וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר: קיפאון ברכישת דירות ופעילות משקיעים; צניחה בשוק היד השנייה

28.5.2017 / 14:10

בסקירה לחודש מרץ מציינים באגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר כי חלה צניחה של 18% ברכישת דירות חדשות לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לראשונה מאוקטובר 2016 - ירידה משמעותית ברכישות דירה יד שנייה. המגזר המוביל בצניחת הפעילות - המשקיעים

מערכת וואלה!

(בווידאו: דיווח במהדורה המרכזית מכנס התאחדות בוני הארץ בשבוע שעבר)

ירידה חדה במספר הדירות שנרכשו: אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר פרסם היום (ראשון) את סקירתו השבועית בנושא ענף הנדל"ן למגורים לחודש מרץ 2017. על פי הסקירה, בחודש זה נרכשו 8,800 דירות – צניחה של 18% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ורמה נמוכה בדומה לחודש פברואר. עוד עולה מהנתונים, כי לראשונה מאז אוקטובר 2016 ניכרת ירידה משמעותית גם בפלח השוק של דירות יד שנייה, כאשר מי שמוביל את הירידה בעסקאות הם המשקיעים. בחודש מרץ האחרון נרכשו 6,566 דירות יד שנייה בלבד, לעומת 6,919 דירות בפברואר ו-7,335 דירות במרץ אשתקד.

באוצר מפרטים כי מכירת דירות חדשות בחודש שנבחן הסתכמה ב-2,200 דירות, כאשר בניכוי מכירות במסגרת "מחיר למשתכן" עמד מספר הדירות החדשות שנרכשו על 1,900 יחידות דיור - ירידה חדה של 46% בהשוואה למרץ אשתקד, בהמשך לשיעורי ירידה חדים הנרשמים בפרמטר זה מאז אוקטובר אשתקד. אמנם בהשוואה לחודש פברואר שלפניו זהו גידול של 7%, המתרכז באזור חדרה ובאזור תל אביב. עם זאת, גם בשני אזורים אלו נמוך משמעותית מספר העסקאות במרץ השנה בהשוואה למרץ אשתקד (בין 20%-%30).

לקריאה נוספת:
מחירי הדירות ירדו בכ-3% ברבעון הראשון של 2017
מאטים את הקצב: ירידות בביקושים לדירות חדשות מתחילת השנה
מחירי הדירות בירידה? הבשורה לזוגות הצעירים מסתתרת במקום אחר

פרויקט קוראל בנתניה – טיילת קוראל – פרשת שחיתות עיריית נתניה. שלומי גבאי
האזור הבולט ביותר בירידה החדה ברכישות המשקיעים הוא אזור נתניה/שלומי גבאי

האוצר מציג גם ירידה חדה בפעילות המשקיעים: סך הדירות שרכשו המשקיעים בחודש מרץ עמד על 1,500 יחידיות דיור - בדומה לרמתו בחודש הקודם. בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד זוהי ירידה חדה בשיעור של 44%. כשיעור מסך העסקאות עמד משקל המשקיעים בחודש זה על 17%, בעוד שבחודש מרץ אשתקד היוו רכישות המשקיעים כרבע מכלל העסקאות בשוק.

האזור הבולט ביותר בירידה החדה ברכישות המשקיעים הוא אזור נתניה. סך הדירות שנרכשו להשקעה באזור זה בחודש מרץ עמד על 112 דירות בלבד, ירידה חדה של 24% בהשוואה לחודש הקודם; וירידה של 60% בהשוואה למרץ אשתקד. בהשוואה היסטורית זוהי גם אחת הרמות הנמוכות ביותר שנרשמו בפרמטר זה באזור נתניה.

נוסף על כך, נמשכת המגמה של ירידה ב"מלאי" הדירות המוחזקות בידי המשקיעים, שממשיכים למכור אותן, ככל הנראה בעקבות חוק מס דירה שלישית. ירידה משמעותית ברכישת דירות נרשמה גם בקרב משפרי הדיור (מי שמוכר את דירתו הראשונה לטובת דירה שנייה גדולה ומשודרגת). על פי הסקירה תוספות המחיר שמשפרי הדיור שילמו בעבר על הדירה אליה עברו ירדו משמעותית. באוצר מציינים כי יש הצטמצמות בפער בין מחיר הדירה הנרכשת על ידם לבין מחיר הדירה אותה הן מוכרים.

הזוגות הצעירים קונים פחות לעומת 2016

רכישת דירות על ידי מי שעבורם זוהי דירתם הראשונה נותרה ללא שינוי בהשוואה לחודש הקודם. בניכוי רכישות במסגרת "מחיר למשתכן", בעיקר בקריית מוצקין, נרשמה ירידה של 3%. בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד מתעצם שיעור הירידה ברכישות הזוגות הצעירים בחודש מרץ ל-9%. בפילוח גיאוגרפי בולט אזור המרכז עם ירידה של 13% ברכישות הזוגות הצעירים בחודש מרץ, בהמשך לירידה בשיעור דומה (במצטבר) בחודשיים הקודמים.

בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד ירדו רכישות הזוגות הצעירים בחודש מרץ בשיעור חד של 40%. בהקשר זה מציינים באוצר כי בראש העין התקיימה בחודש אפריל האחרון הגרלה במסגרת "מחיר למשתכן", כאשר צפויים בנוסף מכרזים ל-3,000 דירות נוספות במסגרת תכנית זו. ירידה חדה ברכישות הזוגות הצעירים נרשמה גם אזור ירושלים. מנגד, באזור באר שבע ובאזור רחובות נרשמה יציבות ברכישות הזוגות הצעירים (בהשוואה לחודש פברואר), אם כי באוצר מדגישים כי בחודשים הקודמים ירדו רכישות הזוגות הצעירים באזורים אלו בשיעורים גבוהים מהממוצע הארצי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully