העסק צריכה להיות באחד מ?900 היישובים שהוגדרו מראש בהחלטת הממשלה. אם העסק מתאים ובעל העסק מעוניין הוא מקבל אישור השתתפות שמקנה לו זכאות ל?12 חודשים.

"המסחר המקוון בעולם צומח ופורח והוא ממשיך לחולל שינוי דרמטי בכללי המשחק של העולם העסקי", אומר קויתי, "בעלי עסקים שרוצים לשרוד בעידן הטכנולוגי לא יכולים להתעלם מערוץ משמעותי זה. הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים מחויבת לסייע למגזר העסקים הקטנים והבינוניים בכניסתם לזירה הדיגיטלית ותמשיך להצעיד וללוות עסקים נוספים המעוניינים להגדיל את פוטנציאל החשיפה העסקית שלהם".

מסחר פריפריה. ShutterStock
בליווי היועץ מקים בעל העסק חנות מקוונת/ShutterStock

מחמש פניות בשבוע לחמש פניות ביום

בעקבות ההשתתפות בפרויקט הקימה מוניקה קובץ, שפנתה לסניף מעוף בכרמיאל, חנות מקוונת, ובה היא מציעה למכירה שלל אריחים בעיצובים מקוריים. "לפני הקמת החנות המקוונת הייתי מקבלת ארבע?חמש פניות בשבוע. היום אני מקבלת ארבע?חמש פניות ביום". בזכות החנות האינטרנטית מספרת קובץ שקיבלה הזמנת עבודה בודדת בהיקף של עשרות אלפי שקלים – סיפור הצלחה.

עליזה שליסל מספרת: "הפרויקט הוביל אותי למקום שלא הכרתי ולא הייתי מגיעה אליו לבד. בגלל שהעסק ממוקם באזור שאין בו תנועה של לקוחות הבנתי שהמכירה באינטרנט דורשת ממני להיות שונה, ייחודית, מקורית. לספק ללקוחות הפוטנציאליים שלי מוצרים שהם אינם רואים בחנויות המסורתיות. למדתי המון בתהליך הזה ויש לי היום כלים חדשים שלא הכרתי. זה רק עניין של זמן עד שאפתח חנות נוספת ב?Etsy. אני ממליצה לעסקים נוספים להיקלט בפרויקט. זו זכות".

למידע נוסף על הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים הקליקו כאן

וואלה! NEWS בשיתוף משרד הכלכלה והתעשייה, הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully