וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שעות חיכיתי למשמרת - ולא קיבלתי שקל": המלצרים מפסיקים לשתוק

25.5.2017 / 14:30

"חמש שעות שיחקנו 'ארץ עיר'", "'ביליתי' 6-7 שעות בשבוע כ'סטנד ביי'", "בתקופות חלשות היינו יושבים לפחות שעה ומחכים" – עדויות מלצרים שהגיעו לוואלה! עסקים, המתארות נוהל פסול של המתנה לכניסה לעבודה - ללא קבלת תשלום. משרד העבודה והרווחה: "המידע ייבחן"

עריכה: ניר חן.

(בווידאו - דיווח על מלצרים שטוענים שגוזלים להם טיפים, בחודש שעבר)

כשמאור (שם בדוי) היה מגיע לעבודה כמלצר בסניף "בלאק בר בורגר" שבו עבד, הוא ידע שייקח זמן עד שהוא יתחיל לשרת בפועל לקוחות. "אם היינו מגיעים למשמרת ולא הייתה מספיק עבודה, היה נוהג של שעות המתנה - היינו יושבים במקום על חשבון הזמן שלנו, ולא מקבלים על זה שקל", מספר מאור, שעבד כמלצר במשך שנתיים ברשת. "השיא היה כשיום אחד ישבתי במשך חמש שעות ושיחקתי 'ארץ עיר' עם עוד כמה מלצרים שישבו איתי, כי היה ערב חלש. אני מעריך שבממוצע הייתי יושב כעשר שעות בשבוע במסעדה ומחכה לעלות למשמרת".

"הגיע הזמן לשים לזה סוף", אומר מאור. "בעלי מקומות חושבים שמלצרים הם עבדים ומכאן גם הגישה של הרבה לקוחות כלפינו. זה לא הגיוני להעסיק בנאדם ושהוא לא יקבל על זה כסף".

בחודשים האחרונים חשפנו בוואלה! עסקים כמה מקרים של נהלים פסולים ולא חוקיים בענף המסעדנות. בין השאר, פורסמו עדויות של מלצרים באולמות אירועים שטענו כי מנהליהם גזלו מהם טיפים שקיבלו עבור עבודתם. כמו כן, נחשף כיצד סניף של רשת מסעדות ההמבורגרים BBB דרש תשלום מעובדים שהתפטרו. כעת, עדויות חדשות מתארות נוהל פסול נוסף - כיצד לכאורה עובדים המחויבים להגיע בשעה מסוימת לעבודה נאלצים להמתין זמן רב עד שמנהליהם יאפשרו להם להחתים כרטיס כדי להתחיל את המשמרת.

בלאק בר בורגר. אינסטגרם, צילום מסך
"בעלי מקומות חושבים שמלצרים הם עבדים". סניף של רשת "בלאק"/צילום מסך, אינסטגרם

בדומה למאור, גם לין, שעבדה עד לאחרונה ברשת קפה "לנדוור", מספרת על נוהל דומה במקום שבו היא עבדה. "היה תמיד מלצר 'סטנד ביי' שהיה צריך להיות זמין במשך שלוש שעות מהבית למקרה שיקפיצו אותו, אבל גם כשהיינו מגיעים היה נהוג לחכות כמה שעות עד שיכניסו אותנו לעבודה", היא מספרת. "אני מניחה שבמהלך השנה שעבדתי שם, יצא לי לבלות 6-7 שעות בשבוע כ'סטנד ביי' במסעדה. זה הרגיש לי זלזול וניצול - זה לבזבז את הזמן שלנו בלי לשלם לנו על זה".

לדברי רוני, שעבד כמלצר ברשת בתי קפה "ביגה", "בתקופות חלשות, כמו חורף לא הייתה משמרת שלא היינו יושבים לפחות שעה ומחכים שיעלו אותנו למשמרת. היו ימים שישבתי גם שעתיים וגם שלוש". "הרגשתי זוועה, כאילו שמנצלים אותי בגלל הגיל הצעיר שלי", הוא מוסיף.

קפה לנדוור. עמוד הפייסבוק הרשמי, צילום מסך
"הרגיש זלזול וניצול". סניף של קפה "לנדוור"/צילום מסך, עמוד הפייסבוק הרשמי

"חוק שעות עבודה ומנוחה בישראל קובע ששעות עבודה הן הזמן שבו עומד העובד לרשות העבודה, לרבות הפסקות קצרות ומוסמכות הניתנות לעובד", מסביר עו"ד אילן קמינצקי, מומחה לדיני עבודה. "אי לכך, כל עוד המלצר נמצא במקום העבודה ועומד לרשות המעסיק הוא צריך לקבל שכר. מלצרים שלא קיבלו שכר על שעות סטנד ביי שבהן היו חייבים להימצא במסעדה, יכולים לתבוע מהמעביד תשלום על אותן השעות ועל הזכויות הסוציאליות שנגזרות מהן על פי החוק".

לדברי עו"ד קמינצקי, "ישנה חובה של מעביד לנהל רישום של שעות העבודה, אבל אני ממליץ גם למלצרים לנהל רישום של שעות 'סטנד ביי' במסעדה. אם המעסיק יטען שהמלצר לא נכח במסעדה, חובת ההוכחה תהיה עליו. כמו כן, יכולים העובדים להציג עדויות כגון סידור עבודה והודעות סמס או מיילים עם הוראת הגעה למשמרת". עו"ד קמינצקי מוסיף כי נושא של כוננות בבית לא מוסדר בחוק, וצריך להיות מוסכם בין העובד למעביד בתחילת ההתקשרות העבודה ביניהם.

"צריך לסייע למסעדנים"

עו"ד אלכס גרבר, מומחה לדיני עבודה מחברת "בקרת שכר", טוען כי "בעוד בידה האחת המדינה מאיימת על המסעדנים, מוטב היה כי ידה השנייה הייתה מושיטה להם סיוע, דבר שאינו קורה ומהווה בין היתר הסבר לסטטיסטיקה המצערת של סגירת מסעדות בישראל".

לדבריו של עו"ד גרבר, "בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בהוצאות השכר של כלל המעסיקים במשק, ולמעשה הוצאות השכר הפכו להיות המרכיב הכבד ביותר בהוצאות של המסעדן. הרשויות בישראל אינן נוקטות בשום צעד שמטרתו להקל על המסעדנים, אלא מקדמות חקיקה חד-צדדית שנראה כי המטרה היא לקרוץ לקהל הבוחרים ותו לא. קל ונוח להציג את המסעדנים כקבוצה נצלנית, בעוד שמולם ניצבים המלצרים המקופחים, אולם במקרים רבים הדבר נעשה מתוך חוסר ברירה".

ביגה. אלעד גוטמן,
"הרגיש כאילו מנצלים אותי בגלל גילי הצעיר". סניף של קפה "ביגה"/אלעד גוטמן

ממשרד העבודה והרווחה, שאחראי על אכיפת החוק, נמסר: "שעות העבודה של העובד מוגדרות בחוק שעות העבודה והמנוחה. עבור כל שעת עבודה על המעסיק לשלם לעובד שכר. מעסיק שאינו משלם שכר לעובדיו עבור כל שעות העבודה, עלול להיות מואשם בהפרה של אי תשלום שכר מינימום, וניתן להטיל עליו עיצום כספי בסך של 35,280 שקלים לכל הפרה. המינהל מודה על המידע שהועבר והוא ייבחן בהתאם למסמך מדיניות האכיפה וסדרי העדיפויות של המינהל. במקרים מסוימים מנוהלות חקירות פליליות שבסופם יכולה התביעה הפלילית במשרד להחליט על הגשת כתבי אישום".

מרשת "בלאק בר בורגר" נמסר כי היא "פועלת באמצעות זכיינים שמפעילים את הסניפים ברחבי הארץ. הרשת מנחה את הזכיינים למלא אחר כל הוראות הדין, לרבות בתחום העסקת עובדים. לרשת לא ידוע על מקרים כאלו, אך היא תבצע בדיקה ותוודא שאירועים כאלו לא יקרו".

מרשת בתי קפה "לנדוור" נמסר: "נבדוק את הטענות לעומק מול הזכיין ובמידת הצורך נבצע שינויים".

מרשת "ביגה" נמסר בתגובה כי "סידורי העבודה נקבעים על מנת לתת את המענה הטוב ביותר ללקוחות בכל רגע נתון. לעיתים ובמקרים יוצאי דופן אנו מבקשים מהעובדים להקדים למשמרת ולעיתים להתחיל מאוחר יותר. אם העובד כבר הגיע לסניף, הוא יכול לאכול את הארוחה שלו בזמן ההמתנה במקום במועד מאוחר יותר. בכל מקרה, אם העובד יבקש להתחיל את המשמרת בדיוק בשעה שנקבעה - כך יעשה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully