וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הברית הרוסית-סעודית שמעצבת מחדש את שוק הנפט בעולם

מה שבעבר היה נחשב דמיון פרוע, קורם כיום עור וגידים. שתי יצואניות הנפט הגדולות בעולם החלו לנהל ביניהן דיאלוג פורה בנוגע למגוון שיתופי פעולה, במה שעשוי להיות הגורם שישנה את כללי המשחק בתחום. "מדובר בציר חדש של אהבה", אומר גורם בכיר באחת ממדינות המפרץ

חברת הנפט הסעודית עראמקו, יוני 2017. רויטרס
עובד של "עראמקו" בדוכן של החברה בתערוכה בבחריין/רויטרס

פגישה אחת, בין שני האישים שמנהלים את אימפריות הנפט של רוסיה וערב הסעודית, מעוררת הדים ברחבי העולם ומסמלת את הקשר החדש שנרקם בין שתי יצואניות הנפט הגדולות בגלובוס. נשיא חברת הנפט הרוסית "רוזנפט", איגור סצ'ין, נפגש לאחרונה עם נשיא "ערמקו" הסעודית, אמין נאסר, בפעם הראשונה לפגישה רשמית ומתוכננת. לפי כמה מקורות המעורים בפרטי הפגישה, שנערכה בעיר הסעודית דהראן, שני אילי הנפט שוחחו ביניהם על הדרכים המגוונות שבהן יוכלו לשתף פעולה במדינות באסיה, אינדונזיה והודו, ובכמה אזורים נוספים.

הפגישה התקדימית, שבמהלכה אף ערך נאסר לסצ'ין סיור במטה של "עראמקו", מספקת הצצה לשותפות החדשה והמפתיעה בין רוסיה לערב הסעודית, שבעבר הייתה נחשבת לדמיון פרוע בשל היריבות העיקשת בין השתיים. עד לפני שנה שתי המדינות לא ניהלו כלל כל סוג של דיאלוג - גם לא לאחר ירידת המחירים הדרמטית במחירי הנפט בעולם באמצע 2014.
עוד בוואלה! עסקים:
קבינט הדיור צפוי לדון בתכניות לבניית 16 אלף דירות בהליך מזורז
תובע מאות אלפים מבנק "אוצר החייל": "לא שילמו לי על שעות נוספות"
לא רק בתחום דירות היוקרה: הונג-קונג היקרה בעולם בשוק המשרדים

נשיא רוזנפט, איגור סצ'ין, יוני 2017. רויטרס
פגישה תקדימית. איגור סצ'ין/רויטרס

ואולם כעת, המצב שונה לחלוטין. מוסקבה וריאד הפכו יחד לתומכות העיקריות באמנה שגיבשו מדינות אופ"ק (ארגון המדינות המייצאות נפט), אשר סוכמה בדצמבר 2016 והוארכה בשבוע שעבר - ועיקרה הוא קיצוץ של 1.2 מיליון חביות ליום - ל-32.5 מיליון חביות. זאת, כאמור, בהמשך לשיתוף הפעולה ביניהן בשוקי אסיה. "מדובר בציר חדש של אהבה", אמר גורם בכיר באחת ממדינות המפרץ, בהתייחסו לברית הרוסית-סעודית החדשה בתחום הנפט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

אז למה ירח הדבש קורה דווקא עכשיו?

הניסיון הראשון לייסד שיתוף פעולה בין ערב הסעודית לרוסיה נכשל בצורה מהדהדת, כאשר שתי המדינות לא הצליחו להסכים על סדרת פעולות משותפות בפסגת אופ"ק בדצמבר 2014, שישה חודשים לאחר שמחירי הנפט התחילו לעלות למחיר של יותר ממאה דולר לחבית.

אם חוסר היכולת להגיע להסכמות לא הספיק, סצ'ין בעצמו התחייב אף להגדיל את תפוקת הייצור - גם אם המחיר לחבית יצנח ל-20 דולר בלבד. בתגובה, שר הנפט הסעודי דאז, עלי אל-נעימי, השיב לו שתפוקת הנפט הרוסית תקרוס כתוצאה מהמחירים הנמוכים (תחזית שהתבררה שגויה).

חברת הנפט הסעודית עראמקו, יוני 2017. רויטרס
אתר שאיבת נפט של "עראמקו" בערב הסעודית/רויטרס

הרבה נפט זרם בצינורות מאז, והיחסים הפוליטיים והכלכליים בין ריאד ומוסקבה עלו על נתיב אחר - בעיקר בגלל צרכים שונים של שתי המדינות. כאשר מחירי הנפט קרסו, הכלכלות של שתי המדינות נכנסו למיתון עמוק, ורק עכשיו הן מתחילות להתאושש. בימים אלו, שבהם הנשיא פוטין מתכונן לבחירות בתחילת 2018, וכשהנסיך מוחמד התחייב לביצוע רפורמות כלכליות נרחבות בארצו, אף לא אחת מהמדינות יכולה להרשות לעצמה צניחה נוספת במחירי הנפט.

דבר נוסף שסייע להתחממות ביחסים היה חילופי גברי במשרד האנרגיה הסעודי. מינויו של חאליד אל-פאליח הפרגמטי במקומו של עלי אל-נעימי סייע לדברי גורמים המעורים בנושא ביצירת דיאלוג פורה יותר עם הממשל הרוסי. "אם אל-פאליח אומר משהו, אני יודע שזה ייעשה", אמר בשבוע שעבר שר האנרגיה הרוסי, אלכסנדר נובאק, לאחר ההסכמות בוועידת אופ"ק בווינה להמשיך את הסכם קיצוץ התפוקה לפחות עד סוף הרבעון הראשון של 2018.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully