וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהגי המוניות מרוצים מביטול המכרז, הנוסעים פחות: "גזלו מאיתנו חיסכון"

28.5.2017 / 16:30

בעמדת המוניות בנמל התעופה בן גוריון סערו היום הרוחות. מצד אחד, נהגי "הדר" ו"gett", שבירכו על ביטול המכרז שהיה נוגס לטענתם בחדות בפרנסתם: "זה נידון מראש לכישלון". מן הצד השני, ניצבו הנוסעים שהתרעמו על ביטול ההנחה המיוחלת של 31%: "זו פשוט חוצפה"

עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו - דיווח מיוחד מנתב"ג למהדורה המרכזית)

בתחנת המוניות בנמל התעופה בן גוריון ניתן היה לפגוש היום (ראשון) גם את אלו שמרוצים מביטול מכרז המוניות, וגם את אלו שמאוכזבים מכך במיוחד. בצד המנצח ניצבו, כמובן, נהגי חברת "הדר", שהתנגדו לתנאי המכרז אשר אמור היה להוריד את מחירי הנסיעה מנתב"ג ב-31% - ובכך לפגוע קשות בפרנסתם.

"אנו שמחים על ביטול המכרז, כי ההנחה שביקשו מאיתנו היא לא הגיונית והופכת את הנסיעה מנתב"ג ללא כדאית", אמר לוואלה! עסקים לופו, נהג מוניות "הדר". "לא יכול להיות שבעלי חברת המוניות 'gett', שהיא תחנה וירטואלית, ישב במשרד הממוזג שלו ויגרום לנו הנהגים שנמצאים כל היום בשקל להפסיד את הפרנסה שלנו". "אם הכול היה ממשיך לפי התכנון, העמדה פה הייתה ריקה ממוניות כי אף נהג לא היה מגיע לפה והנוסעים היו נתקעים כאן", הסביר נהגר אחר ממוניות "הדר". "אם חושבים על נסיעה לתל אביב, שעולה היום 129 שקל ואמורה הייתה לעלות לאחר הנחת המכרז 89 שקל, יוצא שהייתי מרוויח 20-30 שקל על נסיעה שיכולה להתארך גם שעה ויותר בגלל הפקקים".

מוניות בנתב"ג, מאי 2017. אירה אימרגליק, מערכת וואלה! NEWS
מוניות בנתב"ג, היום/מערכת וואלה! NEWS, אירה אימרגליק

גם נהגים מחברת "gett" הביעו שמחה על ביטול המכרז. "אם המכרז היה נכנס לתוקף, אני לא הייתי מגיע לשדה לקחת נוסעים במחיר הזה. כי רק הדלק בנסיעה הלוך וחזור והזמן שנאי מבזבז עליה הייתה עולה לי יותר", סיפר נהג של החברה, שביקש להישאר בעילום שם. "זה היה מכרז לא הגיוני שנועד לכישלון. זה היה יוצר מצב שלא שווה לנו בכלל לבוא לשדה".

לעומת הנהגים, נוסעים רבים הביעו אכזבה מביטול המכרז וזעמו כי לא יוכלו ליהנות מההנחה המובטחת. "אני טס לחו"ל די הרבה ותמיד לוקח מונית. היום אני צריך לשלם מאה שקל על נסיעה וחבל שלא יכולתי לחסוך 30 שקל. בראייה שנתית מדובר בחיסכון של מאות שקלים שנגזל ממני", אמר דודו כהן מפתח תקווה. לדברי דוד, תושב רמת גן, "זו חוצפה של נהגים שלא הסכימו להוריד את המחירים ולא כיבדו את תנאי המכרז שהתחנה שלהם הגישה".

הפגנת נהגי המוניות בנתב"ג, מאי 2017. גיא אלון, מערכת וואלה! NEWS
הפגנה של נהגי "הדר" נגד המכרז, בסוף השבוע/מערכת וואלה! NEWS, גיא אלון

לאחר הודעת חברת "הדר", כי היא פורשת מהמכרז להפעלת מערך ההסעות בתשלום מנתב"ג, הודיעה הבוקר רשות שדות התעופה כי המכרז שבו זכתה "הדר" יחד עם חברת "gettt", מבוטל, וכי ייערך מכרז חדש. כתוצאה מכך, הוחלט כי החל ממחר תוכל כל מונית הרשומה כחוק בישראל לאסוף נוסעים. במסגרת הנוהל החדש התחייבה רשות שדות התעופה לפקח על מערך הסעת נוסעים, והבהירה כי הנוסעים יקבלו מידע במקומות בולטים על מחירי המחירון המאושרים על ידי משרד התחבורה, ובמקומות שבהם אין מחיר מחירון הם יונחו להפעיל מונה.

למרות מסרי ההרגעה מרשות שדות התעופה, הנהגים בספק שהפיקוח יישא פירות, וטוענים כי השוק יהפוך לפרוץ. "כמו שאני מכיר את השטח, יהיו הרבה נהגים שינצלו את המצב וידרשו מנוסעים מחירים גבוהים בהרבה מהמחירים הרשמיים, והנפגעים העיקריים יהיו תיירים שאינם דוברי עברית", אמר אחד מנהגי "הדר". "עד עכשיו הפיקוח עלינו היה של התחנה והוא היה צמוד. אני לא יודע איך רשות שדות התעופה יכולה לפקח על מה שהנהג דורש מהנוסע ברגע שהוא עוזב את העמדה בנתב"ג". יניב, נהג של חברת "gett", אמר כי הוא "ממליץ לחברות ישראליות שעושות עסקים בחו"ל לשלוח נהג שיאסוף את הנציגים, אחרת יהיו בושות גדולות מהכאוס שישתלט על השדה".

השוק נפתח לתחרות

ואולם, למרות עמדותיהם התקיפות של הנהגים, עו"ד עופרה לוי, המשנה למנכ"ל אמון הציבור, אומרת כי פתיחת התחום לתחרות היא בשורה טובה עבור ציבור הנוסעים. לדבריה, "אחרי עשרות שנים של זיכיון בלעדי, הכנסה של מתחרים למתחם יכולה להוזיל את המחירים באופן משמעותי, כמו בכל תחום".

לטענתה של לוי, המחלוקת העסקית בין חברת "gett" למוניות "הדר" צריכה לעורר סימני שאלה רבים. "מצד אחד, באה חברה ואומרת שהיא יכולה לתת הנחה גדולה ועדיין להרוויח מהעסקה. מצד שני, חברה שעשרות שנים מחזיקה בבלעדיות בתחום אומרת שמדובר במחירי הפסד. יש כאן משהו לא הגיוני – או שמישהו לא מספר כאן את כל האמת או שמישהו מתנהל בצורה לא יעילה", היא אומרת. "אם היה מדובר בתאגידים גדולים היה צריך לבדוק את הנושא לעומק. ייתכן שחברת המוניות הוותיקה הרוויחה הרבה כסף במשך השנים בזכות הזיכיון ולא יכלה לאפשר שהתנאים ישתנו לרעתם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully